VERSLAG: Freeze 2013

VERSLAG: Karst Jaarsma

Freeze Festival 2013

In 2018 is Leeuwarden de culturele hoofdstad van Europa. Dat legt de lat voor de Friese hoofdstad hoog. Het culturele leven is er lang niet zo uitgebreid als de meer centraal gelegen plaatsen in Nederland. Festivals als Freeze, dat afgelopen zaterdag plaats vond, worden daarom door mening Friese muziekliefhebber enthousiast omarmt.

Het komt dan ongetwijfeld goed uit dat de persoonlijke muzieksmaak van de bezoeker niet ter zake staat. Voor ieders moet er wat te vinden zijn. Het festival kondigt namelijk aan een grote verscheidenheid aan muziekstijlen te vertegenwoordigen. Verspreid over acht zalen in muziekcentrum De Harmonie vallen er vele opkomende bandjes te bewonderen.

Het is echter veelal rock wat de klok slaat. Bands als Protection Patrol Pinkerton en Pioneers Of Love doen hun uitstekende best met hun radiovriendelijke rock. Allen zijn bandjes die echter vooral onderhoudend blijven.

De verrassingen komen vanavond meer van de vreemde eenden in de bijt. Zo zet de sympathieke troubadour Jankobus Seunnenga in een heringerichte filmzaal een onderhoudend optreden neer. De zanger is geinspireerd door Couperus en gebaseerd op de gedichten van de schrijver zingt hij zijn nummers. Dit balanceert op de grens tussen spottend en literair verantwoord.

De mannen van Great Minds bewijzen aan de top van de hedendaagse hiphop te staan. Winne, Jiggy Dje en Sticks worden aangevuld met een live gitarist die het optreden een rauw randje mee geeft. De heren hebben zelf genoeg hits op zak om een avondvullend programma te vertolken. Daarom is het vet dat er vanavond hoofdzakelijk Great Minds nummers op de setlist staan. Deze weten de bezoekers net zo goed te overtuigen en veel nummers worden woordelijk meegerapt.

Het gekke gezelschap van The Sketchers weet dankzij haar blazerssectie de foyer op zijn kop te zetten. Het ruige ska gezelschap zorgt voor de positieve feestvreugde op de avond. Het is echter vooral Omar Souleyman die de show steelt op het Freeze festival. De Syrier staat slechts begeleid met een keyboard op het podium. De toetsenist produceert opzwepende Arabische melodieën. Souleyman zingt hierover heen. Een simpele combinatie die het in Syrie ongetwijfeld goed zal doen op bruiloften en partijen. Door de onbekendheid van het genre hier en de mix met pompende beats krijgt hij de gehele zaal plat. Souleyman blijkt daarmee de perfecte festivalact. Al snel staat het publiek enthousiast te dansen.

Het is moeilijk om de beoogde identiteit van het Freeze festival te peilen. Los van twee van de drie headliners is het rock wat de klok slaat. Het is dan ook niet verrassend dat het bij de heren van Therapy? onmogelijk blijkt nog de zaal in te komen. Daarnaast zijn echter twee headliners geplaatst die daar volledig buiten staan. Voor de gemiddelde Great Minds fan is er de rest van de avond geen enkele aansluiting meer te ontdekken. Datzelfde geldt ook voor de wereldmuziek liefhebber die, vanuit dit oogpunt, geïnteresseerd is in Omar Souleyman. Enkel de metal fans worden verwend met een eigen zaal. Wie echter gewoon een avondje willekeurige bandjes wil kijken, kan zich prima vermaken op Freeze.

KANTOR 2013Een theater, galerie, bioscoop en meer neemt twee dagen bezit van een...

Incubate Festival Logo

INCUBATE 2013 Incubate is in 2013 alweer toe aan haar 9e editie, met meer dan drie honderd...