VERSLAG: Lowlands 2015 - zondag

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 109 foto's.

Naar het Lowlands 2015 - zaterdag verslag
Bekijk de Lowlands 2015 - zondag foto's

VERSLAG: Céline Claassens

Lowlands 2015 - zondag

De stroom sloffende mensen verplaatst zich op zondag net wat trager dan de dagen ervoor richting festivalterrein. Het energielevel is voelbaar lager na twee dagen goede muziek, warmte en weinig slaap. Toch houdt iedereen stug vol, want ook op zondag zijn er meer dan genoeg artiesten het bekijken waard.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om rustig op te starten met een bakje koffie en een rustige band. Je kunt er ook voor kiezen om meteen even goed door elkaar gerammeld te worden. Dit laatste blijkt een prima optie te zijn om van je eventuele ochtendhumeur af te komen. In de India staat Afterpartees van eigen bodem. Al direct bij opkomst van de jongens is duidelijk dat hun energielevel een stuk hoger ligt dan de gemiddelde toeschouwer. Of we met z’n allen zin hebben om een band zich helemaal dood te zien spelen? Met schorre stem kondigt zanger Niek Nellens aan dat deze vraag wat hem betreft alleen met “ja” beantwoord mag worden. Dit is namelijk wat Afterpartees gaat doen. De jongens hebben die typische nonchalante garagepunk uitstraling en geven vanaf de eerste minuut alles in hun optreden. Hoewel de India langzaam een beetje leegloopt, weet Afterpartees het publiek toch gedeeltelijk mee te krijgen met een energieke showde, de grappige anekdotes tussen de nummers door en de duik het publiek in van een op dat moment halfnaakte Schellens. Wellicht dat het voor velen nog wat te vroeg was, maar Afterpartees als pre-party op zondagochtend is toch wel erg vermakelijk.

De hoeveelheid koortsachtig glanzende meisjesogen in de Heineken roepen een licht gevoel van onbehagen op. We blijven ietwat verward als het Amerikaanse duo Tyler Joseph en Josh Dun, oftewel Twenty One Pilots het podium opspringt. Is deze gast met bivakmuts die naar een vanaf een hijskraan bungelende microfoon springt echt degene die dat vrolijk klinkende ‘Ride’ zingt? En dan die agressief ogende drummer – met capuchon op en een groen masker – past die hier ook wel bij? Jawel hoor, het is echt Twenty One Pilots en de verbazing maakt gauw ruimte voor fascinatie. De drums zijn strak en hard en de zang, afgewisselend met rap, klinkt uitnodigend. De meiden op de eerste rij zijn ineens een stuk logischer. Het op album interessant klinkende ‘Heavydirtysoul’ met de varierende zangstijlen en wisselende ritmes, is live nog intrigerender. Schizoid pop wordt deze crossover van verschillende genres genoemd: een mix van pop, indie en rap. Hoe het je ook wil noemen, in de Heineken gaat in ieder geval iedereen los. Inclusief Joseph en Dun zelf: we zien een backflip vanaf de piano, een soort verkleedpartijtje in thriftshop stijl en met als hoogtepunt een klein platform met drumstel waarom Josh Dun letterlijk door het publiek op handen gedragen wordt. Terwijl we met z’n allen ‘No Woman No Cry’ in Twenty One Pilots uitvoering meezingen, is de conclusie dat deze band sinds Lowlands 2013 nog altijd even verrassend is. Gewoon omdat het zo ontzettend lekker klinkt en de show een groot spektakel is. Genot om naar te kijken!

Rust is overschat op deze laatste Lowlands dag. Om het tempo er goed in te houden, staat Enter Shikari op de planning. Wederom in de Heineken mag nogmaals het dak er af aangezien Enter Shikari garant staat voor minstens één moshpit. En inderdaad: tegen het decor van rookmachines, moshpits, circle pits en felle lichten doet de Britse hardcore band ongeveer wat de verwachting was. Ongeveer, want het duurt even voordat ze er goed inzitten. Een soort sirenes trekken de toeschouwers richting de muziek, maar de rustige intermezzo’s zetten iedereen weer met beide benen op de grond. Uiteindelijk komt de boel dan toch lekker van de vloer, letterlijk zelfs als er tijens ‘Radiate’ een enorme circle pit wordt gestart juist als de tekst “What we’re waiting for” voorbij komt. Tijdens het nieuwe ‘The Last Garrison’ doet zanger Rou Reynolds een poging om in de stijgerbuizen aan de rand van het podium te klimmen. Als de doeken in de weg zitten, gaat ‘ie in lotushouding zitten en lijkt zich prima te vermaken daar. Wat een band als Enter Shikari zo goed kan is een enorme lading aan energie over een zaal, of tent in dit geval, uitstorten. Het is een vrij intens genre en lang niet iedereen kan dit waarderen, maar uiteindelijk is de live uitvoering iets wat je ooit ervaren moet hebben. Hoe mooi is ook het moment waarop de roadies aan beide zijden van het podium moeilijk staan te kijken als Reynolds en co met het materiaal aan de haal gaat. Snel wordt er ingegrepen voordat de boel echt stuk gegooid wordt. Heerlijk einde van wederom een intense show.

