VERSLAG: Bospop 2015 - Zondag

Festivalinfo was aanwezig op Bospop 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 53 foto's.

Naar het Bospop 2015 - Zaterdag verslag
Bekijk de Bospop 2015 - Zondag foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Bospop zondag

Op dag twee is het beduidend rustiger in Weert. Het aantal bezoekers is vandaag gehalveerd. Voor de organisatie minder fijn, maar voor de bezoekers prima: geen rijen bij wc's, bonnen, eten of drinken. En het mooiste; je kan bij iedere band moeiteloos vooraan staan.

Na de regenachtige ochtend wordt de aftrap voor een nog vrij leeg grasveld op het hoofdpodium gegeven door de jonge band Pauw. De groep maakt psychedelische rock en lijkt zo uit de 70's afkomstig. Gedurende de show breekt zelfs de zon door. Tegen het einde kondigt de band aan een dag eerder hun debuut album voltooid te hebben, en op Bospop is de nieuwe single ten gehore gebracht. Hier gaan we deze zomer nog veel van horen.

Bij de Britse hardrock formatie FM is het al een stuk drukker, maar deze band past dan ook perfect in het classic rock beeld van Bospop. FM probeert zich te vernieuwen in het schrijven van hun werk en de band onderling heeft op het podium dikke lol met elkaar. Verrassend is de show verder niet, maar de liefhebber van hardrock zal er weinig om malen.

Arjen Lucassen's The Gentle Storm brengt metal opera naar Bospop. Nou is Lucassen zelf geen fanatiek podiumdier, maar de band die er staat mag er wezen. Met onder andere Anneke Van Giersbergen (Aqua The Annique, The Gathering), Ed Warby (The 11th Hour, Gorefest) en Merel Bechtold (Purest of Pain, Delain) is dit voor Nederlandse begrippen een all-star line-up. De helft van de set wordt opgevuld met werk van The Gathering, Ayreon en zelfs een cover van Devin Townsend. Het resultaat is een techisch perfecte afwisselende show die een uur lang iedereen weet te boeien.

Gitaarlegende Zakk Wylde staat met zijn Black Label Society om drie uur 's middags op het hoofdpodium geprogrammeerd. Technisch staat de band als een huis, maar spannend is de show niet. Direct erna staat Danko Jones in de tent, die zelf toegeeft wat minder gitaarkunsten in huis te hebben, maar qua show hard over zijn Amerikaanse collega heen gaat. Voor de derde keer staat hij op Bospop, voor de derde keer met onder andere ZZ Top op het affiche. En voor het eerst heeft hij de kans om mede-Torontiaan James LaBrie te ontmoeten. Ondanks dat het publiek weinig reactie vertoond, bij geen enkele act vandaag, verlaat Danko dankbaar het podium.

Verder op de dag staan klassiekers Europe en Thunder geprogrammeerd. Typische classic rock bands, waarbij de eerstgenoemde inmiddels wel bewezen heeft heel wat meer in huis te hebben dan The Final Countdown. Thunder is een band die ook al decennia meedraait in de hardrock scene, en staat op Bospop precies op de juiste plek.

Het Liverpoolse Anathema dat ooit begon als doom metal band, zit tegenwoordig wat meer in de prog hoek en zet heeft het volle uur nodig om acht nummers ten gehore te brengen. De setlist draait om de laatste drie albums, en wordt perfect uitgevoerd voor het publiek. De zanger spreekt tussendoor wat Nederlandse worden en lijkt het naar zijn zin te hebben op het Weertse podium.

Hoofdact van de zondag is mastermind Steven Wilson. Enkele jaren terug kon hij al niets fout doen in de tent, maar nu is de zanger van Porcupine Tree de trotse hoofdact. De setlist draait om zijn recente album Hand.Cannot.Erase dat bijna in zijn geheel ten gehore wordt gebracht. Van al het werk is een soort meelopende film gemaakt waarbij verhaal na verhaal wordt verteld. Tussendoor wordt weinig gepraat, behalve een kort verhaal hoe blij Wilson wordt van droevige muziek. Van het vorige album wordt niets gespeeld, maar er is wel ruimte voor wat ouder werk en de Porcupine Tree song 'Lazarus'. Het terrein is al vrij leeg als Wilson klaar is met spelen, maar dat doet niets af aan de sterke show die wordt getoond.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12345
Steven Wilson foto Bospop 2015 - Zondag Steven Wilson foto Bospop 2015 - Zondag Steven Wilson foto Bospop 2015 - Zondag Steven Wilson foto Bospop 2015 - Zondag Steven Wilson foto Bospop 2015 - Zondag Dream Theater foto Bospop 2015 - Zondag Dream Theater foto Bospop 2015 - Zondag Dream Theater foto Bospop 2015 - Zondag Dream Theater foto Bospop 2015 - Zondag Dream Theater foto Bospop 2015 - Zondag Anathema foto Bospop 2015 - Zondag Anathema foto Bospop 2015 - Zondag

12345

GRAVELAND DEATHFEST 2015Bekijk hier de foto's van het festival Graveland Deathfest.

PARKCITY LIVE 2015-ZONDAG De zondag geeft een heel ander weerbeeld,af en toe een druppel regen waardoor...