VERSLAG: PITCH 2013 - dag 1

Festivalinfo was aanwezig op PITCH 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 63 foto's.

Naar het PITCH 2013 - dag 2 verslag

VERSLAG: Laura de Lange   Juliën L Ortye

Pitch Festival 5 juli Amsterdam Westerpark

De derde editie van het Pitch Festival in Amsterdam is een feit. Met een uitverkochte zaterdag en pass-partout tickets beloofd dit een goed jaar te worden. Het is vrijdag 5 juli, de zon schijnt, de lucht is blauw en iedereen heeft er zin in. Laat het feest maar beginnen!

We zijn nog geen vijf minuten op het terrein van PITCH, of het is alweer smullen geblazen wat betreft de prachtige locaties die het festival te bieden heeft. Voorop natuurlijk de Gashouder, met het prachtige plafond, maar ook de Westerunie, de Westerliefde en het Transformatorhuis zijn stuk voor stuk schitterende zalen waar dito elektronisch geweld te bewonderen valt. Nieuw is dit jaar de Westertent, opgebouwd middels een reeks gekleurde containers en die het meeste weg heeft van een soort loods. Ook dit jaar heeft het festival op het Westergasterrein het weer voor elkaar: het is uitverkocht. En da’s best knap, helemaal gezien de vergrote capaciteit ten opzichte van de vorige jaren. (JL)

Of dat een hele verstandige keuze is, daarover lopen de meningen aardig uiteen. Er is veel aan gedaan om de doorstroom zo goed mogelijk te laten verlopen, maar het is merkbaar vele malen drukker dan tijdens de vorige twee edities. Het begint al bij de ingang, waar men rond de klok van vier al zo’n klein halfuur in de rij mag staan om het terrein te betreden, wat ertoe leidt dat we hipsterknul How To Dress Well al moeten missen. Later op de avond zullen we hem echter toch nog even ergens zien, maar daarover straks meer. (JL)

De elektronische expeditie start bij Flume, de pas 21-jarige producer uit het Australische Sydney. Harley Streten, zoals ‘ie echt heet, is een redelijk opkomende naam en vriendjes met – in het zelfde schuitje – Chet Faker, met wie hij al het sterke ‘Left Alone’ maakte. Flume legt de lat voor de rest van het festival hoog, heel hoog. Toffe visuals, al vroeg in de set een variatie op Major Lazer’s ‘Get Free’, die al vrij snel gevolgd wordt door ‘Holdin’ On’, een weergaloze track die het zelfs schopte tot 3FM Megahit. Streten doet gedurende zijn optreden werkelijk niets fout. De trackkeuze zijn zeer goed tot briljant: hij dropt een stukje Notorious B.I.G., gevolgd door zijn ijzersterke remix van Disclosure’s ‘You & Me’ om daarna doodleuk Rustie’s nieuwe ‘Slasherrr’ erin te smijten. Het mag dan misschien wel pas half vijf zijn, de Gashouder gaat hier uitzonderlijk lekker op. En terecht, Flume is van begin tot eind enorm goed en tekent gelijk voor een hoogtepunt. Knappe jongen die dit overtreft. (JL)

Freddy’s Fat Drop is een van de eerste acts op Pitch. De zevenkoppige band uit Nieuw-Zeeland stond vorige week op het Mundial Festival in Tilburg en speelde in 2011 op het North Sea Jazz festival. De muziek is een combinatie van soul, reggae, jazz en elementen van techno. Freddy’s Fat Drop is goed en vooral heerlijk dansbaar. Met de trompetten muziek en de reggaetunes past hun muziek perfect bij het weer en is zeker festivalwaardig. Heel de Westertent danst en geniet.

