VERSLAG: Eurosonic Noorderslag 2013

Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 110 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

1234

Noorderslag

De zaterdag is traditioneel weggelegd voor Noorderslag. In elf verschillende zalen in de Oosterpoort presenteert zich de nieuwe golf aan Nederlandse talenten. Dat begint al goed met de prachtige Qeaux Qeaux Jones . Haar eerste soulvolle nummer laat meteen het kippenvel over je rug lopen. Vervolgens ontpopt zich een charmantere versie van Beth Hart met heerlijke liedjes.

Dat staat in scherp contrast met The Horse Company . De Zwolse rockband heeft een pure benadering van de muziek. Geen onzin lullen, gewoon keihard rammen op de gitaren is het motto. Dit is iets te veel van het goede. De rock verliest haar roots element en resulteert in moeilijk van elkaar te onderscheiden nummers. Wanneer de tijd wordt genomen om nummers langer uit te rollen met instrumentale intermezzo’s wordt duidelijk dat The Horse Company meer in zijn mars heeft.

Tessa Rose Jackson staat met een indrukwekkende acht mans band om haar heen. Het gezelschap speelt vrolijke popliedjes. Door het hoge “Ta-Da-Da” gehalte in de refreinen blijken het vooral vluchtige nummers te zijn. Daardoor kabbelt het optreden rustig voort.

Hoewel Noorderslag voor de meeste artiesten de opmaat voor een succesvol jaar moet vormen, zal het voor Blaudzun voornamelijk als een afsluiting aanvoelen. De zanger bereikte eigenlijk alles al wat er in Nederland voor een alternatieve artiest te wensen valt. Eind vorig jaar verzorgde hij zelfs twee avonden in Paradiso. Vanavond wordt de show opnieuw voorgeschoteld. Wederom schittert de bebrilde zanger met zijn subtiele muziek. De nummers lijken het publiek echter moeilijk te bereiken. Wellicht is het Noorderslag publiek inmiddels al lichtelijk Blaudzun moe.

Douwe Bob doet vanavond een beetje denken aan de Nederlandse tegenhanger van Jake Bugg. Uiteraard kan de kwaliteit van de stem en de nummers niet matchen met de Engelsman. Maar ook Douwe Bob grijpt terug op het geluid van Johhny Cash en Bob Dylan. In de kleine zaal zet hij een degelijke show neer. Met name het gebruik van de peddle steel gitaar is een aangename verrassing.

Het duo Full Crate & Mar staat met een band aangekondigd. Verrassend genoeg is met de toevoeging van de band Full Crate zelf niet aanwezig. Mar zelf speelt een cliché matige neo-soul set. Geïnspireerd door artiesten als Miguel probeert dit gezelschap waarschijnlijk ook een graantje mee te pikken. Als Mar dan ook nog persisteert in het publiek in het Engels toespreken loopt de zaal snel leeg.

De Popprijs wordt dit jaar uitgereikt aan Racoon . De band presteerde het om haar album Liverpool Rain ruim een jaar op de eerste positie te laten staan. De prijs gaat dan ook volkomen terecht naar de enthousiaste bandleden. Als dank speelt het gezelschap een setlist met alle grote hits. Nummers als ‘No Mercy’, ‘Love You More’ en het meest recente ‘Oceaan’ komen voorbij. Allen zijn sterke en gevoelige nummers. Op een gegeven moment mist het gezelschap echter wel wat pit.

Dat is iets wat Sjaak tegelijkertijd zeker wel heeft. Voor het eerst vanavond staat er iemand met energie te strooien. De Lil’ Jon van de lage landen, hij werkt eigenlijk alleen als gastartiest, moet dit jaar eindelijk een debuutalbum uit gaan brengen. Volgens de nieuwste hype doet ook Sjaak aan Trap. Met zijn Adidas trainingspak, gouden ketting en plastic bekertje alcohol mag de rapper dan cliché overkomen, Sjaak zet een ijzersterk optreden neer.

