VERSLAG: Best Kept Secret 2013

Festivalinfo was aanwezig op Best Kept Secret 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 159 foto's.

VERSLAG: Marleen de Roo   Rob van der Zwaan

123

Best Kept Secret 2013 - Dag 3

Mikhael Paskalev heeft geluk, het is nog droog tijdens zijn set. Ideaal voor zijn opgewekte nummers met een knipoog. Zijn Americana is dan ook wel geschikt voor de zandvlakte van Best Kept Secret. Het is niet makkelijk om met slechts een bescheiden hitje jezelf te bewijzen op het hoofdpodium. Maar juist een festival als Best Kept Secret lijkt de ideale plek voor de Noor. Hij is op zijn gemak en zoekt veel interactie. Jammergenoeg heeft de set nog weinig kwaliteit materiaal om echt een blijvende herinnering te zijn. Meer een lekker begin van de dag.

Echt een leuk rockbandje uit Brooklyn New York dat blijkt Skaters. Drie jongens die hun sporen al in andere bands verdiend hebben en met Skaters vooral plezier lijken te willen maken. Dit levert een paar hele aanstekelijke nummers en airplay bijvoorbeeld Pinguin Radio op. Soms klinkt Skaters heel erg als the Strokes, maar regelmatig vliegt de band op een heerlijke manier uit de bocht. De meligheid, het uitgebreid bierdrinken en de Nirvana-cover hadden we liever niet gezien, maar een festival als London Calling kan dit uitstekend op het affiche zetten.

De mannen van Palma Violets doen een rondje Nederland. Nadat ze op Pinkpop stonden - volgens de fans was het publiek nog te nuchter om hier los te gaan, de recensies waren echter lovend - staan ze nu op stage ONE met rammelde gitaarrock en een flinke seventies sound. Als laatste toegevoegd, maar de band heeft al naam gemaakt. NME heeft ze werkelijk tot alles benoemd wat positief is, de BBC heeft ze voor de beloftelijst van 2013 genomineerd. De verwachtingen zijn hoog op deze vooravond. Het is een zeer aangename set, met goede songs en het rauwe stemgeluid van bassist Chilli overheerst op een prettige manier. Al vrij snel in de set gaat het publiek los op de strakke gitaarlijnen en ontstaan er mini-moshpits. Dit niveau wordt de hele show volgehouden, door zowel de band als het publiek. Tegelijkertijd verschijnt er voor het eerst weer een keer een zonnetje. En dat is een hele prestatie op dit festival.

Het weer op dag drie van Best Kept Secret is alleen extreem wisselvallig te noemen. Regen en zonneschijn wisselen elkaar in recordtempo af. Kurt Vile and the Violators is op het hoofdpodium van Best Kept Secret gezegend met een half uurtje heerlijk weer. Dat gaat uitstekend samen met de lang uitgesponnen songs van deze ultieme relaxdude. Helaas kan niet iedereen de aandacht vasthouden. Het is etenstijd en velen kiezen ervoor om alvast naar de tent te gaan en een goede plek te bemachtigen voor Portishead. De mainstage van Best Kept Secret is hierdoor een maatje te groot.

Met albums als Dummy en Third heeft Portishead al een jarenlange reputatie als 'de' triphop act naast Massive Attack. Op stage TWO weet Portishead deze vergelijking voor eens en altijd achter zich te laten. De engelse band brengt ontroerende triphop met een rauw en scherp randje. Bijzonder hoe deze act live nog zuiverder klinkt dan op het album. Wellicht dat Portishead niet elke folk-liefhebbende hart heeft gestolen, maar voor liefhebbers van dit genre is dit een uniek hoogtepuntje. Een grote act voor dit kleine festival.

Het is alweer even geleden dat IJslanders Sigur Rós op een Nederlands festival te aanschouwen waren. In 2008 verpletterde de band Lowlands als afsluiter van de Alpha. Nu mag het veel kleinere Best Kept Secret eraan geloven. Jonsi en consorten hebben in tegenstelling tot Portishead en Damien Rice niet stilgezeten in de studio. Sterker nog: album 'Kveikur' ligt net een paar dagen in de winkels. Minder zweverig en meer gitaar is het devies. Dat pakt op de festivalweide prima uit. Ondersteund door een arsenaal aan violisten en trompetisten komen de climaxen van de uitgesponnen songs heerlijk binnen. Het grootste smet op het optreden zijn de mensen die de concentratie niet kunnen opbrengen en hinderlijk door het optreden heenblèren. Al met al een zeer waardige afsluiter van een heerlijk festival.

De eerste drie dagen Best Kept Secret smaken zeker naar meer. Een hele goede programmering, goed eten, een mooi festivalterrein en goede faciliteiten zorgen voor een hele fijne festivalervaring. Natuurlijk zijn er dingen die beter kunnen. Het geluid en zicht op stage TWO kan en moet beter en ook de nacht (dance) programmering kan nog wel iets beter. Vooral de zondag gaat een beetje als een nachtkaars uit. Het laatste feestje op het festivalterrein wordt verzorgd door biologische friettent Hoes. Dit is zowel hartstikke leuk als veelzeggend voor de beperkte nachtprogrammering. Alle kampeerders willen nog graag door en zijn op zoek voor een bestemming voor hun laatste muntjes. Als de patat-uitbater een stereo blijkt te hebben en het goede idee heeft om 'Get Lucky' van Daft Punk op te zetten ontstaat er binnen no time een dansende massa. Gevestigde festivals als Lowlands moeten oppasssen dat ze de kritische muziekliefhebber niet aan Best Kept Secret kwijtraken. De muziekconsument kan alleen garen spinnen van deze nieuwe uitdager!

123

FOTOGRAFIE: Anja de Bruijn

1234567891011121314
 foto Best Kept Secret 2013  foto Best Kept Secret 2013 Drenge foto Best Kept Secret 2013 Drenge foto Best Kept Secret 2013 Drenge foto Best Kept Secret 2013 Drenge foto Best Kept Secret 2013 Drenge foto Best Kept Secret 2013 Danny Brown foto Best Kept Secret 2013 Danny Brown foto Best Kept Secret 2013 Swim Deep foto Best Kept Secret 2013 Swim Deep foto Best Kept Secret 2013 Swim Deep foto Best Kept Secret 2013

1234567891011121314

GRASPOP METAL MEETING 2013Jaarlijks trekken er weer tienduizenden metal liefhebbers naar de weide in...

ROTTERDAM UNLIMITED 2013