De route vervolgt met de Schot Koreless, die in 2011 met ‘4D’ al een dubbelzijdig schijfje uit bracht, maar toen nog niet zo opgepikt werd. Dankzij enkele remixen, voor onder andere Foals en Bloc Party, is 2013 wél zijn jaar. Op Best Kept Secret liet hij al horen over louter goed materiaal te beschikken en vanavond is dat weinig anders. De opbouw van de set is hetzelfde, de Schot laat de boel bij vlagen nog steeds net iets te makkelijk dood slaan, maar hij haalt wel How To Dress Well – daar is ‘ie - op het podium voor een licht gewijzigde versie van ‘& It Was U’. De remix van Foals’ ‘Late Night’, de beste track van diens laatste album en ook een van de hoogtepunten van Koreless’ set. (JL)

We haasten ons halverwege zijn set richting de Gashouder voor landgenoot Rustie, die later dit jaar met een nieuwe plaat komt. Eentje waar we ons erg op verheugen, voorganger en debuutplaat Ultra Thizz was er zo’n twee jaar geleden tenslotte eentje om in te lijsten. Met ‘Slasherr’ liet de Schot al even ruiken aan het nieuwe materiaal, hoewel vanavond blijkt dat het niet allemaal zulk makkelijk te behappen werk gaat zijn. Wel strooit hij wellustig met Danny Brown-tracks, stuk voor stuk zijn eigen producties. Die doen het erg goed, evenals de nummers van het eerste album, maar het lijkt er toch op dat PITCH even aan Rustie moet wennen, alsof ze er even in moeten komen. Dat is niet zo vreemd, de enigszins lompe elektronica laat qua subtiliteit wel het nodige te wensen over, helemaal zo vroeg op de dag. Dat geeft vrij weinig, want de man uit Glasgow compenseert dat met een sterk opgebouwde en goede set, die naarmate het uur vordert, beter op z’n plaats begint te vallen. (JL)

Vorig jaar stond de band Django Django op Lowlands in de Bravo waar ze de zaal plat speelde. Dit jaar stelt Django Django het Pitch publiek niet teleur. Met het succesvolle titelloze debuutalbum van 2012 en de bekende single Default beloofd Django Django een hoogtepunt te worden. Het strakke beats speelt de band goed en stevig door. De muziek is op bepaalde momenten wat eentonig van aard maar dat baat niet. Django Django heeft een feestgehalte en de Westertent gaat los.

Dan is het tijd voor een artiest waar veel mensen voor zijn gekomen James Blake. Eigenlijk heeft James Blake alles. Al een kwartier voor aanvang staat de Westertent nokje vol met fans. Met zijn debuutalbum ‘James Blake’ en zijn hitsingel ‘Limit To Your Love’ werd James Blake in een klap razend populair. Zijn tweede album ‘Overgrown’ doet het ook goed en daarmee treedt hij nu op op verschillende festivals. Alles aan James Blake is mooi. Hij zingt zuiver en hij weet zijn stem goed te combineren met technobeats en de visuals en lichteffecten in de achtergrond. Buiten zijn opvallende stem is James Blake ook nog eens afwisselend. Van een techno/dubstep getint nummer schakelt hij over naar meer soul/jazz muziek. Bij zijn eerder genoemde singel Limit To Your Love is de Westertent super enthousiast. Jammer is wel dat James niet alles live zingt omdat hij zijn stem in de muziek mixt. Desalniettemin bezorgt James Blake voor een magisch buitenaards gevoel.

Terwijl de Gashouder heel even al een ruim uur van tevoren vol lijkt voor Hudson Mohawke – gevalletje matige crowd control – bewegen we ons richting de Westerunie voor Jon Hopkins. De Brit leverde vorige maand met Immunity een van de beste elektronische platen af die 2013 tot nu toe rijk is en blijkt die kwaliteiten live ook uitstekend te kunnen vertalen. Qua genre valt er geen echte lijn in het werk van de Londenaar te herkennen, maar die veelzijdigheid maakt zijn optreden tegelijkertijd heel interessant. Het sterke ‘Open Eye Signal’ komt al vroeg in de set en levert aardig wat heupwiegend volk op, maar echt los gaat PITCH vooralsnog niet. (JL)

