VERSLAG: Festival DeBeschaving 2006

Festivalinfo was aanwezig op Festival deBeschaving 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 27 foto's.

123

deBeschaving, deel 1

Zondag 2 september vindt in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn de vierde editie van deBeschaving plaats. Voor je met de bus of auto het festival bereikt, rijd je dus eerst langs een keurige en moderne nieuwbouwwijk. Mede hierom zal de volgende editie van het festival op een andere, nu nog geheime, locatie zijn. Tegen de voorspellingen in, is het vandaag een prachtige dag. Menig bezoeker loopt zelfs met een zonnebril en we wanen ons even een maand terug in de tijd, toen de zomer nog zomer genoemd kon worden.

Voor de uit Nieuwegein afkomstige Spinvis is deBeschaving praktisch een thuiswedstrijd. Het lijkt ook wel alsof hij voor eigen publiek een gedurfdere show opvoert dan bijvoorbeeld op Lowlands. Zo speelt hij niet de makkelijk in het gehoorliggende nummers als ‘Kom in de Cockpit’ of ‘Voor ik vergeet’. Het karakter van het concert is sowieso anders dan anders, aangezien Simon Vinkenoog aanwezig is als special guest. Om de drie nummers draagt de voormalig ‘Dichter des Vaderlands’ een gedicht voor. Hierbij wordt hij instrumentaal begeleid door de Spinvis-band. Helaas vervliegen zijn woorden wat, waardoor de gedichten moeilijk zijn te volgen. De dichterlijke intermezzo’s halen zo de vaart uit het optreden. Toch passen de chaotische gedichten goed bij de op hersenspinsels gestoelde teksten van Erik de Jong. Ook het publiek kan het waarderen. Helemaal wanneer de eerste tonen van ‘Smalfilm’ klinken, gaan de handen massaal in de lucht in de Excelsior-tent. De muziek zit vandaag dan ook weer perfect in elkaar. De trompetist lijkt met z’n karakteristieke hoed en beheerste geluid zo uit een Cubaans kroegje gehaald te zijn. De verantwoordelijke voor de xylofoon geeft een fantastische solo tijdens ‘Het Voordeel van Video’. En celliste Saartje heeft met haar instrument en glimlach vandaag weer heel wat harten veroverd.

DeBeschaving biedt echter meer dan muziek alleen. Zo vind je op het terrein ook MTV Coolpolitics, een popquiz en theater in de breedste zin van het woord. Op het podium in deBeproeving speelt bijvoorbeeld de voostelling ‘Frida, Born to Live’, over de aftakeling van Abba’s Frida nadat ze om marketingtechnische redenen is ingevroren. Net zo makkelijk sta je echter ook te kijken naar een buitenoptreden met überslap ‘experimenteel toegepast objecttheater’.

Om 16.45 is het de beurt aan Pete Philly & Perquisite in deBevlieging. Zanger Pete Philly komt als laatste op, na degenen die zorgen voor de muzikale begeleiding bij zijn raps. Onder hen Perquisite met zijn cello. Na enkele nummers stelt Pete Philly hem uitvoerig voor aan het publiek. Volgens hem wordt er te vaak aan het muzikale brein achter het hiphopduo voorbijgegaan. Afgezien van het feit dat de naam Perquisite voor velen een tonguetwister zal zijn, treedt Perquisite (Peter Perquin) ook weinig op de voorgrond tijdens de show. Pete Philly (Pieter Monzon) is duidelijk de entertainer. Net zo soepel als hij zijn raps ten gehore brengt, beweegt hij zich over het podium. Ongelofelijk is de frequentie waarmee hij zijn petje dan wel schuin naar achteren, dan wel recht op zijn hoofd zet. De combinatie van hiphop met instrumenten zoals een contrabas, cello en saxofoon/trombone/dwarsfluit (allen gespeeld door dezelfde persoon!) blijft echter uniek. Als het buiten begint te regenen, vertelt Pete Philly dat hij geboren is op een eiland (Aruba) en dat het enige waar hij nooit aan zal wennen, het Nederlandse weer is. Tijd om in deBevlieging een zomers en mellow sfeertje te creëren, zegt hij. Hiervoor is gastzangeres Senna Gourdou uitgenodigd. Zowel tijdens haar samenzang met Pete Philly als haar solonummer, weet zij zeker de sfeer te verhogen. Mooi is de interactie met de saxofonist, waarbij een muzikale dialoog ontstaat. Na afloop van het concert heeft deBevlieging nog lang niet genoeg hiphop op niveau gehoord. Gelukkig doen de heren dan ook nog een toegift.

123

123
Zita Swoon foto Festival DeBeschaving 2006 Zita Swoon foto Festival DeBeschaving 2006 Briskey foto Festival DeBeschaving 2006 Briskey foto Festival DeBeschaving 2006 Briskey foto Festival DeBeschaving 2006 Johan foto Festival DeBeschaving 2006 Johan foto Festival DeBeschaving 2006 Johan foto Festival DeBeschaving 2006 Lefties Soul Connection foto Festival DeBeschaving 2006 Lefties Soul Connection foto Festival DeBeschaving 2006 Lefties Soul Connection foto Festival DeBeschaving 2006 Lefties Soul Connection foto Festival DeBeschaving 2006

123

SZIGETSziget Hongarije is het grootste openlucht festival van Europa. Sziget...

BAROEG OPEN AIR 2006 De eerste editie van het gratis Baroeg Open Air festival in Rotterdam vindt...