VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2007

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 54 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Graspop Metal Meeting 2007, zondag 24 juni

Voor de zondag op Graspop zijn erg veel dagkaarten verkocht. Op de zondag staat Marquee 1 in het teken van folk en viking metal, terwijl Marquee 2 gevuld is met hard-/metalcore.

Devildriver begint om half 12 in de ochtend al te spelen voor een slapend publiek. Het duurt echter niet lang voor de wel bekende cirkel pits losbarsten. De avond ervoor mocht de band al spelen op de plek van Bloodsimple in de Metal Dome. Oplettende fans hebben op Graspop hun band dus maar liefst twee maal kunnen aanschouwen!

In Marquee 1 mocht Eluveitie de aftrap geven, dit deed de band echter met een zeer slecht geluid waardoor veel mensen de tent weer snel verlieten.

In This Moment speelde gelijk met Eluveitie en gaf een betere show weg. Zangeres Maria Brink ziet er zoals altijd geweldig uit en weet alle mannelijke aandacht moeiteloos naar zich toe te trekken. Als het blonde meisje in het blauwe jurkje haar strot open trekt wordt de tent omver geblazen. Deze nieuwe band mag zeker vaker naar Nederland en België komen!

Op het hoofdpodium begint Chimaira te spelen op het moment dat In This Moment afsluit. Deze gasten groeien en groeien elk jaar weer een stapje meer. Ze halen niet het niveau van Devildriver maar de band heeft een flinke schare fans voor zich. Vandaag spelen ze een aantal nummers van het nieuwe album. Eind dit jaar zien we Chimaira nog terug in Nederland en België!

Met roodgeverfde gezichten speelt Turisas in een tent vol folkmetal-liefhebbers. De band ziet er gevaarlijk uit in de dierenhuiden en de geverfde gezichten, de muziek komt echter minder overtuigend over. Na enkele nummers van de nieuwe plaat speelt Turisas vooral nummers van het debuutalbum.

Hammerfall doet deze zomer weer flink wat festivals aan in Europa, zo ook Graspop. Zonder enorme hamer boven het podium of vuurwerk weet de band een geweldig portie heavymetal voor te schotelen aan het festivalpubliek. Nummers als “Blood Bound “ en “Hearts On Fire” worden door het publiek in volle borst meegezongen.

Het grootste feestje van dit festival is zonder twijfel het optreden van Korpiklaani. Als de band begint te spelen staat de tent helemaal vol en begint de band vol energie hun dansbare muziek te spelen. Vooraan is het dansen voor je leven. Een uur lang krijgt het publiek nummers over bier voorgeschoteld als “Let’s Drink”, “Happy Little Boozer” en “Beer Beer”. Aan het einde van de show blijven alle fans lekker zitten, in dezelfde tent spelen later op de avond nog Finntroll en Amon Amarth.

Children Of Bodom begint precies zo laat ze moeten beginnen en willen vandaag veel spelen. De band heeft helaas maar een uurtje dus is er niet erg veel tijd om te praten met het publiek. Het publiek gaat los op nummers als “Angels Don’t Kill”, “Every Time I Die” en “Needled 24/7”. Hoe vaak de Finnen ook op festivals staan, ze stellen nooit teleur.

Na Korpiklaani komt ook Finntroll met een klein uur dansbare folk metal. Sinds 2 jaar heeft de band een nieuwe zanger en het is duidelijk te zien hoeveel de band heeft opgetreden sindsdien. De band staat als een huis en speelt behoorlijk wat ouder materiaal. Ook van het pas geleden uitgebrachte album “Ur Jordens Djup” worden enkele nummers gespeeld, het oudere werk werd echter beter gewaardeerd door de meeste fans van de band.

Amerikaanse thrash-formatie Slayer staan dit jaar voor de 5e keer op Graspop Metal Meeting. Het geluid waait tijdens de show vaak weg waardoor van de zang weinig te verstaan is. De setlist bestaat in ieder geval voornamelijk uit klassiekers afgewisseld met 3 nummers van “Christ Illusion”. Zoals altijd wordt de show afgesloten met “Raining Blood”, “South Of Heaven” en “Angel Of Death”.

In Marquee 1 mogen de Zweedse vikingen van Amon Amarth afsluiten. Aan het begin van de set is er op een podium een gevecht tussen enkele vikingen, waarna de band het mooi versierde podium op komt en begint te spelen. Vanavond zijn veel nummers van Amon Amarth’s nieuwe album te horen. Nummers als “Asator” en “Death In Fire” werden een uur lang meegeschreeuwd en Amon Amarth liet zoals gebruikelijk een goede indruk achter. Tegen het einde van de show was het al wat rustiger, veel mensen liepen al naar het hoofdpodium.

Iedereen kent hem, iedereen weet wat hij speelt. Ozzy Osbourne is dé grote naam op de Graspop affiche van 2007. “I can’t fucking hear you!” is de uitspraak die Ozzy aan het begin van de set al doet. Op het podium rockt Ozzy als vanouds. Ozzy pakt deze show hits uit zijn gehele carrière. Halverwege de set is er een vervelend lange gitaarsolo van gitarist Zakk Wylde, gevolgd door een aantal Black Sabbath nummers. Na anderhalf uur spelen loopt Osbourne met luid geschreeuw van het publiek het podium af.

Naast de vele bands valt er ook een stukje te zeggen over de rest van het festival. Zo waren er dit jaar gratis botsauto’s waar 3 dagen lang enorm gebruik van is gemaakt. Bij de tent van Belgacom was het mogelijk om gratis te internetten. Uit enorme ijsblokken konden tickets worden gehakt waarmee een gitaar te winnen was en er was een betaalde en een onbetaalde metal markt.

123

12345
1349 foto Graspop Metal Meeting 2007 Aerosmith foto Graspop Metal Meeting 2007 Amon Amarth foto Graspop Metal Meeting 2007 Amorphis foto Graspop Metal Meeting 2007 As I Lay Dying foto Graspop Metal Meeting 2007 Atheist foto Graspop Metal Meeting 2007 Black Label Society foto Graspop Metal Meeting 2007 Blind Guardian foto Graspop Metal Meeting 2007 Brutal Truth foto Graspop Metal Meeting 2007 Cannibal Corpse foto Graspop Metal Meeting 2007 Celtic Frost foto Graspop Metal Meeting 2007 Children of Bodom foto Graspop Metal Meeting 2007

12345

PARKPOP 2007Ook dit jaar was het weer regenachtig op het gratis festival Parkpop. Ondanks...

INDIAN SUMMER FESTIVAL 2007 Zaterdag 23 Juni was een dag met een muziekfestival.In Broek aan de Langedijk...