VERSLAG: Crossing Border 2002

Festivalinfo was aanwezig op Crossing Border 2002 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

123

Crossing Border verslag deel 1

De aanloop naar de 2002 versie van het Crossing Border festival vertoonde al de nodige strubbelingen. Zo werd voor het begin van het festival al duidelijk dat Paradiso niet betrokken zou zijn bij het festival, vanwege meningsverschillen over de invulling van het programma. Desondanks bleef Crossing Border in Amsterdam. Gevolgen voor de programmering bleek dit wel te hebben: geen grote namen, en meer aandacht voor schrijvers. Back to basics, zogezegd.

De Balie en theater Bellevue hebben het voorbeeld van Paradiso gevolgd. Het gemis van de Balie, waar in het verleden voornamelijk schrijvers optraden, wordt goed opgevangen door gebruik van de Amuse. Met het wegvallen van Paradiso is dit nog beter dan de Balie, aangezien Amuse zeer dicht bij de andere locaties zit. Daarmee is het heen en weer geloop (en de kans op een verkoudheid) beperkt.

Het feit dat er geen grote namen geprogrammeerd staan, heeft op de vrijdag direct invloed op de opkomst. De kenners weten dat er ondanks het gebrek aan grote namen wel degelijk veel moois te zien en horen is, en zijn dus wel aanwezig. Zij boffen dat de lange rijen voor de deur van voorgaande jaren hierdoor voorkomen worden.
Binnenkomend in de Melkweg blijkt het echter weer iets te rustig te zijn. Gelukkig hebben genoeg mensen de weg naar de Theaterzaal gevonden om opener Stuurbaard Bakkebaard te zien. Naarmate het optreden vordert, wordt het steeds drukker. Gelukkig wel, want Stuurbaard Bakkebaard verdient deze aandacht. De band laat zien waarom ze door velen zo geprezen worden. De roep om een toegift was dan ook te verwachten. Maar het festival gaat door, want zo speelt tegelijkertijd in de Grote Zaal Ekova.

Ekova opent samen met Stuurbaard Bakkebaard de vrijdag van Crossing Border. Ekova laat een mengeling tussen oosterse muziek en dance horen. Af en toe dromerig en mystiek, maar als de percussionist en DJ van zich laten horen gaan warempel de eerste voetjes van de vloer. Typisch zo'n band waardoor je je laat verrassen en dus waarom je naar Crossing Border gaat. Ik denk niet dat van te voren veel mensen Ekova al kenden.

Voor de betere onzin en absurdisme is Kamagurka naar Amsterdam afgereisd. Als je deze Belg nog niet kent, denk dan maar aan Hans Teeuwen met een wat zachtere G. Roem heeft hij vergaard als striptekenaar/cartoonist, maar ook op het theater weet Kamagurka te boeien. Met onder andere tips voor het betere schapen-neuken, imitaties, liedjes en gedichten weet Kamagurka de zaal naar zijn hand te zetten. Volgende keer graag langer dan een half uurtje!

123

foto Crossing Border 2002  foto Crossing Border 2002  foto Crossing Border 2002  foto Crossing Border 2002  foto Crossing Border 2002  foto Crossing Border 2002  foto Crossing Border 2002  foto Crossing Border 2002  foto Crossing Border 2002  foto Crossing Border 2002  foto Crossing Border 2002  foto Crossing Border 2002

EUROPEAN HARDCORE PARTY #8Op 9 November is het weer zover. Voor de 8ste keer de immers bekende en...

PUKKELPOP 2002 Het Belgische Pukkelpop had ook weer fantastische artiesten in 2002. Guns 'N...