VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2007

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 54 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Graspop Metal Meeting 2007, zaterdag 23 juni

Op zaterdag is het 's ochtends lekker wakker worden in de zon, helaas zijn de weergoden Graspop niet goed gezind en is deze zon na enkele uren verdwenen.

Na een goed ontbijt van eieren en spek op een broodje is het op naar het festivalterrein waar Lauren Harris al snel zorgt voor voor geopende ogen, vooral bij mannen. De dochter van de Iron Maiden bassist speelt haar show alsof ze het al 10 jaar doet en na een ruim half uurtje gaat ze met een applaus af.

Brutal Truth is terug bij elkaar en laat van zich horen. De hardste band van Graspop is onnavolgbaar snel en zorgt dat iedereen gelijk klaar wakker is. Helaas is het geluid in de voorste helft van de tent dusdanig hard dat aan de hele muziek geen touw vast te knopen is. Verder naar achteren zijn de snelle melodieën en hakkende drums beter te horen.

Naast metalbands staan ook de punkers van Spoiler NYC uit New York op Graspop. Spoiler NYC is een project van de bassist van Life Of Agony en in Europa nog erg onbekend. Er staan een paar punkers te feesten maar veel indruk maakt de band helaas niet. Hopen dat ze volgende keer meer indruk kunnen maken op een punk festival.

Lamb Of God staat voor het eerst op Graspop Metal Meeting. De band is in Europa helaas nog lang niet zo groot als ze in Amerika zijn, maar ze zijn op de goede weg. Het publiek gaat helemaal los in twee moshpits welke gescheiden zijn door een muur tussen de PA en het podium.

Nog geen uur na Lamb Of God klinkt het intro van Europe’s The Final Countdown over het terrein. Stone Sour rent het podium op en laat het publiek nummer na nummer meezingen. De band kiest er duidelijk voor de hardere nummers te spelen wat erg gewaardeerd wordt.

Legion Of The Damned is één van de zes Nederlandse bands dit jaar op Graspop. Vanaf het begin van de show zit de tent vol en staat de band lachend op het podium. Nummers als “Legion Of The Damned “ en “Son Of The Jackal” worden luidkeels meegebruld. Dat deze Nederlandse band nog veel toekomst heeft is duidelijk, na het optreden lopen opvallend veel mensen rond met een Legion Of The Damned t-shirt.

Het Amerikaanse Cannibal Corpse is niet voor het eerst op Graspop en doet waar ze goed in zijn. Na een kwartier kondigt de band zijn laatste nummer al aan. Na dit laatste nummer neemt de band nog geen rust; “I said this was the last song? I lied!” De tent zit tijdens de hele show bomvol. Of het aan de regen ligt of aan de band, tijdens Heaven & Hell is het gelukkig weer droog.

Black Sabbath in de jaren van DIO, Heaven & Hell is voor het jongere publiek niet erg bekend, maar mensen die al wat jaren meegaan kunnen een uur lang genieten van klassiekers. Ronnie James Dio is vandaag erg goed bij stem en geeft een van de betere optredens van het gehele festival.

Doom-formatie Tiamat doet het rustig aan vanavond. Werk van oudere cd’s wordt afgewisseld met de nieuwe nummers van “Commandments “. De band speelt vandaag weinig bekende nummers, zo wordt er niets gespeeld van een van hun betere albums “Judas Christ”.

Korn was vorig jaar nog net van tevoren afgelast, nu staat de band wel op het podium. Zanger Jonathan Davis zit tijdens de show wel opvallend aan het zuurstof, maar de band doet zijn ding, speelt hun hits en het publiek vind het allemaal wel mooi. Toch staan er al opvallend veel Iron Maiden fans vooraan om een plekje te winnen voor later op de avond.

Voordat Iron Maiden show geeft is het tijd voor Dimmu Borgir. Drummer Hellhammer heeft zijn arm gebroken en wordt vanavond vervangen door drummer Laureano, bekend van Nile. Dimmu Borgir opent gelijk met nummers van “Death Cult Armageddon” en hun nieuwste cd “In Sorte Diaboli”. De rest van het uur wordt opgevuld met een set vol bekende nummers als “Kings of the Carnival Creation” en vaste afsluiter “Mourning Palace”.

Iron Maiden is headliner van Graspop Metal Meeting. Dit doen ze ongeveer elke 2 jaar, gekeken naar de vorige vijf keren dat Iron Maiden op Graspop speelde. Na enkele nummers geeft Bruce aan waarom Iron Maiden zo graag in België komt: de band is gek op Belgisch bier en heeft een hekel aan het Amerikaanse Budweiser. 2 uur lang kunnen fans genieten van een show die tot in detail is uitgewerkt. Tevens trakteert Iron Maiden het festival op een nummer dat de band al erg lang niet heeft gespeeld: Children Of The Damned. Met een volle festivalweide met zo’n 30.000 man eindigt de band met “Hallowed Be Thy Name”. Na het 2 uur durende optreden kondigt zanger Dickinson aan dat de band volgende zomer terug komt. Misschien in een zaal, misschien op een groter festival, misschien zelfs Graspop.

123

12345
1349 foto Graspop Metal Meeting 2007 Aerosmith foto Graspop Metal Meeting 2007 Amon Amarth foto Graspop Metal Meeting 2007 Amorphis foto Graspop Metal Meeting 2007 As I Lay Dying foto Graspop Metal Meeting 2007 Atheist foto Graspop Metal Meeting 2007 Black Label Society foto Graspop Metal Meeting 2007 Blind Guardian foto Graspop Metal Meeting 2007 Brutal Truth foto Graspop Metal Meeting 2007 Cannibal Corpse foto Graspop Metal Meeting 2007 Celtic Frost foto Graspop Metal Meeting 2007 Children of Bodom foto Graspop Metal Meeting 2007

12345

PARKPOP 2007Ook dit jaar was het weer regenachtig op het gratis festival Parkpop. Ondanks...

INDIAN SUMMER FESTIVAL 2007 Zaterdag 23 Juni was een dag met een muziekfestival.In Broek aan de Langedijk...