VERSLAG: Appelpop 2006

Festivalinfo was aanwezig op Appelpop 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

1234

Appelpop, deel 2

Na een koude nacht op de camping is het de volgende dag stralend zomerweer. We laten Lange Frans en Baas B. vandaag voor wie ze zijn en begeven ons naar The Bloody Honkies die aftrappen op het Gelders Podium. Helaas is de kleine tent weinig gevuld. Zal iedereen nog staan kijken bij het bloemen- en fruitcorso dat op dit moment bezig is in Tiel? De vier heren uit Lichtenvoorde verdienen meer publiek! De langharige zanger Lawrence Mul beweegt zich rockend over het podium zingt en grunt energiek door de microfoon. Daarnaast slingert de gitarist puike solo’s de tent in. Na krap een half uur spelen kondigt de zanger het laatste nummer al aan. Dit nummer wordt echter in de kiem gesmoord door de presentator die met afkappende bewegingen het podium op komt lopen. Met de woorden: “Oh nee, toch niet” lijkt het optreden te eindigen. Het publiek dat er staat laat de Honkies echter niet in de steek en roept meerdere malen om een toegift. Helaas, waarschijnlijk komt de soundcheck van Treble dan in gevaar.

De drie Limburgse meiden staan niet veel later geprogrammeerd op het Hoofdpodium. De trommels waar Treble tijdens het songfestival mee in actie kwam, staan ook vanmiddag vooraan het podium. Daarachter staat een zwarte vleugel en de band. Al snel klinken opzwepende liedjes à la de Songfestivalsingle ‘Ramaganana’ en ook wat ballads door de tent en over het Appelpopterrein. Ongestoord overigens, want wanneer er een band op het Hoofdpodium speelt, staat er in de kleinere tenten daarnaast, niets geprogrammeerd. Vanwege het geweldige weer beluisteren veel mensen de verrichtingen van Treble vanuit het gras rond de tent. In de tent is het dan ook niet echt druk. “Meezingen mag!”, klinkt het aansporend vanaf het podium, maar het publiek lijkt de fantasietaal (nog) niet helemaal onder de knie te hebben. De tekst van het Metallica-nummer ‘Nothing Else Matters’ zit er vast beter in. Vreemd genoeg slaat ook dit nummer ondanks de mooi uitgevoerde meerstemmige samenzang niet echt aan...

De aangename verrassing in het Appelpop-programma, dat vrij veel gesettelde artiesten telt, bestaat toch zeker uit LPG. Het Nederlandse vijftal moet het dan wel doen met een half gevulde tent wanneer ze op het Tweede Podium staan, dit doet niets af aan de kwaliteit van het optreden. Zowel de blonde zanger als de lead- en basgitarist beschikken over stemmen die voor magie zorgen als ze samen uit een speaker vloeien. Ook heeft geen drummer tijdens Appelpop meer gepassioneerd gedrumd. Dit alles zorgt samen met de orgelklanken voor prachtige en energieke indie-popliedjes. Dat het aanwezige publiek er ook voor gaat, blijkt wanneer de gitarist voorzichtig begint met klappen. Al snel steken velen in de tent de handen in de lucht. Het lijkt wel tot verbazing van de aanstichter zelf. De tijd gaat veel te snel, als na drie kwartier het laatste nummer klinkt. De band verdwijnt van het podium om niet veel later terug te keren. Niet voor een toegift, maar om hun instrumenten in te pakken. Het zal me niets verbazen als van deze scène binnenkort niet meer rest dan de beschrijving in dit verslag.

Opvallend is het aantal gothics dat Appelpop heeft weten te vinden. Misschien dat de organisatie daarom twee gothic-acts heeft geprogrammeerd. Of zijn de goths afgekomen op de aantrekkelijke line-up? Hoe het ook zij, in navolging van Within Temptation staat vanmiddag ook After Forever op het hoofdpodium. Eveneens een Nederlands succes, maar wel met meer metal-invloeden. Geen barokke jurk dan ook voor zangeres Floor Jansen, maar een superstrakke leren broek in combinatie met een zwart topje. Terwijl ze haar hoge zangpartijen door de tent laat galmen, beukt ze met haar vuist in de lucht. De langharige gitaristen, toetsenist en drummer die haar prima muzikaal begeleiden, blijven gedurende de show op de achtergrond en verdwijnen haast in de rook en stroboscopische lichteffecten op het podium. Ondanks de zonneschijn buiten, kan het publiek de donkere muziek van After Forever goed waarderen; de Hoofdtent is zeker voor eenderde gevuld met enthousiast publiek. Na het concert is de rij bij de Live XS-tent voor de signeersessie zelfs ongeëvenaard.

1234

12
After Forever foto Appelpop 2006 After Forever foto Appelpop 2006 Textures foto Appelpop 2006 Gem foto Appelpop 2006 Gem foto Appelpop 2006 Rowwen Heze foto Appelpop 2006 Rowwen Heze foto Appelpop 2006 Rowwen Heze foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006 Racoon foto Appelpop 2006

12

BAZAR CURIEUX 2006Door de sluiting van de Rotterdamse Nighttown, kon Bazar Curieux dit jaar...

THE CITY IS OURS 2006 Het affiche van dit festival is veelbelovend: Audio Bullys, Relax,...