VERSLAG: Pukkelpop 2015 - Zaterdag

Naar het Pukkelpop 2015 - Vrijdag verslag

VERSLAG: Jasper Wognum

Pukkelpop 2015- Zaterdag

Deze dag beginnen we in de Petit Bazar. Er is zoveel te beleven dat we er tot diep in de middag blijven hangen. Alles is ingericht als een ziekenhuis. Bij de ingang kun je je opgeven voor een therapie, nepwond, of verwijzing naar de apotheek. Er is een silent disco achtig concept met publiek en airport security, een bar in een paardenaanhanger, karaoke met een band in een ambulance etc etc. Je kunt even liggen op een van de vele ziekenhuisbedden, of je bescheuren bij radio topkaas. Het is een festival in een festival. Lang leve België.

We komen de Bazar uit voor Truckfighters in de Shelter. Stoner rock, desert rock, of hoe noem je dat. Lekker zompig rocken in ieder geval zonder dat het te hard of te melodieus wordt. Best prima eigenlijk.

Minder prima is The Offspring. Toegegeven, ze doen het nog wel en het klinkt zoals het ooit ook al klonk. Het ziet er alleen uit alsof de inmiddels oudere mannen er zelf niet zoveel zin meer in hebben. Ze proberen we enthousiasme te veinzen, maar vallen gemakkelijk door de mand. Een punkband als The Offspring heeft een duidelijke houdbaarheidsdatum en die is inmiddels overschreden..

Tyler The Creator is nog niet op dat punt. Eerder geweigerd in Australië vanwege zijn gekte, of wellicht humor, maar toegelaten in Kiewit. Het is minder chaotisch dan zijn groepsoptreden met Odd Future, maar nog steeds rommelig. Zoals met veel optredens van rappers verzandt het in geschreeuw over beats. Misschien ligt het ook weer aan het geluid in de Club tent, maar het komt niet over.

In de Castello maakt Todd Terje & The Olsens er een absoluut feest van. Disco in een modern jasje met live elementen zorgen voor een uitgelaten sfeer. Het is bijna een Braziliaans carnavalsfeest. Zeer smakelijk en veel te kort.

Het contrast met Four Tet is enorm. Alle subtiliteit die in de tracks aanwezig is gaat verloren achter veel te harde bassdrums. Het gaat van genuanceerd naar lomp zodra beat erin komt en dat geldt helaas voor elk nummer in de dj set. Gedesillusioneerd verlaten mensen de tent. Wie te dronken is om een shit te geven blijft stampen.

James Blake is er ook nog. Heeft hij dubstep overleefd? Hmm.. niet echt. Zijn bekende nummers lijken te worden afgeraffeld om ruimte te maken voor dingen voor zijn nieuwe plaat. De stemming is echter verre van optimistisch en dat hakt er best in op de laatste avond van het festival. Bij ‘Limit To Your Love’ rennen we snel naar buiten om lekker vroeg te zijn voor de afsluiter.

We kiezen niet voor de held der Belgen: Netsky, maar voor de ouwelullenband Underworld in de Dancehall. Ze tourden dit voorjaar vanwege het ruim 20 jarig bestaan van het album Dubnobasswithmyheadman. Deze show is daar een afgeleide van. Ze kunnen het gelukkig nog steeds. En dat is knap. House muziek die na 20 jaar nog steeds goed klinkt is zeldzaam. Al ziet Rick Smith er nu wel heel oud uit. Karl Hyde gaat nog als een jonge hond tekeer. Onvermijdelijke afsluiter is natuurlijk ‘Born Slippy’ waarop iedereen los gaat. Ze spelen dwars door het vuurwerk heen.

Zoals altijd is er aan het einde van de laatste dag een groter bonnenoverschot dan gehoopt. We zijn gelukkig niet de enige want de dance area staat tot heel laat bomvol met mensen die zuipen alsof het de eerste avond is.

De dertigste Pukkelpop is wederom beter, groter en leuker dan alle vorige. Daar verandert de media die een ontploft gasflesje op de camping groot uitlichtte niets meer aan. Tot volgend jaar!

OPEN UP 2015Bibelot geeft een voorproefje op het komende seizoen met gevestigde nationale...

Pukkelpop