VERSLAG: Strandfuif 2013

Festivalinfo was aanwezig op Strandfuif 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 20 foto's.

VERSLAG: Francis Pronk

Strandfuif 2013

Bij een strandfuif denk je uiteraard op een groot festijn op een strand. Onze zuiderburen denken daar anders over. In het dorpje Glabbeek is bij de entree zand gestrooid en verderop staat een grote tent in een weiland.

The Datsuns uit Nieuw-Zeeland heeft vorig jaar hun vijfde album ‘Death Rattle Boogie’. Net zoals op dit album opent de band met ‘Gods Are Bored’. Verbazingwekkend dat deze band de tent maar halfvol krijgt. Veel volk staat buiten, terwijl deze rockers een strakke set neerzetten. The Datsuns is vandaag niet in de normale bezetting. Gitarist Phil wordt vader en daardoor is invaller Steve van de partij. Strandfuif is zijn eerste show als invalgitarist. Misschien ligt het aan het warme weer, maar de band krijgt het publiek niet mee. Gelukkig neemt het aanwezige publiek in de tent de moeite om het hele concert af te kijken. Bekendste nummer ‘Motherfucker From Hell’ is een meezing momentje en de set wordt afgesloten met ‘Freeze Sucker’ van het eerste gelijknamige album ‘The Datsuns’. Prima opwarmer, al is het merendeel al genoeg opgewarmd door het weer...

Mad Caddies staat erom bekend een groot feest te bouwen en geef ze eens ongelijk. Deze ska/punkband maakt vrolijke, dansbare muziek waar je niet op stil kunt staan. De tent is voller, dan bij de eerste band en ondanks de hoge temperaturen danst de menigte tot hun t-shirt doorweekt is. Crowdsurfers schieten als paddestoelen uit de grond en de fans zijn niet vies van een sprong vanaf het podium en een moshpit. Nummers op de set zijn ‘State Of Mind’, ‘No Hope’ en feestnummer ‘Monkeys’. De sfeer is heel gemoedelijk. Regelmatig komt een fan op het podium terecht en zingt dan enkele regels mee en heeft dan even ‘5 seconds of fame’. Ook de trombonespeler speelt als het ware tussen het publiek. Zeemanslied ‘Weird Beard’ wordt groot ontvangen en tijdens afsluiter ‘All American Badass’ klimt er een groepje fans op het podium om vervolgens de polonaise te doen. Oftewel: het is één groot feest met Mad Caddies. Een ideale festivalband. Gemist? Op 9 augustus is de band te aanschouwen in Amsterdam (Melkweg).

Afsluiter Marky Ramones Blitzkrieg is de ‘Ramones coverband’ van the one and only Marky Ramone. De vocalen worden deze keer gedaan door Johnny Angel. Voorheen was Michale Graves (ex-Misfits) de frontman van deze act. Over een maand zal niemand minder dan Andrew WK de zang voor zijn rekening nemen. Vanavond staat in het teken van typische Ramones nummers als ‘Rockaway Beach’, ‘Rock ‘N Roll Highschool’, ‘Sheena Is Punk Rocker’, ‘Judy Is A Punk’ en ga zo maar door. Marky Ramone drumt alsof het hem geen energie kost. De 57-jarige voormalige Ramone is de bescheiden ster van deze band. Niet alleen Ramones covers passeren de revue, maar ook een cover van Bobby Freeman (‘Do You Wanna Dance?’) en Motorhead’s ‘R.A.M.O.N.E.S.’. Beetje jammer dat deze coverband (want dat is het als het ware) niet hun eigen geschreven nummer ‘When We Were Angels’ spelen. Dan heb je een single uitgebracht en speel je ‘m niet... Maar aan de andere kant: Het merendeel komt om de klassiekers van The Ramones te horen, dus zij zullen dit nummer allesbehalve missen op de setlist. De set gaat in een rap tempo erdoorheen. Na ieder nummer hoor je direct: “1234!” en starten ze de volgende klassieker. Jong en oud geniet, maar toch weet Marky Ramones Blitzkrieg het publiek niet om de vingers te vinden als Mad Caddies. Mad Caddies is dé band van de avond en Marky Ramone is met zijn mannen een goede tweede.

FOTOGRAFIE: Bart Notermans

12
Mad Caddies foto Strandfuif 2013  foto Strandfuif 2013 Mad Caddies foto Strandfuif 2013 Mad Caddies foto Strandfuif 2013 Mad Caddies foto Strandfuif 2013 Marky Ramone's Blitzkrieg foto Strandfuif 2013 Marky Ramone's Blitzkrieg foto Strandfuif 2013 The Datsuns foto Strandfuif 2013 The Datsuns foto Strandfuif 2013 The Datsuns foto Strandfuif 2013 The Datsuns foto Strandfuif 2013 The Datsuns foto Strandfuif 2013

12

SOLAR WEEKEND 2013De negende editie van Solar was er weer een om over naar huis te schrijven....

TOMORROWLAND 2013 Tomorrowland is groots. Zo groot dat er dat er mensen uit 220 verschillende...