VERSLAG: Dauwpop 2015

Festivalinfo was aanwezig op Dauwpop 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 121 foto's.

VERSLAG: Sarah Oranje

Dauwpop uitverkocht !

Na jaren van worstelen, financiële tegenvallers en kritiek is Dauwpop dit jaar een uitverkochte editie gegund. Het Hellendoornse festival groeide in twintig jaar met vallen en opstaan van 1000 naar 10.000 bezoekers. Ook dit jaar zijn de goden Dauwpop echter niet volledig gunstig gestemd: Kensington zegt af in verband met stemproblemen van zanger Eloi Youssef. Dit wordt gecompenseerd door een stralende zon en vervanger Douwe Bob.

Hoogtepunten zijn dit jaar te vinden op de kleinere podia, te beginnen met Foxygen in de door Pinguin Radio gesponsorde Barn. Het Amerikaanse duo viert dit jaar zijn tweede jubileum en staan nog altijd tegen wil en dank op het podium. Het tempo zit er goed in en wat deze heren doen kun je met een vies woord ‘urgent’ noemen.

Op King King treedt ondertussen PAUW aan. De psychedelische rockband kreeg het label ‘meest geboekt op de Popronde’ mee. Ondanks deze flinke podiumervaring en goede songs (zij het uitgebracht in het verkeerde decennium), weet PAUW absoluut niet te boeien. Na een minuut of twee ben je wel uitgekeken op de moeilijk in elkaar geknutselde outfits en zelfgebreide kapsels, en zit je toch liever thuis met de plaat op. Daar is het bier ook goedkoper.

Nee, dan John Coffey. Het Utrechtse vijftal mogen we inmiddels best de Kensington van de punkrock noemen. Zanger David achter de Molen is niet bang om in interviews uit te spreken dat de band grote ambities heeft, en zouden op het hoofdpodium niet misstaan. In plaats daarvan heeft Pinguin Radio ze in de Barn geprogrammeerd die ze vakkundig afbreken. Op hun nieuwste langspeler The Great News staat een handjevol anthems die al vroeg in de set worden ingezet, en tegen het einde is daar gitarist Christoffer van Teijlingen in dinopak. Waar John Coffey op hun albums hitjes combineert met harde gitaren, mixen ze live vrolijkheid met agressie. En dat werkt bijzonder goed.

Op het hoofdpodium knalt dEUS de set open met Theme From Turnpike. De Vlamingen spelen intens als altijd en combineren Radiohead-esque rifjes met spanning die Nederlandse muzikanten lang niet altijd kunnen vinden. Het publiek dat zich bij het hoofdpodium had verzameld voor Douwe Bob trekt zich gedeeltelijk terug naar het zonnige veld. Zoals dEUS op Paaspop ook al liet zien: op dit soort mainstream festivals is het voor de Belgen moeilijk om zieltjes te winnen.

Het Limburgse afterpartees mag aan de slag op het King King podium. Een match made in heaven: boeren op het podium en in het publiek. De band is deze zomer op ongeveer elk festival te vinden, en 2015 is daarmee nu al een mooier jaar dan tweeduizend- Jelte Tuinstra -veertien. Ondanks veel podiumervaring en een paar bescheiden 3voor12 hitjes, ontstijgt afterpartees maar net schoolbandniveau.

Als afterpartees een uur later plaats maakt voor Circa Waves wordt het verschil in niveau pas echt pijnlijk duidelijk. Met een verse 3fm Megahit in hun zak beginnen deze Liverpudlians aan een bescheiden zegetocht door Nederland. Met drie man sterk zet Circa Waves een set neer waar prima een pitje op had kunnen worden gebouwd.

Op het hoofdpodium is wat heen en weer geschoven en start Typhoon een paar uur later dan gepland, op de plek van Kensington. De tent puilt uit voor de preker van de liefde. Broer O-Dogg is om mysterieuze redenen vast onderdeel van de band, ondanks een bijzonder gebrek aan ongeveer alles wat je nodig hebt om op een podium te staan. Ondanks deze storende factor, gaat Typhoon erin als koek op Dauwpop. Het mag geen trucje genoemd worden, hoe de sympathieke Glen de Randamie het publiek meevoert naar zijn liefdevolle wereld, maar zo voelt het wel. Dat zal wel aan het cynisme van uw verslaggever van dienst liggen.

In de weinig fantasievol genaamde Dance Kuil staat Cairo Liberation Front theedoeken uit te delen. Het is hun tweede set vandaag en de electro chaabi blijkt net vreemd genoeg om leuk gevonden te worden. Gooi er een buikdanseres in en Dauwpop slikt het als zoete koek. Het vreemd gebouwde podium zorgt voor een goede twee meter hoogteverschil tussen dj Yannick Verhoeven en mc Joep Schmitz, wat een ongemakkelijke situatie moet zijn voor het duo. Het rariteitenkabinet heeft vandaag gewone kleren aan en is bijna een echte grote-mensen-dance-act. En dat is jammer.

Op King King vervangt Nobody Beats The Drum het Vlaamse Magnus. Ondanks een prima setje en een inmiddels dronken publiek is het vechten tegen de bierkaai voor de Utrechter: op het hoofdpodium staat Anouk aan het zuurstof en heeft af en toe genoeg adem voor een hitje, en FeestDJRuud heeft de boeren in de Dance Kuil gevangen. Dan is er bij Nobody Beats The Drum toch iets te weinig aan de hand qua visuals, en blijkt het voor Hellendoorn een probleem als een dj de muziek serieus neemt.

FOTOGRAFIE: René Obdeijn   Rinse Fokkema

1234567891011
Masters Of Reality foto Dauwpop 2015 Masters Of Reality foto Dauwpop 2015 Masters Of Reality foto Dauwpop 2015  foto Dauwpop 2015 Masters Of Reality foto Dauwpop 2015 Typhoon foto Dauwpop 2015 Typhoon foto Dauwpop 2015 Typhoon foto Dauwpop 2015 Circa Waves foto Dauwpop 2015 Bökkers foto Dauwpop 2015 Bökkers foto Dauwpop 2015  foto Dauwpop 2015

1234567891011

DELFT CITYPOP 2015Het nieuwe stadsfestival van Delft! Dat moesten we eens van dichtbij...

RHYTHM & BLUES NIGHT 2015 Het is een standaard hoogtepunt voor de Noordelijke bluesliefhebber; de...