And now for something completely different! Kendrick Lamar staat in de grote Alpha, maar wat is het leeg jammer genoeg. Er staan genoeg mensen, maar gezien de locatie had Lowlands wat meer toeschouwers verwacht. Hadden ze nou Lamar en Underworld maar andersom geprogrammeerd... De mensen die klaar staan voor de hiphop artiest zijn gelukkig wel enthousiast en er wordt flink gedanst op onder andere het herkenbare ‘King Kunta’ en ‘Bitch don’t Kill My Vibe’. Lamar’s nummers zitten goed in elkaar en zijn show is kwalitatief sterk. Niet al te veel poespas zoals bij bijvoorbeeld A$AP Rocky. Wat vermakelijk is om naar te kijken, maar wat al snel clownesk wordt. Door het relatief simpel te houden, behoudt Kendrick Lamar juist zijn serieuze uitstraling die aansluit bij zijn inhoudelijk sterke teksten. Plezierig om naar te kijken, en om naar te luisteren. Met genoeg pit om op te dansen, maar niet overdreven. Het klinkt middelmatig op deze manier, maar dat is alles behalve waar. Kendrick Lamar weet wat bij zijn muziek past en laat dit op Lowlands aan ons zien.

Als afsluiter heeft Lowlands een dance act geprogrammeerd tot toch wel wat ongenoegen van de wat ervaren Lowlandsgangers. Toch werkt een energieke afsluiting als dit wel fantastisch. Iedereen krijgt nog net even die laatste stoot adrenaline en kan daarna tenminste zonder te overdrijven zeggen dat ze alle restjes slaap en brakheid er nog goed uitgesprongen en –gedanst hebben. Major Lazer kan natuurlijk niet eindigen zonder een uitbundige show met wat extra verrassingen neer te zetten. Zo zijn er niet alleen danseressen, opzwepende visuals, confetti, rookmachines en natuurlijk vuurwerk die hit na hit ondersteunen, maar komt Mr Polska opdagen samen met Ronnie Flex om Diplo bij te staan met precies het verwachte effect: de hele Alpha staat volledig op z’n kop. Qua insteek doet het denken aan de massale producties van grote DJ’s als Armin van Buuren: alles is tot bijna op de seconde geregiseerd en zo ingericht dat je als publiek geen kans krijgt om je te vervelen. Wat dus ook niet gebeurt in en om de grote Alpha tent. Als de laatste track klaar staat – eentje die je al van mijlenver zag aankomen – is er toch nog dat kippenvelmoment als zangeres voor ‘Lean On’ het podium opkomt. Hoewel velen zullen zeggen dat dit soort artiesten weinig te maken hebben met zelf muziek maken, kun je niet ontkennen dat ze wel ontzettend goed weten hoe nummers gecombineerd kunnen worden tot een aanstekelijk geheel. En de manier waarop het publiek bespeelt wordt, is ronduit bewonderingswaardig.

De zon is al tijden onder, het festivalterrein en de campings lopen al leeg terwijl een restje bezoekers nog een nachtje doortrekt voordat op maandag alles echt voorbij is. Voor het eerst voelt het echt koud, wellicht mede door het besef dat Lowlands 2015 klaar is; afgelopen en uit. De datum voor volgende zomer staat al vast: 19 t/m 21 augustus kan er weer genoten worden van een van de meest diverse muziekfestivals van Nederlandse bodem.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso   Arend Jan Hermsen

12345678910
Viet Cong foto Lowlands 2015 - zondag Viet Cong foto Lowlands 2015 - zondag Viet Cong foto Lowlands 2015 - zondag Viet Cong foto Lowlands 2015 - zondag  foto Lowlands 2015 - zondag  foto Lowlands 2015 - zondag  foto Lowlands 2015 - zondag  foto Lowlands 2015 - zondag  foto Lowlands 2015 - zondag  foto Lowlands 2015 - zondag  foto Lowlands 2015 - zondag  foto Lowlands 2015 - zondag

12345678910

AMSTERDAM WOODS FESTIVAL 2015 - VRIJDAGBekijk de foto's van dag 1 van dit spiksplinternieuwe festival in het...

NIRWANA TUINFEEST - ZATERDAG De 40ste editie van Nirwana Tuinfeest kende een energiek en gevarieerd...