VERSLAG: Songbird Festival 2015 - Zondag

Festivalinfo was aanwezig op Songbird Festival 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 93 foto's.

Naar het Songbird Festival 2015 - Zaterdag verslag
Bekijk de Songbird Festival 2015 - Zondag foto's

VERSLAG: Janske van den Broek

Songbird Festival 2015 - Zondag

Dag twee van het Songbird Festival is begonnen. Gelukkig kunnen we vandaag wel direct naar binnen in plaats van een half uur in de rij staan in de stromende regen. Een goed begin. Ondanks dat ik voor aanvang aanwezig ben is de grote zaal al vol. Novastar bijt daar vandaag het spits af en opent het festival in de Grote Zaal.

In de Jurriaanse Foyer speelt de pas 20-jarige Leo Stannard. Stannard begint zijn solo optreden veelbelovend en past goed in het straatje Paolo Nutini en Ben Howard. Zijn nummers hadden zo op een Ben Howard album kunnen staan. Helaas verliest hij na een paar nummers de aandacht in de zaal. Hij lijkt afgeleid door het steeds rumoerigere publiek. Het is jammer dat hij het niet vast kan houden, want hij heeft zeker de potentie en het talent om tussen zijn Nutini en Howard te kunnen staan.

Daarna hangen de mensen met de benen buiten bij Mister & Mississippi en Douwe Bob in de twee grootste zalen. Er is wel nog genoeg plek in de Jurriaanse zaal bij C Duncan. De Schotse componist, welke voluit Christopher heet verschijnt verlegen op het podium. Samen met zijn band speelt hij dromerige nummers met veel samenzang. De harmonieën van de stemmen van de bandleden passen perfect bij elkaar. Al lijken alle nummers steeds meer op elkaar wat al snel verveelt. Er gebeurd weinig spannends, waardoor de zaal na ieder nummer steeds sneller leegloopt. Duncan weet zijn publiek niet te betoveren helaas.

Daarom gaan er veel mensen snel door naar een ander optreden kijken. Veel zalen zijn al vol waardoor men niet iedere gewenste artiest kan bezoeken. Dit valt niet bij iedereen in goede aarde. Veel bezoekers bivakkeren al vanaf het begin van de middag in de grote zaal zodat ze verzekerd zijn van een plekje. Zelfs even de zaal verlaten om naar het toilet of de bar te gaan is bijna onmogelijk zonder je stoel kwijt te raken.

Om zelf verzekerd te zijn van een stoel bij de optredens van Kensington en Gavin DeGraw ga ik al tijdens het optreden van Douwe Bob naar binnen. Helaas lukt dit pas tegen het eind van zijn optreden omdat er maar af en toe en paar mensen naar binnen worden toegelaten. Dit bederft behoorlijk de relaxte sfeer van het festival. Op een festival is het juist zo relaxt dat je overal naar toe kunt gaan. Dat is helaas deze tweede dag onmogelijk. Misschien is het goed voor de kaartverkoop maar het is funest voor de baromzet.

Douwe Bob geeft vanavond een speciaal optreden samen met een orkest. De mix van country en klassiek maken samen een mooi geheel. Bob is goed bij stem en geniet zichtbaar. Een staande ovatie ontvangt hij na zijn optreden in de dampende grote zaal.

Daarna Is het tijd voor de heren van Kensington. Deze week speelden ze al twee uitzinnige uitverkochte rockshows in het Ziggodome en vanavond nemen ze een stapje terug door een akoestische set te spelen. 'Dit is de perfecte manier om dit mooie en hectische jaar af te sluiten', vertellen de heren. Samen met een strijkkwartet speelt de band hun grootste hits. Het nummer 'Riddle' bezorgt zowaar kippenvel wanneer er tijdens het intro door het strijkkwartet word meegespeeld. Sommige nummers worden nog mooier, anderen zijn sterker als origineel. Bijzonder is het zeker en een genot om naar te luisteren. Het is inderdaad de perfecte manier om dit muzikale jaar van Kensington mee af te sluiten.

De grote afsluiter van de vijfde editie van het Songbird Festival is de Amerikaanse Gavin DeGraw. Speciaal voor vanavond speelt hij samen met zijn gitarist Billy Norris zijn grootste hits in een uitgeklede “Stripped” versie. Met het nummer ‘Soldier’ opent hij zijn optreden. DeGraw is zoals altijd goed bij stem en krijgt direct de hele zaal mee. Hij maakt grapjes over zijn speciale mondspray die naar asperges smaakt en danst gekke dansjes. Zijn grote glimlach werkt aanstekelijk en het publiek geniet van zijn charisma. DeGraw speelt vanavond opvallend veel nummers van zijn oudere albums, zo speelt hij ‘Just Friends’, een nummer wat hij al heel lang niet meer live had gespeeld. Hij bewijst dat hij eigenlijk geen band nodig heeft. Zo zingt hij een stuk van het nummer ‘More Than Anyone’ zonder microfoon en zorgt hij daarbij voor kippenvel tot achter in de zaal. Helaas duurt zijn optreden maar 45 minuten. Hier hadden we graag nog minstens 45 minuten langer van willen genieten. Ondanks dat is hij de perfecte afsluiter van het Festival.
Het was weer een mooie editie van dit bijzondere Festival. Tot volgend jaar!

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

12345678
C Duncan foto Songbird Festival 2015 - Zondag C Duncan foto Songbird Festival 2015 - Zondag C Duncan foto Songbird Festival 2015 - Zondag Mister and Mississippi foto Songbird Festival 2015 - Zondag Mister and Mississippi foto Songbird Festival 2015 - Zondag Mister and Mississippi foto Songbird Festival 2015 - Zondag Mister and Mississippi foto Songbird Festival 2015 - Zondag Mister and Mississippi foto Songbird Festival 2015 - Zondag Mister and Mississippi foto Songbird Festival 2015 - Zondag Douwe Bob foto Songbird Festival 2015 - Zondag Douwe Bob foto Songbird Festival 2015 - Zondag Douwe Bob foto Songbird Festival 2015 - Zondag

12345678

EINDHOVEN METAL MEETING 2015 - VRIJDAGEindhoven kent zijn eigen feestdagen in december: de infameuze Eindhoven...

SONGBIRD FESTIVAL 2015 - ZATERDAG Op 28 en 29 november 2015 verandert De Doelen voor de vijfde keer in een...