VERSLAG: North Sea Jazz 2014 - dag 3

Festivalinfo was aanwezig op North Sea Jazz 2014 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 120 foto's.

Naar het North Sea Jazz 2014 - dag 2 verslag

VERSLAG: Karst Jaarsma

North Sea Jazz

De zondagmiddag wordt wederom opgewarmd met de zwoele geluiden van de New Orleans Swamp Donkeys . Daarna wordt de New Orleans traditie voortgezet met Henry Butler die samen met Steven Bernstein & The Hot 9 op het podium staat. Dr. John beschreef hem al als de trots van New Orleans. Vandaag blijkt de pianist in elke stijl te kunnen schitteren. Het optreden is een zinderende mix van blues, jazz en funk. The Hot 9 improviseert er, onder leiding van Steven Bernstein, lustig op los. Verrassend is de inbreng van een viool met haar country geluid. Spetterend is het einde waarbij de heren al spelend door de zaal paraderen.

Hoogtepunt van de dag is de drie uur durende Daptone Super Soul Revue. Het Daptone label staat al enkele jaren garant voor de beste releases binnen de soul.Vandaag wordt duidelijk hoe gepassioneerd het label is. Verschillende muzikanten keren terug in verscheidene bands. De chemie tussen de muzikanten is duidelijk zichtbaar. Bovenal wordt de show gepresenteerd met een fabuleuse souplesse. De bands schuiven met het grootste gemak in elkaar over en geen seconde valt het stil. The Sugarman 3 laten horen bedreven te zijn in de instrumentale soul. Het geluid doet denken aan dat van Booker T. & The MGs. De hammond en saxofoon solo’s volgen elkaar in hoog tempo op. Het is echter Charles Bradley die het hoogtepunt van de setlist vormt. The Screaming Eagle of Soul bewijst alleen maar aan intensiteit gegroeid te zijn. Emotioneel vertolkt hij zijn nummers. Een dreigend ‘Confusion’, dat gebracht wordt alsof Jack White het nummer produceerde, vormt het hoogtepunt.

Het daaropvolgende Antibalas jaagt vervolgens in hoog tempo de zaal leeg. De Afrobeat band is muzikaal uit ander houd gesneden. Na afloop van Charles Bradley is het eigenlijk onmogelijk om nog indruk maken. Wie echter de tijd neemt om de afrobeat tot zijn uiting te laten komen zal een groep horen die ijzersterk is in haar vertolkingen. Hypnotiserend en politiek georienteerd wisselen afrikaanse drumritmes en koperwerk elkaar af. Sharon Jones vormt samen met haar Dap-Kings het volgende en afsluitende soul hoogtepunt. De zangeres toont haar souplesse. Zowel haar swingende heupen als krachtige vocale kwaliteiten maken indruk. 58 jaar oud en in het hoogtepunt van haar carriere! Fantastisch om te zien. Voor de grote finale staan er uiteindelijk bijna 30 muzikanten op het podium te jammen.

Je vraagt je stiekem af wat Hall & Oates eigenlijk op North Sea Jazz doen. Daryl Hall beschikt uiteraard over een zeer sterke soulstem, de jaren ’80 softrock past qua identiteit daarentegen beter bij een festival als Bospop. De heren zetten een zeer degelijke show neer. Daryl Hall, als vocale krachtpatser van het duo, overschaduwt John Oates. Hit ‘I Can’t Go For That’ wordt voorzien van een verrassende blokfluitsolo van Charlie Dechant. Deze witgekleede man met grote baard ziet eruit als Gandalf en schittert het gehele optreden met zwoele saxofoonsolo’s. Liv Warfield levert, in de zaal ernaast, ook sterk kopwerk. De NPG Hornz van Prince ondersteunen de zangeres. Dat werkt goed in het stevige funkwerk, nog beter komen deze tot haar recht in de soul van Al Green zijn ‘Love And Happiness’.

Vorige week stond Outkast nog in het Verenigde Koninkrijk met een band bestaande uit acht personen, in Rotterdam is de helft hiervan nergens te bekennen. Duo Big Boi en Andre 3000 doen het enkel met een DJ, bassist en twee achtergrondzangeressen. Hoewel de kopersectie duidelijk mist tijdens ‘Hey Ya!’, vormt het verder geen probleem. Na een jarenlange pauze hebben de heren vanavond duidelijk chemie. Big Boi en Andre 3000 vullen elkaar vliegensvlug aan. Er staat niks op tape, er is weinig publieksparticipatie en in hoog tempo schieten de heren door de setlist. Dat daarbij ook de oude fans niet overgeslagen worden met nummers van de beginperiode maakt dat het optreden van een kwaliteit is die je zelden ziet in de hiphop.

Tegelijkertijd blijft Andre 3000 moeilijk te peilen. Tijdens ‘Hey Ya!’ worden er enkele regels backstage gezongen, de zanger voert op het podium een telefoongesprek terwijl Big Boi aan het rappen is en zit regelmatig ogenschijnlijk verveeld tegen de geluidsboxen aan tijdens het zingen. Waar de zanger bekend staat om zijn flamboyante kleding, stelt het trainingspak met daarop de tekst: ‘Why Are You Still On Your Pyramid?” weinig voor. Wellicht is het allemaal onderdeel van de show. De tijd vliegt hoe dan ook voorbij en Outkast neemt je mee op een nostalgische tocht door hun lange carriere.

De heren zijn de enthousiaste afsluiting van een steengoede editie van het North Sea Jazz festival. Jazz wordt breed gedefinieerd en dankzij deze aanpak kom je regelmatig in aanraking met nieuwe stijlen, verrassende aanpakken van de jazz en lijken de pop artiesten extra getergd om zichzelf te bewijzen. De eclectische programmering, in combinatie met goede sfeer, maakt het gehele weekend tot puur genot! Dat je op het centraal station al verwelkomt wordt met een spelende band, er bij de metro nog een te vinden is en aan het einde van de dag het festival muzikaal wordt afgesloten in de hal maakt dat de North Sea Jazz sfeer je warm omhelst.

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

12345678910
SOHN foto North Sea Jazz 2014 - dag 3 Nile Rodgers & Chic foto North Sea Jazz 2014 - dag 3 Nile Rodgers & Chic foto North Sea Jazz 2014 - dag 3 Nile Rodgers & Chic foto North Sea Jazz 2014 - dag 3 Nile Rodgers & Chic foto North Sea Jazz 2014 - dag 3 Nile Rodgers & Chic foto North Sea Jazz 2014 - dag 3 Nile Rodgers & Chic foto North Sea Jazz 2014 - dag 3 Nile Rodgers & Chic foto North Sea Jazz 2014 - dag 3 Nile Rodgers & Chic foto North Sea Jazz 2014 - dag 3 Nile Rodgers & Chic foto North Sea Jazz 2014 - dag 3 Nile Rodgers & Chic foto North Sea Jazz 2014 - dag 3 Nile Rodgers & Chic foto North Sea Jazz 2014 - dag 3

12345678910

BOSPOP 2014 - DAG 1Ook dit jaar strijkt een scala aan classic en bluesartiesten weer neer in...

NORTH SEA JAZZ 2014 - DAG 2 Ons verslag van de tweede dag North Sea Jazz in Ahoy te Rotterdam!