Nee, om kapot gedraaid te worden moeten we elders wezen. De Gashouder, om precies te zijn. Onderwerp: Hudson Mohawke, man van het moment. En dat is ‘ie al een tijdje. De Lunice-samenwerking TNGHT leverde louter enorme hits op, die geen enkele dansvloer onberoerd hebben gelaten. Mohawke krijgt de nodige credits op de jongste Kanye West (Yeezus) en draait die plaat nog net niet integraal, zo lijkt het. Toch zijn het maar vier of vijf tracks die ervan voorbij komen, met ‘Blood On The Leaves’ - inclusief een briljant omgebouwde Nina Simone-sample – als hoogtepunt. Hij laat Simone voor zo’n anderhalve minuut zingen en op het moment dat je de paar seconden tellende opbouw naar de beat verwacht, laat hij het compleet verstillen. En daarna? Gewoon, nog een keer. Maar dan mét die gerecyclede TNGHT-beat. Maar waar je een volledig ontploffende zaal verwacht, houdt PITCH zich verrassend koest. Mohawke’s eigen werk – onder meer het tweetal Yeezus-tracks en nieuweling ‘Chimes’ – doet het het beste, maar de lompheid waarmee de Amerikaan de boel door elkaar mixt, met die abrupte stops als eerder beschreven, zorgen ervoor dat zijn set niet voor de volledige honderd procent doel treft. (JL)

Op 5 Days Off had Baauer er nog de nodige problemen mee, het podium delen met HudMo. Negen maanden later blijkt hij zich behoorlijk te hebben ontwikkeld met een feilloze set als bewijs. Hier en daar zie je festivalgangers elkaar een blik toewerpen. Ze lijken verbaasd dat de ‘Harlem Shake’-man ook een hele deugdelijke set aan elkaar kan draaien. Eerlijk is eerlijk, in de Melkweg wist hij toen niet heel erg te bemoeien en was het vervolgens wachten op ‘de hit’, maar vanavond is het anders. Baauer draait een gebalanceerde en goed gemixte set, doordrenkt met hiphop en prima breaks. Heel inhoudelijk is het allemaal niet, maar het werkt prima. (JL)

De nacht nadert en het is tijd voor Dizzee Rascals. Dylan Mills, ook wel Dizzee Rascals is de oppepper van de avond. Dit jaar staan zij op het Sziget Festivals in Hongarije maar eerst is het de tijd om Pitch plat te spelen en dat kunnen ze. Met strakke rap en beats is de show niet anders te beschrijven dan energiek. De rappers stuiteren, springen en dansen op het podium. Ook zijn zij de koning wat betreft interactie met het publiek. Om de paar minuten roept de DJ ‘AMSTERDAM I CAN’T HEAR YOU?!’ en vele meezing moment. De Westertent gaat los, danst en springt net zo enthousiast met de rappers mee. Zeker een feest om niet te missen.

De eerste dag van Pitch was aan! Het festival biedt veel verschillende acts waardoor er in elke tent of ruimte wel iets te beleven valt. Het weer straalde maar de festivalgangers van Pitch net zo.

FOTOGRAFIE: Mitch Wolters

123456
Darkstar foto PITCH 2013 - dag 1 Darkstar foto PITCH 2013 - dag 1 Darkstar foto PITCH 2013 - dag 1 Darkstar foto PITCH 2013 - dag 1  foto PITCH 2013 - dag 1 FilosofischeStilte foto PITCH 2013 - dag 1 FilosofischeStilte foto PITCH 2013 - dag 1  foto PITCH 2013 - dag 1  foto PITCH 2013 - dag 1 Flume (AUS) foto PITCH 2013 - dag 1 Flume (AUS) foto PITCH 2013 - dag 1 Flume (AUS) foto PITCH 2013 - dag 1

123456

PITCH 2013 - DAG 2Het weer is op de zaterdag nog mooier dan de dag ervoor en de line-up van het...

Metropolis Festival 2013