VERSLAG: Best Kept Secret 2013

Festivalinfo was aanwezig op Best Kept Secret 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 159 foto's.

VERSLAG: Marleen de Roo   Rob van der Zwaan

123

Best Kept Secret 2013 - Dag 2

Dag twee begint voor velen met een rondje Safaripark, een tour die een aantal artiesten - aan de foto’s op hun Twitter accounts te zien - ook genomen hebben. Erg slim om je artiesten een unieke ervaring te bieden op het anders zo eentonige tourleven. Ook de naam Best Kept Secret blijkt erg goed gekozen. Bijna alle artiesten vinden het leuk om deze naam zo vaak mogelijk met het publiek te delen.

Net als op dag één, kent ook dag twee een vroeg hoogtepuntje in de tent. De Deense Agnes Obel heeft lak aan de mensen die achterin de vorige dag doornemen en speelt een prachtige set. Gezegd moet worden: achterin is het ook slecht te verstaan. Wie de moeite neemt om naar voren te gaan, hoort echter veel nummers die Obel al bijna twee jaar speelt. Maar eerlijk is eerlijk: het verveelt geen moment. In september komt (eindelijk!) haar nieuwe plaat uit en daar kun je alleen maar naar uitkijken.

Hoewel Wolf Alice nooit een originaliteitsprijs voor haar muziek zal winnen, is de jonge band zeker het bekijken en bespreken waard. Onder leiding van schattig uitziend meisje Ellie Roswell spelen drie jonge gasten hele leuke indie met af en toe een noisy uitbarsting. Er zijn veel van dit soort bandjes, maar deze is goed genoeg om het een leuk begin van de festivaldag te laten zijn.

Wie ook erg sterk voor de dag komen, zijn de Belgische heren en dame van Balthazar. Misschien wel één van de meest onderschatte bands van het festival. Hun eerste album was sterk, hun tweede net zo en live blijft het zonder moeite overeind. Best Kept Secret wordt hiermee puik klaargemaakt voor de tweede avond in haar geschiedenis.

Op het hoofdpodium Allah Las, dat overduidelijk erg moeten wennen aan het Nederlandse weer. Hoewel er aardig wat regen valt dit weekend, brengt de Californische band de zon met sixties pop. Een echt uitgebreide set heeft de band nog niet, de meeste bezoekers komen voor de single 'Catamaran', die pas tegen het eind wordt gespeeld. Erg spannend is de show niet, de songs lijken behoorlijk op elkaar met steeds hetzelfde tempo en melodielijntjes. Omdat een groot deel van de show instrumentaal is, dreigt het geheel soms een beetje saai te worden. Toch weten ze met de flowerpower songs aardig wat mensen aan het dansen te krijgen en te houden.

Het Amerikaanse Wavves knalt er hard in op stage Two. Surfrock met ballen. Ritmisch met beukende gitaren. Onlangs bracht de band een nieuw album uit genaamd Afraid of Heights, die het beduidend minder doet dan King of the Beach die ze tot grote belofte kroonde. Is het succes dan alweer voorbij voor de Amerikanen? De show helpt ze vandaag niet op goede weg. Na een sterke start is het allemaal erg rommelig en afgeraffeld.

Rommelig is niet een woord dat bij de set van Two Door Cinema Club past. Frontman Alex is strak in het pak (een groene, wat wel past bij Noord-Ieren), de haren zijn net gekamd en het decor is tot in de puntjes verzorgd. Two Door Cinema Club laat niets aan het toeval over. De regen lijkt niet welkom in een setting als deze, maar daar hebben de weergoden geen boodschap aan. Het is een feest op het veld, de ritmische meezingers worden beantwoord met een massaal springfestiijn. De crowdsurfers zijn volop aanwezig en er wordt luid meegezongen. De band brengt een legio aan goede nummers, maar verder gebeurt er weinig. Het blijft allemaal netjes binnen de lijntjes, terwijl het voor de neus van de band een natte, modderachtige bende is.

Dat de mannen van Alt-J vorig jaar tegen het randje burn-out zaten, zal weinig mensen verbazen. Bijna een jaar lang speelden zij voor uitverkochte zalen en overvolle festivaltenten en werd het debuutalbum An Awesome Wave bejubeld door muziekfans en -kenners. Ook Best Kept Secret geeft een plek aan de Engelsen. Helaas een wat krappe plek, namelijk de tent van stage TWO. Hoewel ruim, veel te klein voor de indiemannen. Is het optreden van Alt-J de drukte waard? Een simpel 'ja' is een understatement. Alt-J speelt kwaliteitsmuziek, brengen werkelijk constante kwaliteit. En dan staan er geen zoutzakken op het podium, maar jongens die leven voor muziek. Ze springen hoger dan het publiek op de eerste rijen samen. Dat de mensen tot ver in het bos ademloos staan toe te kijken belooft wat voor de komende jaren.

Melody's Echo Chamber staat in de kleine THREE, maar weet deze goed te vullen. Niet alleen met mensen, maar ook met eigenzinnige tunes. De setting aan het water leent zich goed voor de zuivere zang en zweverige melodieën. Soms wellicht een tikkeltje te vaag, verwarrend bijna, maar passend op dit unieke festival.

Ooit een meisje stil zien huilen? Geknield met het hoofd tussen de armen? Gebroken en stil, starend naar een plek die niet bestaat? Als Damien Rice zijn hit ‘9 Crimes’ in zet is het veld gevuld met tranen. Het prachtige nummer heeft heel wat gebroken harten getroost. Wanneer Damien Rice zijn stem over het veld laat schalmen is er kippenvel. Zo gauw zijn laatste noot heeft geklonken, barst er naast applaus een gigantische regenbui los boven het veld, alsof ook moeder natuur ontroerd is door de Ierse zanger.
Met slechts een gitaar en een piano speelt Damien anderhalf uur lang zijn gevoelige nummers, vol levensvragen en verlangens van liefde en lust. Om voor 'Cheers Darlin' authentiek dronken te zijn, zet hij zich aan een tafel waar hij binnen no time vier glazen wijn laat inschenken. Hij heeft geen enkele moeite deze in een keer achterover te slaan. Damien Rice is een fantastische headliner, terecht dat Best Kept Secret hem, let wel; zonder een nieuwe plaat, als headliner durft te boeken.

123

FOTOGRAFIE: Anja de Bruijn

1234567891011121314
 foto Best Kept Secret 2013  foto Best Kept Secret 2013 Drenge foto Best Kept Secret 2013 Drenge foto Best Kept Secret 2013 Drenge foto Best Kept Secret 2013 Drenge foto Best Kept Secret 2013 Drenge foto Best Kept Secret 2013 Danny Brown foto Best Kept Secret 2013 Danny Brown foto Best Kept Secret 2013 Swim Deep foto Best Kept Secret 2013 Swim Deep foto Best Kept Secret 2013 Swim Deep foto Best Kept Secret 2013

1234567891011121314

GRASPOP METAL MEETING 2013Jaarlijks trekken er weer tienduizenden metal liefhebbers naar de weide in...

ROTTERDAM UNLIMITED 2013