VERSLAG: London Calling 2013 #2 - Dag 2

Festivalinfo was aanwezig op London Calling #2 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 27 foto's.

Naar het London Calling 2013 #2 - Dag 1 verslag

VERSLAG: Mabel Zwaan

London Calling

De opener van de tweede dag is het tweekoppige Fyfe. Een heuse act uit London in het straatje Alt-J en Patrick Wolf met een drumpad, gitaar en iMac. Weinig nieuws aan de zon maar de combinatie werkt voor ze. De strakke kille drumpad klanken steken mooi af tegen het klassieke elektrische gitaar geluid van frontman Paul Dixon. Voeg daar wat klanken uit de imac en de nasale stem van Dixon bij en je hebt een prima recept voor een klein halfuurtje dromen.

‘’17 jaar en nu al een seksbom’’, werd er gefluisterd toen het meisje met de geblondeerde krullen het kleine podium van Paradiso opstapte. Nog enigszins verlegen grijpt ze de microfoon vast en begint ze aan haar gig. Popzangeresjes hebben we toch wel genoeg, zou je denken. Toch is Rainy Milo uniek met haar diepe stem met de fijne vibratie. De iMac is op het podium gelaten en gooit samen met de drummer strakke klanken de zaal in, waar Rainy Milo nog terughoudend op beweegt en haar perfect gelakte nagels langs haar gezicht beweegt. Met het nummer lijkt ze zich echter meer op haar gemak te voelen. Ze speelt met de camera’s en draait sexy met haar heupen. ‘Deal Me Briefly’ is haar muzikale hoogtepunt, Rainy Milo was een prima opener voor het vrouwencircus die de rest van de avond volgt.

Waar de eerste dag Dan Croll de titel nog droeg is op de zaterdagavond de Outftis frontman de muzieknerd. Ook hij draagt de ronde bril, het dichtgeknoopte bloesje, de hoogwaterbroek en als toevoeging een cowboy dasje. Toch gaat Outfits ferm over Croll heen. De energieke band tovert vreemde geluidjes uit de synthesizers en heeft lyrics waar enkele zinnen slechts herhaalt worden. Outfits zweept het publiek op en vraagt bij zijn laatste nummer aan de toetsenist waar het eigenlijk over gaat. ‘’Eh, I think it’s about friendship.’’ Waarna het publiek voorzichtig grinnikt, new wave met een humoristische ondertoon.

De volgende act in de grote zaal is de bebaarde band PAPA uit Los Angeles, voorheen GIRLS. De drummer is tevens de frontman en zet direct de titel ‘drummer van de avond’ op zijn naam als hij zijn schoenen uittrekt en met zijn blote handen inzet. Waar de eerste twee nummers het publiek weten te grijpen zakt het daarna tamelijk in. Als dan ook nog eens de gitaar uitvalt, die toch één van de belangrijkste aspecten is van de band, lijkt het drama compleet. Drummer Weiss probeert het publiek nog mee te krijgen door te klappen maar deze poging mislukt. Gelukkig herpakt PAPA zich, en de laatste drie nummers zorgen voor een dansend Paradiso. De hoge verwachtingen zijn niet volkomen waar gemaakt maar je hoort niemand klagen.

Daar is ze, dé vrouw van de vrouwenavond van London Calling. London Grammar frontvrouw Hannah Reid is een prachtige verschijning en zingt nog mooier. Al bij het eerste nummer is het duidelijk waarom de zaterdag van het festival is uitverkocht. Als Hannah zingt met haar mysterieuze, diepe, dromerige, heldere, prachtige stem is het publiek muisstil. Dat de mix nog niet helemaal klopt in het begin is haar dan ook vergeven. Na elk nummer barst er daverend applaus uit, die abrupt ophoudt als de muziek verder gaat. Ook is de volgende cover op London Calling een feit, Reid betoverd het publiek met een mooie versie van Wicked Games. Als ze in ‘Interlude’ de tekst ‘’I would dream of you, will you dream of me too?’’ zingt weet iedereen het zeker, ja van deze dromerige muziek zullen wij vannacht absoluut dromen.

Hetzelfde recept als bij Ball Park Music van de eerste dag, tieners die zo uit een middelbare school geplukt lijken te zijn. Weer inclusief beugel, baseball jack en skinny jeans. Alleen nu werkt het wel. Nee, rijkelijke levenservaring hebben deze schattige Australische jongeren niet maar op het gebied van vrolijke, zoete, poppy liedjes zijn ze expert. Toetsenist Tim Nelson weet nog niet met publiek om te gaan maar bassist Zoe Davis (nog een vrouw) steelt de show. Hun Liedjes over jeugdliefdes en stiekem zwemmen laten het publiek dansen en nog nooit was er zoveel blijheid in één ruimte. Zij worden blij van Paradiso en Paradiso van hun. Vooral de gitarist heeft moeite zijn grijns te verbergen. Ook zij doen, hoe kan het ook anders, een cover. Beyoncé’s Crazy Right Now, en hij werkt. Als ze dan na het optreden vragen of ze een foto mogen maken, krijgt het publiek als bedankje een high five.

Met groen haar en een Lady Gaga look (onmenselijk hoge hakken en een strak zwart pakje) betreedt MS MR frontvrouw Lizzy Plapinger de grote zaal van Paradiso. Het is al snel duidelijk dat MS MR hun zinnen heeft gezet op een feest en niet zozeer op de kwaliteit. Terwijl Lizzy, al in de lucht boksend, de hoogtepuntjes van de plaat Secondhand Rapture speelt zit ze er vocaal vaak naast. Hier lijkt het publiek echter geen enkel probleem mee te hebben, wild dansend en meezingend doet Paradiso mee met het feestje. Ook Plapinger en de toetsenist doen een sexy dansje, het kan allemaal. Over de toevoeging van MS MR aan de al rijkelijk gevulde lijst van covers op London Calling zijn de meningen verdeeld. Vooral de diehard fans lijken niet te weten wat ze met ‘Do I Wanna Know?’ van de Arctic Monkeys aan moeten. Het feestje is geslaagd, het optreden zelf wat minder.

Lulu James gooide het op het bizarre. Met een glittercape over haar hoofd, een rouwhoedje eronder en een badpak begint ze haar optreden. Haar optreden bestaat vooral uit uithalen met haar hoge ietwat kille stem. Een erg bijzondere verschijning maar het publiek weet niet zo goed wat ze ermee aan moeten. Een langdradig, eentonig en lichtelijk beangstigend concert van Lulu James. Nee, zij meet zich niet aan de andere vrouwen van het festival. Maar interessant was het zeker.

FOTOGRAFIE: Gertjan van der Loo

123
Fyfe foto London Calling 2013 #2 - Dag 2 Fyfe foto London Calling 2013 #2 - Dag 2 Rainy Milo foto London Calling 2013 #2 - Dag 2 Rainy Milo foto London Calling 2013 #2 - Dag 2 Rainy Milo foto London Calling 2013 #2 - Dag 2 Outfit foto London Calling 2013 #2 - Dag 2 Outfit foto London Calling 2013 #2 - Dag 2 Torres foto London Calling 2013 #2 - Dag 2 Torres foto London Calling 2013 #2 - Dag 2 Torres foto London Calling 2013 #2 - Dag 2 Torres foto London Calling 2013 #2 - Dag 2 Nadine Shah foto London Calling 2013 #2 - Dag 2

123

POPRONDE LEIDEN 2013Dit jaar viel Halloween en de Popronde van Leiden samen. Dit was goed...

LONDON CALLING 2013 #2 - DAG 1 Voor de tweede keer dit jaar strijkt London Calling neer in de grote en...