VERSLAG: Crossing Border 2013

Festivalinfo was aanwezig op Crossing Border Den Haag 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 61 foto's.

VERSLAG: Marco Vlot  

Crossing Border Den Haag 2013 - Dag 1

Op een druilerige novemberdag is het in en rond de Koninklijke Schouwburg in Den Haag weer een drukte van belang. Muziek- en literatuurminnend Nederland is bijeengekomen voor alweer de 21e editie van Crossing Border.

In de grote zaal van de schouwburg opent Lucius uit Brooklyn, New York het festival. De prijs voor bestgeklede band kan ze alvast niet meer ontgaan. De heren in identieke pakken en de dames in identieke, charmante jurkjes zien er top uit. Hun debuutalbum, Wildewoman is pas een maand uit, en de band wordt al de hemel ingeschreven door onder andere Rolling Stone en de New York Times. Het openingsnummer, een cover van 'Free As A Bird' en het daaropvolgende 'Don't Just Sit There' doen in ieder geval vermoeden dat het een mooi optreden gaat worden. De kracht van de band zit 'm in de tweestemmige samenzang van de dames, die dit overigens constant doen, en de grote dynamische verschillen tussen zang, slechts begeleid door gitaar, en uitbundige stukken waar vier muzikanten tegelijk op diverse percussie-instrumenten slaan. Na afsluiter 'Turn It Around' kan in ieder geval gesteld worden dat de kans groot is dat we meer van Lucius gaan horen.

Een paar verdiepingen hoger in het gebouw van de Koninklijke Schouwburg is een zaal genaamd Heaven. Hier brengt Vuigtuig uit Den Haag hun onheilspellende Nederlandstalige muziek die gaat van nederbeat tot chansons tot vuige (jawel) rock 'n roll. Zanger Marlon van Cappelle, getooid met een veren boa, kijkt intens het publiek in terwijl hij zijn teksten declameert. Gelukkig is er naast de duistere sfeer ook ruimte voor de nodige knipogen, getuige de interactie tussen de bandleden en de praatjes tussen de nummers door. Met een cover van ZZ en de Maskers, 'Dracula' en een nummer over een travestiet is het optreden afgelopen en is de kans groot dat de heren weer een aantal zieltjes hebben gewonnen.

Op deze editie van Crossing Border is het makkelijk om veel acts te missen. Waar om half negen alleen Joost Zwagerman die vertelt over zijn boek over Americana op het blokkenschema staat, beginnen er om negen uur vijf acts tegelijk, wat voor sommigen de nodige dilemma's zal veroorzaken. Desondanks is de Royal voor Villagers featuring Stargaze goed gevuld. De instrumentale opener laat meteen zien dat het klassieke Stargaze Ensemble een toevoeging is die het gitaarspel van Conor O'Brian een extra laag intensiteit weet te geven. Deze overtuiging blijft als 'The Meaning Of The Ritual' wordt gespeeld. De teksten zijn donker, en de breekbare zang van O'Brian maakt dat het publiek muisstil luistert. Pas na een aantal nummers komt de rest van de band er bij. De eerste paar nummers doen niet vermoeden dat Villagers af en toe nog best heftig uit de hoek kan komen. Wellicht zelfs te heftig voor een literatuurfestival, zoals O'Brian opmerkt. Het publiek is het er niet mee eens en geeft Villagers een terechte staande ovatie.

Naast de Koninklijke Schouwburg ligt het Nationale Toneel Gebouw, en ook daar vinden de nodige optredens plaats. In tegenstelling tot vorige jaren, heeft de organisatie besloten om de foyer hiervan ook tot een zaal te maken: de Black Coffee House. Hier spelen de Mighty Oaks. Het klinkt goed, maar met een podium dat lager is dan het grootste gedeelte van de zaal, een bar en de constante stroom van mensen die het gebouw in en uit lopen is deze locatie verre van ideaal voor het bekijken van een optreden. Terug naar de schouwburg dus om het optreden van Glen Hansard af te wachten.

Hansard sluit vandaag de Royal af met een anderhalf uur durend optreden. De band wordt niet aangekondigd maar staat plotseling tot verrassing van velen op het podium en zet 'Love Don't Keep Me Waiting' in. Deze gaat naadloos over in een stuk van 'Respect', wat onwillekeurig toch even doet denken aan de rol van Hansard in The Commitments. De vrolijke zanger maakt lol met zijn publiek en bandgenoten wat de sfeer ten goede komt. In nummers als 'When Your Mind's Made Up', wat hij zingt met de Nederlandse zangeres Charlotte Blokhuis, laat de band zien dat ze van wereldklasse is. Hansard is dan ook niet te beroerd om een stap terug te doen en een bandlid te laten schitteren. Na bijna anderhalf uur staat de hele band voor op het podium om zonder versterking nog de Leonard Cohen cover 'Passing Through' te brengen. Een passend einde van de eerste dag van Crossing Border.

FOTOGRAFIE: Gertjan van der Loo  

123456
Radical Face foto Crossing Border 2013 Radical Face foto Crossing Border 2013 Radical Face foto Crossing Border 2013 Flying Horseman foto Crossing Border 2013 Flying Horseman foto Crossing Border 2013 The Leisure Society foto Crossing Border 2013 The Leisure Society foto Crossing Border 2013 The Leisure Society foto Crossing Border 2013 Savages foto Crossing Border 2013 Savages foto Crossing Border 2013 Savages foto Crossing Border 2013 Savages foto Crossing Border 2013
 
123456
 
festival logo

WALDROCK REUNION 201325 foto's Door: Bianca Berger

warpedtour2013nws

VANS WARPED TOUR NL 2013 Met namen als Enter Shikari, Parkway Drive en Billy Talent op het affiche was...