VERSLAG: Best Kept Secret 2014 - dag 3

Festivalinfo was aanwezig op Best Kept Secret 2014 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 81 foto's.

Naar het Best Kept Secret 2014 - dag 2 verslag

Zondag

Om dag drie te beginnen is weer een groot aantal mensen naar Stage Five gekomen. Hier treedt de Australische RY X op in een vrij minimale setting. Dit bleek weer een perfecte act om je dag mee te beginnen. Veel mensen luisteren met gesloten ogen en laten Ry Cumming op zich afkomen. In de loop van het optreden wordt het tijdens de nummers steeds stiller vanuit het publiek. Het enige wat deze stilte doorbreekt, is een luid applaus wat doet lijken of ieder nummer het laatste is. Een dankbare RY X verlaat met tegenzin het podium.

Als een act het zomerse gevoel wel teweegbrengt is het George Ezra. Met zijn kleurrijke shirt en zonnebril op zijn neus, staat de 20-jarige George daar alsof hij dit al heel zijn leven doet. De lage soul stem is zijn handelsmerk waarmee hij het publiek, en vooral de jongste meisjes op rij één, goed weet in te palmen. Ezra speelt een hoop werk van het album dat binnenkort verschijnt. Daarnaast weet hij een interessante twist te geven aan zijn bekendere nummers. Zo begint hij ‘Did You Hear The Rain?’ a capella, wat zelfs op het grootste podium van dit festival indruk achterlaat.

Maydien. Onthoud die naam. Door een goede interactie tussen het publiek en een bom charisma, weet Maydien een hip-hopshow neer te zetten die niet snel vergeten zal worden. Het meerendeel van de nummers zal onbekend geweest zijn bij publiek. Dit weerhoudt ze er niet van om volledig los te gaan; tot ver buiten de tent bounced iedereen mee op de beat. Wanneer de act over is en het podium leeg loopt, blijft de tent vol. “We Want More!” is tot ver buiten Stage Three te horen en na enkele minuten komt de dankbare Maydien terug. Met kippenvel vertelt hij dat dit de mooiste ervaring van zijn carriere is. Hier maakt het publiek maar al te graag deel van uit.

Na de Brabanste Maydien zet de Amerikaanse Oddisee voet op het podium. Met onnavolgbare rapteksten en een adem die geen einde lijkt te hebben, staat er weer een verpletterende act op Stage Three. Al sinds 2005 is hij bezig met carriere maken en hij is ook maar al te trots wanneer hij het Nederlandse publiek aan zijn zus en vriendin kan voorstellen. Deze rapper weet hoe je een publiek in moet pakken.

Natuurlijk had Best Kept Secret van tevoren door dat de vele Belgische festivalgangers de wedstrijd tussen België en Rusland niet zouden willen missen. Op de camping staat daarom een groot scherm waarvoor een grote menigte zich verzameld heeft. Met een bar op hetzelfde veld is er een constante aanvoer van bier en de sfeer zit er dan ook goed in. Dat België deze wedstrijd uiteindelijk in de laatste minuten wint zorgt voor veel vrolijke zuiderburen op het festival.

Als laatste act heeft Elbow een zware taak te voldoen. Dit is op geen enkele manier te merken aan het gemak waarmee Guy Garvey met zijn band het publiek inpakt. Vanaf het begin neemt hij de tijd om even met het publiek te praten. Zo komt Guy over als een man met wie je graag een keer een biertje zou willen drinken. Het is aandoenlijk wanneer hij uitspreekt dat hij medelijden heeft met de leeggelopen opblaaspop die over het publiek dendert. Je vergeet bijna dat achter de rug van deze doodnormale man een immense show gaande is. Het kleine orkest dat ook op het podium staat, is een mooie toevoeging tijdens de rustige nummers. Op de setlist is weinig aan te merken. Zo zorgt Elbow voor een fijne balans tussen het rustige en energieke werk uit hun bekende reportoire. Vele nummers worden luidkeels meegezongen. Het is duidelijk dat hier een waardige afsluiter van het festivalweekend staat.
Al met al doet Best Kept Secret niet onder ten overstaande van andere Nederlandse festivals die al jaren meegaan. Muzikaal gezien is het een hoogstandje. Het programma is in balans qua genres en gevuld met voornamelijk cleane acts, zonder al te veel poespas. Het gaat bij Best Kept Secret tenslotte om de muziek en daar hebben ze de lineup zeker op uitgezocht. Niet minder onbelangrijk is de gemoedelijke, positieve sfeer die je over het hele festival voelt hangen. Niet alleen de bezoekers onderling voelen elkaar goed aan, maar ook aan de werknemers van het festival en de eettentjes kun je zien dat ze een toptijd hebben. Qua eten worden festivalbezoekers steeds veeleisender en bij Best Kept Secret hebben ze daar rekening mee gehouden. Er is voor ieder wat wils; niet voor niets dat er een aparte food lineup opgesteld was. Kortom; wanneer een festival zorgt voor lachende gezichten, goede muziek, lekker eten en een goede sfeer, kan het eigenlijk al niet meer misgaan. Helemaal als de weergoden ook nog eens goed gezind zijn. Aanrader voor 2015; voor de muziekliefhebbers gaat het sowieso een knaller worden.

FOTOGRAFIE: Bas van der Vorm

1234567
Catfish and the Bottlemen foto Best Kept Secret 2014 - dag 3 Catfish and the Bottlemen foto Best Kept Secret 2014 - dag 3 Catfish and the Bottlemen foto Best Kept Secret 2014 - dag 3 Catfish and the Bottlemen foto Best Kept Secret 2014 - dag 3 Catfish and the Bottlemen foto Best Kept Secret 2014 - dag 3 Catfish and the Bottlemen foto Best Kept Secret 2014 - dag 3 Connan Mockasin foto Best Kept Secret 2014 - dag 3 Connan Mockasin foto Best Kept Secret 2014 - dag 3 Connan Mockasin foto Best Kept Secret 2014 - dag 3 Connan Mockasin foto Best Kept Secret 2014 - dag 3 Connan Mockasin foto Best Kept Secret 2014 - dag 3 Connan Mockasin foto Best Kept Secret 2014 - dag 3

1234567

DOWN THE RABBIT HOLE 2014 DAG 1Down The Rabbit Hole is een van de nieuwste grote festivals en moet een...

best kept secret 2014