VERSLAG: Where The Wild Things Are 2015- zaterdag

Festivalinfo was aanwezig op Where The Wild Things Are 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 35 foto's.

Naar het Where The Wild Things Are 2015 - vrijdag verslag
Naar het Where The Wild Things Are 2015 - zondag verslag

VERSLAG: Marco Vlot

Where The Wild Things Are 2015 - zaterdag

Wat is beter dan de dag beginnen met een yogasessie onder leiding van Maxim Hartman en Tim den Besten? De heren leven zich uit, ondanks dat poses als de cameltoe en de smoothie doen vermoeden dat we hier niet met gecertificeerde yogi’s van doen hebben. De sfeer in het zwembad is er niet minder om. Zo kunnen we ontspannen dag 2 van Where the Wild Things Are in gaan.

En waarom zouden we niet van de gelegenheid gebruik maken om een wandeling door het park te maken? Lucy’s Wijsje wijst ons de weg, en heeft wat verrassingen in petto. Op onverwachte plekken staan er plotseling bands klaar om voor ons te spelen. Zo worden we op de boogschietbaan getrakteerd op een Haags kwartiertje met Soul Sister Dance Revolution, die een aantal nieuwe nummers aan ons voorstellen. Het tweede album komt pas eind dit jaar uit, maar een nummer als ‘Ode To Overkill’ maakt al nieuwsgierig.

Verborgen achter het zwembad, alleen bereikbaar via een personeelsingang, speelt The Indien een aantal nummers. Slechts begeleid door een akoestische gitaar klinken de nummers met de samenzang van de twee zangeressen al mooi. Indrukwekkend is het als zangeres Rianne Walther als toegift onvoorbereid een ballad zingt.

Op een open plek In het bos toont Emil Landman aan dat het hoogtepunt van deze zaterdag zich wellicht niet op één van de hoofdpodia afspeelt. Er hangt een losse sfeer en er wordt veel gelachen tussen de nummers door, maar als Landman en zijn band de breekbare nummers spelen, is het publiek muisstil. Het kan niet anders gezegd worden dan dat de muziek, de omgeving en het publiek hier kloppen.

Na alle bijzondere locaties verplaatst het programma zich weer naar de conventionele podia. In de Willem Ruis Tent trapt Saint Motel af met hun vrolijke indiepop. Diverse dansbare ritmes, van Zuid Amerikaans tot disco, maken van het optreden een bescheiden feestje. De zanger ziet er misschien wat sukkelig uit, maar hij weet het publiek al te verleiden tot meezingen. Het kan niet anders, of de aanwezigen lopen na afloop vrolijk de tent uit.

Over feestjes gesproken; buiten de Action Factory wordt druk gemidgetgolft, maar binnen gaat het los op het Amsterdamse Gallow Street De brassband bestaat uit een flink arsenaal blazers, en een drummer en percussionist die samen de lekkere beats neerleggen. De muziek en de enthousiaste bandleden zwepen het publiek op en de dansvloer is volop in beweging. Naar verluidt is het op beide nachten van het festival in de bungalow van Gallow Street ook dik feest.

Akwasi, bekend van Zwart Licht, brengt samen met zijn uitgebreide band met onder meer een viool en harp hiphop naar de Willem Ruis Tent. Eind 2014 brengt hij zijn album Daar Ergens uit waarop hij nummers van Bram Vermeulen bewerkt. De beats en de soms felle teksten zwepen het publiek op, maar Akwasi is ook niet bang om klein te gaan. Tijdens ‘Spijt’ wordt hij minimaal begeleid en blijft hij volledig overeind. De tent is niet vol, en dat is vooral jammer voor de mensen die er niet waren.

Bij Curtis Harding is het wel vol in de Action Factory. De soulzanger en zijn band worden in het begin geplaagd door wat geluidsproblemen. Misschien is het daarom dat er weinig vuur in het optreden lijkt te zitten, ondanks lekkere nummers als ‘Ain’t No Sunshine’ en ‘Keep On Shining’. De bandleden kijken strak voor zich uit en Harding maakt weinig contact met het publiek. Pas als de bassist en gitarist van instrument wisselen lijkt er wat pit in te komen. De gitaarsolo’s worden feller, en de kersverse bassist lijkt het opeens naar zijn zin te hebben.

Tijd voor wat steviger werk. Opeens was Death From Above 1979 er na een hiaat van acht jaar weer. Het is indrukwekkend om te zien hoeveel monsterriffs het tweetal bestaande uit Sebastien Grainger en Jesse F. Keeler op hoog volume op het publiek af kan vuren. Vanaf opener ‘Turn It Out’ gaan alle remmen los. Het witte licht knippert op een niveau dat gevaarlijk is voor epileptici en de haren van de heren wapperen dat het een lieve lust is. Ondanks dit blijven het Canadezen, die altijd beleefd zijn. Er mag worden gedanst, maar dat hoeft niet, en het is fijn dat het publiek er is. Gelukkig voor de heren wordt er zeker gedanst. Death From Above 1979 knalt als een stoomwals door de Willem Ruis Tent. En wat blijft ‘Romantic Rights’ een heerlijk nummer.

Meatbodies speelt garagerock, en als je niet op zou letten zou je daar niets achter zoeken. Maar dan hoor je een solo die in een metalnummer niet zou misstaan. Of een tweestemmig gitaarriff waar je dat niet verwacht. Ja, ze maken lekkere herrie, maar Meatbodies heeft zeker meer in zijn mars. De bandleden gaan volledig op in hun optreden en nemen het publiek van de Desperados Tent daar in mee. De rij buiten spreekt boekdelen.

Volgens het programmaboekje wordt Fink geassocieerd met zondagochtenden op Lowlands waar hij het publiek vorig jaar prettig wakker liet worden. Vanavond bewijst hij met zijn band dat hij de zaterdagavond ook prima aan kan. Met veel rook en licht wordt een mysterieuze sfeer gecreeerd als ‘Pilgrim’ wordt ingezet. Het nummer bevat een zekere spanning en een drive die in latere nummers als ‘Warm Shadow’ en ‘Looking Too Closely’ ook terugkomt. De band neemt de tijd voor de nummers en laat ze langzaam bouwen naar een climax en weer terug. Fink boeit van begin tot eind.

In het park gaat het feest nog door tot diep in de nacht. In de verte klinken de blazers van Gallow Street en in de Action Factory draaien de dj’s nog vrolijk door. Als Where the Wild Things Are zo doorgaat belooft dat nog wat voor morgen.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

123
Fink foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag Fink foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag Fink foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag Fink foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag Fink foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag Tourist foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag Tourist foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag Tourist foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag Death From Above foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag Death From Above foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag Death From Above foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag Death From Above foto Where The Wild Things Are 2015- zaterdag

123

WHERE THE WILD THINGS ARE 2015 - ZONDAGDe derde dag van Where the Wild Things Are begint alvast zonnig. Dat belooft...

wtwta