The Kik toonde ook al aan bedreven te zijn in het bouwen van feestjes. Haar optreden voelt vanavond aan als de hipster verantwoorde versie van het TROS Muziekfeest Op Het Plein. Binnen luttele tellen is het inhaken en meezingen geblazen. Dit werkte het afgelopen jaar erg goed, het is echter de vraag of de muzikanten hier nog een jaar mee weg komen. Dat kan ook gezegd worden over Fresku . Met als enig verschil dat zijn optredens altijd een verrassingselement houden. Vanavond sluit hij af met zijn hilarische alter ego Garth McLoyd om ‘Uit De Hoogte’ te spelen. Als Fresku zo enthousiast blijft variëren weet hij zijn houdbaarheidsdatum ongetwijfeld te verlengen.

Het grote gezelschap van Maison Du Malheur stond twee jaar geleden reeds op Into The Great Wide Open en Eurosonic. Op Noorderslag is het even in de vrieskou wachten totdat de tent waarin ze spelen open gaat, maar eenmaal binnen is het snel een kwestie van warm dansen. Maison Du Malheur speelt een mix van oude blues, ragtime en swingmuziek. In tegenstelling tot de Amerikaanse tegenhanger Pokey LaFarge duiken er bij Maison Du Malheur heerlijke Klezmer klanken op. De zanger klinkt als Tom Waits en zweept het hele feestje voortreffelijk op.

Voor de jongere muziekfans is het dansen geblazen bij de electronica van Daily Bread . De techno, onder leiding van zangeres Kimberly van der Velden, weet de Kleine Zaal aan het springen te krijgen. De keyboards en drums creëren voortreffelijk de keiharde dancebeats. Doordat de nummers ook bijzonder heerlijk in elkaar overvloeien voelt het bijna alsof er gewoon een DJ aan het werk is.

Hef is vanavond een vreemde eend in de bijt. De rapper is technisch een van de meeste bekwame MC’s van Nederland. Helaas bestaat er bij het Noorderslag publiek weinig belangstelling voor dit type muziek. Zonde. Hef laat zien live net zo scherp te zijn als op zijn platen. Zonder veel onzin rapt hij op hoog niveau zijn nummers. Goed voer voor de hiphop puristen, veel nieuwe fans zal Hef vanavond echter niet gewonnen hebben.

Met zijn grote afro kapsel doet Rilan meteen aan Woodstock denken. Zijn band The Bombardiers helpt ook fanatiek mee aan het creëren van dit idee. De twee achtergrondzangeressen hebben zich duidelijk laten inspireren door sjamanistische kledingstijlen. Rilan knalt er gelijk in met zijn funk. Tijdens zijn set brengt het gezelschap een voortreffelijke ode aan Sly & The Family Stone en James Brown. Hoewel het al laat op de avond is weten Rilan & The Bombardiers bij iedereen energie aan te boren voor een laatste dansje.

1234

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard

12345678910
Pascal Pinon foto Eurosonic Noorderslag 2013 Pascal Pinon foto Eurosonic Noorderslag 2013 Pascal Pinon foto Eurosonic Noorderslag 2013 Bastille foto Eurosonic Noorderslag 2013 Bastille foto Eurosonic Noorderslag 2013 Bastille foto Eurosonic Noorderslag 2013 Kodaline foto Eurosonic Noorderslag 2013 Kodaline foto Eurosonic Noorderslag 2013 Kodaline foto Eurosonic Noorderslag 2013 Fenster foto Eurosonic Noorderslag 2013 Fenster foto Eurosonic Noorderslag 2013 Phantom foto Eurosonic Noorderslag 2013

12345678910

DE VRIENDEN VAN AMSTEL LIVE 2013Tijdens deze jubileumeditie van Vrienden van Amstel Live is Ahoy maar lieft...

STATE-X NEW FORMS 2012 Op 16 en 17 december 2012 werd het jaarlijkse State-X New Forms in het Paard...