VERSLAG: Bazar Curieux 2006

Bazar Curieux 2006

Door de sluiting van de Rotterdamse Nighttown, kon Bazar Curieux dit jaar niet hier plaatsvinden. Het kleinere zusje van Motel Mozaique werd afgelopen weekend daarom in Now & Wow georganiseerd. In deze ultrahippe club, gevestigd in een oude graansilo aan de Maashaven, is ruimte voor een hoop creativiteit.

Niet alleen is de Maashaven een stukje verder van het station dan de Westkruiskade (Nighttown), ook is Rotterdam vandaag wat moeilijker te bereiken dan normaal gesproken. Dit vanwege werkzaamheden aan het spoor. Door de langere reistijd pik ik van het optreden van Mauro (Pawlowski) alleen nog het staartje mee. In de zaal Now maakt hij, met een kartonnen doos als hoofddeksel, muziek die vooral heel experimenteel klinkt.

In de aangrenzende zaal Super Wow staat even later Stijn op het podium, die wordt aangekondigd als “de meest sexy Belg die vanavond op het podium staat.” In mijn herinnering is Stijn een hele grote bos krullen die gekke electro vol bliepjes maakt. Zijn bos krullen is wat minder geworden en vanavond staat hij ook niet alleen op het podium, maar met een band. De muziek klinkt hierdoor wat meer gestructureerd en breder. Het genre dwarrelt nu wat rond tussen electro en funk. En dat is leuk!

Nog meer leuks is te vinden in de Wow, waar het Brazilliaanse Cansei de Ser Sexy op het podium heeft plaatsgenomen. Je kunt een hoop bereiken als je het maar leuk vindt. Dit gaat zeker op voor CSS. Drie jaar geleden besloot dit kunstenaarscollectief uit São Paolo een bandje te beginnen. Dat ze allemaal geen instrument konden bespelen maakte niet uit, ze deden maar wat. Het resultaat is een album vol spontane electro pop nummers met grappige teksten, die in hoog tempo worden afgespeeld.

Het meest recente album van Liars heet ‘Drum’s Not Dead’, een titel die ik heel goed bij hun live-show vind passen. Liars maakt namelijk muziek met een grote nadruk op drumritmes en diepe klanken. In de verte doet het me zelfs denken aan het massale wasbaktrommelen in de toiletgebouwen op Lowlands.

In de Now & Wow zijn wat leuke grapjes uitgehaald wat betreft het ruimtegebruik. Aan lange kabels, die opgehangen zijn in wat een oude stortkoker moet zijn geweest, hangt een schommel die bestaat uit drie truckbanden. Vanaf het balkon waar dit ding zich bevindt, heb je zo een prima uitzicht op het podium.

Het voortbrengsel van Peaches, Fatherfucker, blijft een briljant woord. Wat ze nu op het podium doet is precies wat iedereen een paar jaar geleden zo geweldig vond. In een kinky zilverkleurig pakje, waaronder een nog minder verhullend roze pakje vandaan komt, draait Peaches haar show af. Een show is het zeker, spektakel. Vernieuwend is het natuurlijk niet meer, maar Peaches krijgt de afgeladen zaal wel mee.

Na het live-gedeelte van het festival valt er nog genoeg te feesten. In de Kelder zet het hiphopcollectief Tic Toc de zaal op stelten met een vrolijk hiphop feestje. Of eigenlijk hippyhoppy, want de kelder is omgebouwd tot een ware favela. Het is een tijd geleden dat ik op zo’n leuk hiphopfeestje ben geweest. Maar dat is ook precies de gedachte achter Tic Toc, die de fun terug in de hiphop wil brengen. Niet boos kijken maar lekker lachen en raggen.

DJ St. Paul staat in de Super Wow en draait zoals gewoonlijk oude en nieuwe (alternatieve) pop. Tijd om lekker te dansen dus. De dansvloer staat dan ook binnen no time afgeladen vol. Gelukkig kunnen we nog uitwijken naar de Now, waar de Franse DJ’s Gildas & Masaya ondertussen hun draaitafels tevoorschijn hebben gehaald. Mr. Wix draait regelmatig in Now & Wow en is nu de afsluiter van Bazar Curieux.

Al met al is de verandering van locatie zeer succesvol. Now & Wow biedt de ruimte en mogelijkheden om het festival goed tot zijn recht te laten komen, zodat er ook tijdens deze editie weer veel leuks te zien en te ontdekken was.

CULT & TUMULT FESTIVAL 2006Het festival Cult en Tumult is een gratis festival om het begin van het...

APPELPOP 2006 Appelpop ligt niet zoals de naam doet vermoeden in een appelboomgaard (hoewel...