VERSLAG: Retropop 2013

Festivalinfo was aanwezig op Retropop 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 64 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Retropop 2013

Drenthe is een provincie die niet snel de associatie met swingende festivals oproept. In Emmen timmert de organisatie van Retropop echter al jaren aan de weg met haar festival. Het evenement, dat sinds 2010 onder haar huidige naam opereert, wist dit jaar Status Quo en Chic te boeken.

Bij aankomst is meteen duidelijk dat het lokale karakter sterk gewaarborgt wordt. Naast een relatief klein parkeerterrein zijn het vooral fietsen die de ingang sieren.De organisatie werkt met drie podia. Naast het hoofdpodium, waarop alle bekende artiesten te bewonderen zijn, is er nog een tent waar de gehele dag DJ’s draaien en een grotere tent waar coverbands spelen. Degelijke imitaties van The Rolling Stones, Dire Straits en Simon & Garfunkel passeren hier de revue.

De grootste aandacht ligt uiteraard op het hoofdpodium. Tegenover een licht glooiende heuvel staat hier aan het begin van de middag Jan Akkerman met Brainbox . De Nederlandse gitarist mag een legende genoemd worden en neemt vandaag een bescheiden rol in. Het groepje oudere mannen geniet zichtpaar van de mainstage positie. Ze spelen heerlijke psychedelische rock. Dit wordt aangevuld met vleugjes jazz en blues. In het laatste nummer kunnen we zelfs een interpretatie van de grote Focus hit ‘Hocus Pocus’ horen.

Hierna staat de Duitse synthpopband Alphaville op het podium. Met harde knallende beats worstelt het gezelschap zich door een weinig boeiende set heen. De band blijkt hoofdzakelijk te teren op monster hit ‘Forever Young’. Dit is ook het enige moment waarbij het gehele veld even opleeft. Alphaville doet vooral denken aan een Jiskefet imitatie van een Duitse techno act.

Tijdens de openingsnummers lijkt Frank Boeijen een setlist te hebben opgebouwd die meer thuishoort in een theater. Na enkele liedjes, waaronder een voortreffelijk vertolking van ‘Zeg Me Dat Het Niet Zo Is’, schuift de band door naar de stevigere rock en gemakkelijk meezingbare teksten. Dit stevigere werk vindt goed aansluiting bij de Drentse muziekiefhebbers. Boeijen zelf geniet er ook zichtbaar van.

Datzelfde geldt voor de mannen van Status Quo . In november deed de band nog Amsterdam aan. In Emmen lijken veel mensen ook alleen voor Status Quo even op en neer te fietsen. De stevige rock vindt vanaf de eerste toon massale aansluiting bij het publiek. De handen gaan omhoog en er wordt keihard meegezongen. De heren hebben er dan ook zin in en rijgen enthousiast de klassieke rock ’n roll nummers aan elkaar vast. Schoonheidsfoutjes als een vergeten songtekst en een niet werkende mondharmonica zijn ze dan ook gemakkelijk vergeven. Dit komt niet in de laatste plaats door de schijnbaar onophoudelijke hoeveelheid hits die Status Quo op zak heeft.

Dat optreden staat in sterk contrast met die van Chic . Onder leiding van Nile Rodgers worden discotijden gereanimeerd. De band speelt een degelijk overzicht van alle hits die Rodgers in zijn carrière geproduceerd heeft. Een overzicht uiteenlopend van David Bowie to Madonna en Sister Sledge. De twee knappe achtergrondzangeressen zijn een goede aandachtstrekker, maar het optreden blijft in de schaduw van het tomeloze enthousiasme van Status Quo staan. Het gebrek aan schoonheidsfoutjes zorgt er echter voor dat Chic vanavond te netjes blijft. Dit, in combinatie met de kou, maakt dat maar een klein groepje fans het opterden tot het einde toe vol houdt.

FOTOGRAFIE: René Obdeijn

123456
Racoon foto Retropop 2013 Racoon foto Retropop 2013 Racoon foto Retropop 2013 Racoon foto Retropop 2013  foto Retropop 2013  foto Retropop 2013  foto Retropop 2013  foto Retropop 2013  foto Retropop 2013 Jan Akkerman foto Retropop 2013 Jan Akkerman foto Retropop 2013 Jan Akkerman foto Retropop 2013

123456

COUNTER CULTURE FESTIVAL 2013Na een afwezigheid van twee jaar heeft Counter Culture Festival een...

Fortarock2013logo