VERSLAG: Pinkpop 2015 - Zondag

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

Naar het Pinkpop 2015 - Zaterdag verslag

VERSLAG: Laura de Lange

Pinkpop dag 3 - Zondag

De derde dag van Pinkpop stond in het teken van afzeggingen en verschuivingen. Net als het been van Dave Grohl waren de harten van menig Foo Fighters-fan gebroken na het horen van de canceling van het optreden van de eindact. Dit stond echter niet in de weg om een goed feest te maken van de laatste dag van Pinkpop. Festivalinfo was hierbij om verslag van te doen.

De 3FM-stage was afgeladen met partylustige Pinkpopgangers wachtend op feestganger Typhoon. Typhoon versterkt het zomerse gevoel van Pinkpop. De kracht van Typhoon ligt echt in het entertainment, en door zijn ijzersterke band wordt dit alleen maar versterkt. Lobi da Basi; liefde is de boodschap dat is al snel duidelijk. Het knappe van Typhoon is dat hij door zijn aanstekelijke enthousiasme naar een climax in zijn nummers en optreden over het algemeen weet toe te werken. Eerst ietwat lauw maar steeds enthousiaster wordt het publiek meegezweept in Typhoon zijn performance. Een ideaal begin van de dag.

Tot zaterdagavond was het überhaupt niet bekend dat Triggerfinger zou optreden op Pinkpop en überhaupt de Foo Fighters zou gaan vervangen. Desondanks de teleurstelling rondom de Foo Fighters is het animo heel groot op de Main Stage waar Triggerfinger hun set speelt. Dit lijkt ook geheel terecht te zijn want Triggerfinger speelt strak en laat teken horen van grote muzikaliteit met goeie gitaarsolos en stevige rock. Misschien evenaren Triggerfinger de Foo Fighters niet, maar ze zijn een waardige vervanging.

Het rockrandje (met een neighing naar pop) zette voort op de 3FM Stage waar de Counting Crows speelde. Deze band is een opvallende verschijning op Pinkpop omdat de Counting Crows het laatste decennia amper hits heeft geahad, en vooral stabile De Counting Crows is precies wat er verwacht wordt van een band. Ze spelen steady, goed door en niet vals. Echter blijft de spanning weg bij het optreden. De interactie valt ver te zoeken. De Counting Crows hebben ietsje meer nodig om een publiek van Pinkpop in zijn greep te houden. Dit kan ook komen omdat de Counting Crows al in een vroeg stadium hun hits spelen en niet naar een hoogtepunt opbouwen. Niet slecht maar ook niet bijzonder dus.

Op de Main Stage was het ondertussen tijd voor een verjaardagsfeestje van De Jeugd van Tegenwoordig, die dit jaar 10 jaar bestaat. En het zou de Jeugd niet zijn als dit een random en gestoord spektakel zou zijn. De Jeugd komt op in een cadeau dat draait waarbij de drie rappers achter een bar heel prominent champagne aan het drinken zijn. Het optreden begint echter lauw en het lijkt moeilijk op gang te komen. Pas na Watskeburt (het derde nummer) is het feest aan en is elk nummer ook een knaller. Het optreden gaat pas echt los op het einde waar De Formule wordt gespeeld en heel het publiek uit zijn plaat gaat.

De energie van de Jeugd gaat mee naar de 3FM Stage waar de rockband Rise Against speelt. En hier gaat Pinkpop echt los. Vanaf het moment dat de eerste gitaarakkoorden begint er al een hevige mosh-pit aan het begin van het publiek. Rise Against is hard, strak maar vooral lekker. Het lijkt precies te voldoen aan de behoefte van het Pinkpop-publiek om de boze energie van de afzegging van de Foo Fighters eruit te moshen. Rise Against maakt het optreden interessant wanneer zanger Tim McIrath een akoestische gitaar pakt en het publiek een moment van rust lijkt te pakken, en wanneer de rock weer terug keert keurig door gaan moshen.

Tijdens het optreden van OneRepublic op de Main Stage is er een moment voor het Pinkpop publiek om uit te hijgen. One Republic is vooral bekend van vele goed geproduceerde hits met waaronder ‘Apologize’. Het optreden van One Republic is, net zoals hun hits, erg clean en erg poppy. Dit betekent niet dat OneRepublic live niet goed is, de vier mannen zijn uiterst muzikaal en ook zeer enthousiast. Vooral frontman Ryan Tedder haalt alles uit de kast om een goed optreden neer te zetten. Dit is ook meteen het zwakke van het optreden omdat Ryan Tedder teveel tierlantijntjes en overdrijvingen maakt met zijn stem, enkel om te laten horen wat hij wel niet kan. OneRepublic is een prima band voor op de Main Stage maar niet uiterst (muzikaal gezien) interessant.

Waar eerst Sam Smith zou optreden speelt nu (een compleet ander genre) Placebo op de 3FM Stage. Placebo is geen vreemde op Pinkpop en nog steeds populair, te zien aan het aantal mensen rondom het podium. Door het al lange succes van de band wordt er ook een steady optreden gegeven, haast foutloos. Het is een optreden wat verwacht wordt van Placebo, stevige rock met het fascinerende geluid van de zanger Molko. In tegenstelling tot Sam Smith is Placebo juist niet dramatisch maar heerlijk recht-toe-recht-aan.
Op het tijdstip dat de oorspronkelijke afsluiter the Foo Fighters zouden spelen, staat hit-wonder Pharrell Williams als afsluiter geprogrammeerd. Pharrell gaat aan het begin (en de rest van het optreden) gelijk de mist in met zijn begroeting naar ‘Amsterdam’ in plaats van the Netherlands/Holland/Pinkpop enzovoort. Dit maakt hij halverwege het optreden goed door uitgebreid een ode te houden over hoe fantastisch Nederland en de Nederlandse fans wel niet zijn. Het optreden van Pharrell is meer een greatest-hits optreden en het lijkt ook of de band die achter hem staat meer voor de sier is dan dat er echt gespeeld wordt. De hoofdact wordt ook niet echt goed bezocht, dit alsmede door de teleurstelling van menig Foo Fighters-fan, en het optreden is daarom ook niet de beste hoofdact die Pinkpop ooit heeft gehad. Het is overduidelijk dat Pharrell een heel goed producent is, en een fantastische hit-maker, maar echt een performance-man is hij echter niet.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

1234
Pharrell Williams foto Pinkpop 2015 - Zondag Pharrell Williams foto Pinkpop 2015 - Zondag Pharrell Williams foto Pinkpop 2015 - Zondag Pharrell Williams foto Pinkpop 2015 - Zondag Pharrell Williams foto Pinkpop 2015 - Zondag Pharrell Williams foto Pinkpop 2015 - Zondag Pharrell Williams foto Pinkpop 2015 - Zondag Pharrell Williams foto Pinkpop 2015 - Zondag Placebo (UK) foto Pinkpop 2015 - Zondag Placebo (UK) foto Pinkpop 2015 - Zondag Placebo (UK) foto Pinkpop 2015 - Zondag Counting Crows foto Pinkpop 2015 - Zondag

1234

RETROPOP 2015Alleen al Tom Jones is een reden om Retropop te bezoeken. We kwamen echter...

Pinkpop