VERSLAG: Eurosonic 2007

Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 23 foto's.

VERSLAG: Imre Veen

12

Eurosonic 2007, deel 1

Als je geen muziekliefhebber bent, kan je Groningen tijdens het tweede weekend van januari beter mijden. Het wemelt er dan namelijk van de nationale en internationale (muziek)journalisten, radiostations, filmcrews en programmeurs van festivals en podia. In vrijwel elke kroeg met een zaaltje staat wel een bandje te spelen. Tel daar een paar duizend bezoekers bij op die van locatie naar locatie lopen, ondertussen bladerend in hun programmaboekje om te beslissen welke band ze zullen gaan bekijken, en de chaos die EuroSonic heet is compleet. Hotels, herbergen en huisjes in de wijde omgeving zitten lang van tevoren al vol. In restaurants is het vechten om een tafeltje en een biertje halen bij de bar kost je minstens een half uur. Maar dat geeft niet, want je bent op het leukste festival van de winter!

EuroSonic is een showcase voor talentvolle bands uit heel Europa. Ruim 180 groepen en solo-artiesten spelen op donderdag en vrijdag op ongeveer 22 verschillende locaties in de Groninger binnenstad. Het festival heeft elk jaar een themaland. Vorig jaar was dat Duitsland, dit keer Italië.

Het festival begint donderdag voor mij in Shadrak, met de winnaars van de Groninger Popprijs 2006. The Swains is een garagerock band die veel invloeden uit de blues gebruikt. Zanger Jouke bespeelt afwisselend gitaar en mondharmonica. Hoewel het geluid niet optimaal is, klinken er veel positieve geluiden vanuit het publiek. Als het na een aantal nummers wat drukker wordt, besluiten we een volgende locatie te bezoeken. Een hele set bij één band blijven is zonde als er nog zoveel meer leuks staat te spelen!

Het programma vertelt ons dat The Young Knives op het punt staan te beginnen in Huize Maas. Helaas is de rij hier zo vreselijk lang dat we ervoor kiezen om naar Vera te gaan. Hier speelt D2, een van de grootste bands uit Bulgarije. De beschrijving in het boekje is veelbelovend; ze hebben een nummer-1 hit gehad en een ‘band of the year-award’ gewonnen. Zanger Dejan Kamenov valt meteen op met zijn doordringende blik en lange zwarte haar. Zijn hoofd prijkt ongetwijfeld op vele muren van Bulgaarse meisjeskamers. Hij heeft brede schouders, gespierde bovenarmen – goed te zien doordat hij een hemdje draagt – en zijn broek hangt gevaarlijk laag op zijn heupen. Hij staat sensueel te bewegen en vindt zichzelf net iets te lekker. Ik ben hier echter voor de muziek en laat me niet door hem verleiden. Die muziek is overigens prima! Kamenov heeft een goede stem met veel bereik, de nummers zijn rock in de puurste zin van het woord. Waarom er twee drummers op het podium zitten is me niet helemaal duidelijk, zo ingewikkeld klinken de drumpartijen niet. Al met al een prima band, maar een hit scoren in Nederland zullen ze niet snel doen.

Op naar de volgende locatie; Club 29. We zijn nieuwsgierig naar Zu, maar dat zijn anderen ook en er staat een rij die we te lang vinden om te blijven wachten. In de Muziekschool speelt Poni Hoax, althans, dat zullen ze gaan doen na de soundcheck. Die is nog in volle gang als we binnen komen. Deze vijf Fransmannen zijn van veel markten thuis. Ze brengen het publiek eerst in hogere sferen, om het vervolgens wakker te schudden met een vrolijk popliedje als ‘She’s On The Radio’. Leuk! De zaal is echter vol en heel erg warm. Bovendien staan Peter, Björn & John in Huize Maas. Tijd om eens een poging te wagen om daar binnen te komen. De rij is dit keer echter nog langer en zo beland ik in Huis de Beurs bij het Duitse Pale.

Pale is al sinds 1993 bezig en doet een beetje denken aan Kaiser Chiefs. De indie-popliedjes zijn wat minder pakkend, anders hadden we vast wel eerder van ze gehoord, maar dit is zeker leuk! Het Duitse accent van zanger/gitarist Holger Kochs is wel een beetje jammer, maar de teksten kloppen grammaticaal wel. Met ‘Take Me Out Bouncers’ bewijst de band dat ze ook goed zijn in het maken van rustige pianoliedjes.

12

FOTOGRAFIE: Jeroen Gerth

12
Johnossi foto Eurosonic 2007 The Young Knives foto Eurosonic 2007 The Young Knives foto Eurosonic 2007 Lo-Fi-Fnk foto Eurosonic 2007 Lo-Fi-Fnk foto Eurosonic 2007 Lo-Fi-Fnk foto Eurosonic 2007 Peter, Bjorn and John foto Eurosonic 2007 Peter, Bjorn and John foto Eurosonic 2007 Patrick Wolf foto Eurosonic 2007 Joy Denalane foto Eurosonic 2007 Joy Denalane foto Eurosonic 2007 Mr. T-Bone & The Young Lions foto Eurosonic 2007

12

NOORDERSLAG 2007Op Noorderslag is de gehele Oosterpoort ingericht als podium waar nieuw...

SCHOOLBLAST 2006 Vorige week vond in Zaandam (De Kade) het SchoolBlast 2006 festival plaats....