VERSLAG: Indian Summer

Festivalinfo was aanwezig op Indian Summer Festival 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 47 foto's.

VERSLAG: Marije van Haarlem

12

Verslag Indian Summer - Dag 2

Dag twee breekt aan met een festivaloutfit die je nog nooit eerder zag: dikke vesten, lange broeken en zonnebrillen. De stormachtige wind is geen seconde gaan liggen terwijl de zon doorbreekt. Na het smartphone-incident van gisterenavond is er een verscherping tijdens het fouilleren, wat de bezoekers doet beseffen dat dit gisteren helaas ook beter had gekund.

Een zeer goede tip levert de Memphis Maniacs op, een band die geen enkel eigen nummer heeft geschreven mag zichzelf prijzen als een van de beste festivalacts. Bij opkomst in luipaardprintpakken gaan de vijf mannen meteen los in een mash-up van 80’s helden A-ha en progressieve house koningen Chemical Brothers en Underworld. Leadzanger Roy Smolenaars geeft als rasechte packleader het tempo aan en heeft vanaf de eerste minuut de aandacht vast; het is niet verrassend dat de man ooit begon als Elvis-imitator. De mash-up band maakt zijn naam volledig waar met de ingenieus aan elkaar gelijmde hits met snelle gitaarriffs, upbeat drums en een bak met energie. Het publiek gaat moeiteloos mee met ‘We Will Rock You’, ‘Viva La Vida’ en de beste AC/DC-coverstem die je ooit zult horen. Het spelen van publieksfavorieten in een catchy mix die volledig geschikt is voor festivals maakt de Memphis Maniacs als vanzelfsprekend de publieksfavoriet van de hele dag. En de sexy moves van de mannen helpen ook een beetje.

Tijdens de veilige programmakeuzes maken we onze ronde over het terrein en belanden we bij het Summerlab. De organisatie gaf al eerder aan de leiding te willen nemen op het gebied van duurzaamheid, wat al te merken was aan het zeer opgeruimde terrein. Poepen is goud, van gerecyclede groenten maak je ranzige curry-soep en van piepers maak je tattoo’s – veel duurzaamheidsprojecten staan nog in de kinderschoenen, maar bieden een apart perspectief voor de toekomst. Zo kun je straks met je eigen uitwerpselen de lichten in huis doen branden. Over kinderschoenen gesproken; de overige activiteiten zijn minimaal te noemen, aangezien na een halfuur rondneuzen de schmink-kraam het enige ter vermaak was. Tipje voor volgend jaar: maak gebruik van dat prachtige meer!

Ook vandaag staat de 80’s & 90’s tent op het programma, met Alex van Oostrom achter de knoppen. De man draait al sinds het einde van het tijdperk de foutste platen met ruwe overgang, die voorlopig een oneindige toekomst hebben met de huidige festivaldoelgroep. Een beetje typisch is wel dat hij tijdelijk zijn nineties achterwege laat door ‘Blurred Lines’ door de speakers te knallen. Bij Skitzofrenix in de Heineken Starclub loopt het nog niet warm en is eenzelfde locatie een prima plek om de laatste zonnestralen mee te pikken. Verderop bij dEUS breekt het gitaargeweld los. Met drie man sterk op gitaar komt een orkaan van geluid van het Poprockpodium af en wordt Indian Summer goed wakker geschud. De overdonderende set houdt echter geen stand wanneer er geen hoogtepunten meer komen na eentonige snoeiharde nummers. De momenten die ze in de stijl van Editors naleven, met felle flikkerende lichten en volledig meegesleept rammen op de snaren, compenseren de rest van de set. De elektrische viool in stijl van scheurende Formule-1 banden had echter niet gehoeven.

De vrij lege camping verried de aanloop naar vanavond eigenlijk al – het gros komt voor niemand anders dan The Prodigy. Overdonderend, schuddend en ontzettend luid is de band tot ver over de wateren te horen. Ze geven alles wat iedereen verwacht voor zijn 60 euro: ‘Firestarter’, ‘Take Me To The Hospital’ en uiteraard ‘Smack My Bitch Up’. Uitleggen wat The Prodigy nou precies voor een band is, is alleen toe te lichten met het uitschieten van ledematen in willekeurige richtingen. Stuiterend, schreeuwend en met gelukzalige blik is dit hét moment om nog een laatste maal compleet uit je dak te gaan. De bijbehorende lichtshow is niet misselijk, en zorgt zelfs tijdelijk voor kortsluiting. De pauze is een goed excuus om de adem te pakken voor de laatste nummers, die stuk voor stuk onmogelijk zijn om op stil te staan.

Bij een terugblik op het hele weekend is het duidelijk dat Indian Summer een muziekfestival bij uitstek is dat op de rand van de groei staat. Daarbij mag te hopen zijn dat volgend jaar de overige aspecten niet uit het oog verloren gaan, zoals een soepel verloop op zowel de camping als het terrein, duidelijke informatievoorziening en verscherping van de beveiliging. Ondanks de pech van het weer mag Indian Summer zichzelf op de kaart zetten als concurrent van Pinkpop, dankzij een prachtlocatie, toffe optredens en een goede instelling om een zo gezellig mogelijk festival te maken.

12

FOTOGRAFIE: Armand Hoogland

1234
The SelfEmployed foto Indian Summer The SelfEmployed foto Indian Summer The SelfEmployed foto Indian Summer Qeaux Qeaux Joans foto Indian Summer Qeaux Qeaux Joans foto Indian Summer Qeaux Qeaux Joans foto Indian Summer Qeaux Qeaux Joans foto Indian Summer Lindsey Stirling foto Indian Summer Lindsey Stirling foto Indian Summer Lindsey Stirling foto Indian Summer Lindsey Stirling foto Indian Summer Lindsey Stirling foto Indian Summer

1234

ROTTERDAM UNLIMITED 2013

ICELAND AIRWAVES 2013 Met een programma van meer dan 800 optredens was Iceland Airwaves dit jaar...