VERSLAG: Songbird 2013 - Dag 1

Festivalinfo was aanwezig op Songbird Festival 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 42 foto's.

Naar het Songbird 2013 - Dag 2 verslag

VERSLAG: Janske van den Broek

Songbird Festival Zaterdag

Wanneer de vroegste vogels al lang en breed in de grote zaal zitten voor het optreden van Maaike Ouboter wordt ook de Arcadis zaal langzaam gevuld bij het optreden van de Canadese soulzanger Patrick Lehman. Samen met zijn band is hij voor de allereerste keer op tournee in Europa. Hij verteld zeer vereerd te zijn om op het festival te mogen spelen. Met zijn warme soulvolle stem speelt hij vrolijke liefdes nummers. Vol enthousiasme probeert hij het publiek mee te laten swingen, maar zij moeten letterlijk en figuurlijk nog wat ontdooien. Met zijn funky ‘Doo Wop Soul’ zet hij een vrolijk en soulvolle show neer, een mooie opening van het festival.

Terwijl Tessa Rose Jackson haar talenten vertoont in de Willem Burger zaal speelt de Amerikaanse folkartiest Sam Amidon in de Jurriaanse zaal. De ietwat vreemde vogel speelt mooie rustige folk nummers op zijn banjo en gitaar welke afgewisseld worden door vreemde verhalen over gesprekken die hij had met Jimmi Hendrix. Tijdens één nummer begint hij overdreven vals viool te spelen waarna hij er heel hard doorheen schreeuwt. Het publiek weet niet precies wat ze er van vinden en na ieder nummer lopen is het een komen en gaan van publiek in de stille zaal. Amidon’s reactie; “you all look like little ants walking around, it’s so funny to see”. Na zijn optreden doet hij wat opdruk oefeningen waarna hij de zaal weer verlaat. Dit was zonder twijfel de vreemdste vogel tijdens deze editie van het Songbird festival.

In de Jurriaanse Foyer zingt de schone Britse singer-songwriter Rae Morris de sterren van de hemel met haar zuivere stemgeluid. De 20-jarige beloofd een grote te worden in de toekomst. Wat een mooi geluid. Helaas moeten we snel weer door naar de volgende artiest. Alle acts zijn strak achter elkaar gepland en vol is vol staat er overal op grote borden vermeld. Om zeker te zijn op een plekje in de zaal bij je favoriete artiest moet je daarom soms helaas andere acts mislopen. Jammer.

In de Jurriaanse is de zaal tot nok gevuld voor het optreden van de Deense singer-songwriter Mads Langer. Vanaf de eerste seconde dat hij zijn mond open doet hangt de zaal aan zijn lippen. De goedlachse zanger verteld dat hij maar liefst 557 nummers geschreven heeft maar dat zijn enige cover ‘You’re Not Alone’ van Olive in Nederland het echt goed doet. Langer verrast het publiek met zijn prachtige stem en ontroerende teksten. Onder eigen begeleiding op piano afwisselend met gitaar speelt hij onder andere de nummers ‘Elephant’ en ‘Microscope’ en we horen zelfs een Deens nummer voorbij komen. Als perfecte afsluiting speelt hij zijn laatste nummer op de trap midden in de zaal zonder versterking, zonder licht, enkel onder begeleiding van zijn gitaar. Langer zorgt voor een van de meest indrukwekkende optredens van het festival, het allerliefst willen we blijven zitten en al zijn 557 liedjes horen.

Ondertussen geeft Alain Clark in de grote zaal zijn optreden. In de kleinere Arcadis zaal speelt de altijd vrolijke Nederlandse singer-songwriter Judy Blank een verzameling van haar emotionele liedjes achter haar piano. Ze is een van de vele singer-songwriters uit de stal van Giel Beelen welke we dit weekend mogen bewonderen op het Songbird festival. Ze is vereerd om hier te mogen staan en we worden zelfs nog getrakteerd op een heus zelfgeschreven kerstnummer.

Newton Faulkner mag vanavond de Willem Burger zaal afsluiten. De vrolijke Engelsman speelt veel nieuw nummers van zijn nieuwe album Studio Zoo en daarnaast ook wat oude en bekendere nummers. Op twee verschillende sokken speelt hij met beide handen en voeten tegelijk verschillende instrumenten. Er staan een flink aantal fans in de zaal die uit volle borst meezingen op nummers als ‘Dream Catch Me’ en zijn ‘Clouds’ cover. Helaas is er niet genoeg tijd om de hele setlist af te mogen maken waardoor we de cover van Queen’s ‘Bohemian Rapsody’ moeten missen. Buiten dat is het een vrolijke en geslaagde show van de altijd goedlachse Faulkner.

Terwijl Maria Mena in de grote zaal samen met Mads Langer de avond mag afsluiten gaan de eerste mensen weer richting uitgang. Morgen komt er weer een dag vol mooie muziek.

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

1234
Delv!s foto Songbird 2013 - Dag 1 Delv!s foto Songbird 2013 - Dag 1 Delv!s foto Songbird 2013 - Dag 1  foto Songbird 2013 - Dag 1 Valerie June foto Songbird 2013 - Dag 1 Valerie June foto Songbird 2013 - Dag 1 Tangarine foto Songbird 2013 - Dag 1 Tangarine foto Songbird 2013 - Dag 1 Alain Clark foto Songbird 2013 - Dag 1 Alain Clark foto Songbird 2013 - Dag 1 Alain Clark foto Songbird 2013 - Dag 1 Judy Blank foto Songbird 2013 - Dag 1

1234

SONGBIRD 2013 - DAG 2Dag twee van het Songbird Festival heeft een line-up om van te smullen en dat...

speedfest2013logo