VERSLAG: Le Guess Who? 2015 - Donderdag

Festivalinfo was aanwezig op Le Guess Who? 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 29 foto's.

Naar het Le Guess Who? 2015 - Vrijdag verslag
Bekijk de Le Guess Who? 2015 - Donderdag foto's

VERSLAG: Wouter Braaksma

Le Guess Who? 2015 - Donderdag

Ieder jaar groeit het Utrechtse Le Guess Who? festival ten opzichte van het jaar daarvoor. Het zorgt elke keer weer voor een groeiende en verrassende line-up, met unieke samenwerkingen tussen artiesten. De charme van het festival is dan ook dat je het gevoel krijgt dat artiesten verbonden zijn met het festival. Zo cureren dit jaar Jacco Gardner en Sunn o))) een podium. Het beloven vier mooie muzikale dagen te worden, waarbij je van podium naar podium vliegt en in de ene verassing naar de andere stapt.

The Notwist
Het avontuur van dit weekend begint bij The Notwist en laat direct zien waar Le Guess Who? voor staat: eigenzinnig, spannend en opzwepend. Waar The Notwist heel erg goed in is, is eigenlijk recht lullen wat krom is. Want met een bizarre mengelmoes van stijlen weet het Duitse zestal met een grote logica de muziek aan elkaar te rijgen. Er kunnen tientallen acts opgenoemd worden waar de muziek aan doet denken, maar toch ook weer niet. Het gaat van Radiohead naar Smashing Pumpkins tot een epische opbouw die uitmondt in een techno climax waar ze op Awakenings niet vies van zouden zijn.

Met de gestage opbouw van de set, gaat ook de sfeervolle lichtshow mee. Op iedere standaard zitten lampen gemonteerd die pas na een aantal nummers de zaal in schijnen. Vervolgens weet de lichtman de knop van de stroboscopen te vinden en vergeet je de zwakke stem van zanger Markus Acher, omdat dan het heldere volle geluid van de band echt tot zijn recht komt. Helaas gaat de band te lang door. Het rustige 'Gravity' volgt na het bombastische electronische einde en dat geeft geen bevredigende afsluiting. Na een perfecte set opbouw voelt dit toch een beetje als zingend de kerk uitgaan.

Faust
Foley is een vorm van geluidseffecten dat in een studio gemaakt wordt voor een film. Dat is wat Faust vanavond laat zien. Alleen zijn er slappe animaties te zien op de beamer, die op knullige wijze aangezet worden. Wanneer de animatie is afgelopen komt namelijk de titel onderin beeld met het bestandsformaat en staat het scherm stil. Nogal amateuristisch voor een band die al sinds 1970 meegaat. Met onder andere plastic folie als instrument komt het optreden maar moeizaam van de grond, maar valt er genoeg te zien.

Faust probeert het publiek angst aan te jagen en te ontregelen. Dat lukt ze dan ook uitstekend.
Midden op het podium zitten drie jongedames namelijk te breien op de muziek. Het is een weerzinwekkend tafereel door de kalmte die zij uitstralen. Terwijl de drums diep marcherend door de zaal galmt en zanger Jean-Hervé Péron als een angstaanjagende profeet het publiek belerend toespreekt. Met Franse, Duitse en Engelse teksten past dit natuurlijk uitstekend op Le Guess Who?. Hoe langer het optreden duurt des te meer mensen afhaken. Normaal gesproken zou je als band dit kunnen zien als een belediging, maar voor Faust is dit juist als een compliment. De Duitse krautrockers zijn niet gekomen om het publiek te vermaken, maar om ze wakker te schudden. Al viel er soms weinig van de muziek te breien is die missie tenminste wel geslaagd.

Dollkraut
Het Amsterdamse Dollkraut weet een swingend optreden neer te zetten met oosterse invloeden. De live opstelling met basgitaar, drums en synthesizers zorgen voor een groter band gevoel en geluid. Vooral de droge baslijnen komen binnen bij het publiek. De zwoele deep house wordt op deze manier ingeruild voor een rauwer dance-punk geluid zoals we die kennen van Death From Above 1979.

Doordat de synthesizers nauwelijks te horen zijn, is de basgitarist omgedoopt als blikvanger. Met zijn lange haren schudt hij de boel op. Vooraan overtreffen twee jongens hem door volwaardige biodanza bewegingen eruit te gooien alsof ze net van de 'Ik vertrek' camping komen van Paula en Peter. Na de experimentele drift van Faust is Dollkraut een aangename verandering voor de nacht. Een goede zet om in deze samenstelling op Le Guess Who? te staan.

Wat de eerste dag opvalt is de hoeveelheid internationale bezoekers op het festival. Le Guess Who? maakt zijn slogan van 'International Festival' dit jaar waar. The Notwist heeft de lat direct hoog gelegd voor de rest van het festival. Maar met drie opwindende dagen voor ons hebben we nog heel wat moois wat te wachten staat.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

123
Faust foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag The Notwist foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag Ought foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag The Notwist foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag The Notwist foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag Ought foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag Faust foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag Ought foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag Faust foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag The Notwist foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag Faust foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag Ought foto Le Guess Who? 2015 - Donderdag

123

LE GUESS WHO? 2015 - VRIJDAGLe Guess Who? strijkt dit weekend weer neer in Utrecht. Vrijdag was een...

CROSSING BORDER DEN HAAG 2015 - ZATERDAG Vanzelfsprekend hebben de aanslagen in Parijs een groot impact op de zaterdag...