VERSLAG: Rock Werchter 2007

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2007 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 33 foto's.

VERSLAG: Sietske Oud   Rob van der Zwaan

12345678

Rock Werchter dag 1 - deel 1

Rock Werchter is al een aantal jaar op rij verkozen tot beste festival van de wereld. Niet verwonderlijk als je ziet wat voor line-up er jaar op jaar staat. Vier volle dagen met toppers. Met als uitschieters Pearl Jam, Beastie Boys en Metallica. Festivalinfo is natuurlijk aanwezig om verslag te doen!

Rock Werchter - Donderdag - dag 1

Op donderdag 28 juni opent Billy Talent om 17.00 uur de Werchter- mainstage. Een goede act om wakker te worden op een dag die voor velen vroeg begon, om zo een plek op een gewilde camping te kunnen veroveren. De Canadese zanger schreeuwt bezeten zijn songteksten door zijn microfoon. Ook scandeert hij herhaaldelijk namen van grootheden als Chemical Brothers, Marilyn Manson en Björk die later geprogrammeerd staan. Helaas voor Billy Talent weet niets van dit alles het publiek op gang te brengen.

Een stuk rustiger gaat het er wat later aan toe in de tent, de Pyramid Marquee. Hier staan achter elkaar twee bands die een wat 'luchtiger' repertoire brengen. Eerst Air Traffic en vervolgens Air. Air Traffic brengt relaxte popsongs, waarbij de zanger zichzelf begeleidt op piano. De zanger lijkt recht uit zijn hart te zingen en ook de band gaat er helemaal voor. De woorden na het applaus verklaren waarom: "Thank you for being so nice to us. This is the biggest crowd we've ever played for". Ahh, cute!

My Chemical Romance doet de gemoederen op ons Festivalinfo forum altijd hoog oplopen. De een herkent zich in de emoties van zanger Gerard Way, de ander vindt het allemaal neppe aanstellerij. Ondergetekende zit na een krap uur optreden ergens in het midden. De Amerikaanse band heeft duidelijk iets in haar mars. In ieder geval een aanstekelijke show en een redelijk gevarieerde set. Origineel is het allemaal echter niet en bij de oprechtheid van sommige emoties vallen ook wel wat vraagtekens te zetten.

Een half uur later komt een band op die wel vaker grote mensenmenigten voor zich heeft gehad. De twee Parijzenaars van Air worden nog altijd gezien als grootheden in de elektronische muziek. Hun nieuwe album, dat een half jaar geleden verscheen, brengt ze echter weer regelmatig op het podium. De set laat echter weinig horen van dit nieuwste project. Tegen het einde van de show, pakt Air zelfs alleen nog maar terug op nummers van Moon Safari. Aan het applaus te horen, krijgt dit de goedkeuring van het publiek. De sfeervolle synthesizerklanken die de twee mannen in hun witte maatpakken ten gehore brengen, worden live hier en daar instrumentaal ondersteund. Misschien was de setlist van Air vandaag niet heel origineel, de band weet bij het publiek wel een gelukzalige glimlach op het gezicht te toveren.

12345678

FOTOGRAFIE: Hub Dautzenberg

123
The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 Admiral Freebee foto Rock Werchter 2007 Amy Winehouse foto Rock Werchter 2007 Björk foto Rock Werchter 2007 Damien Rice foto Rock Werchter 2007 Faithless foto Rock Werchter 2007 Frank Black foto Rock Werchter 2007 The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 The Good, The Bad & The Queen foto Rock Werchter 2007 Incubus foto Rock Werchter 2007 Interpol foto Rock Werchter 2007 Joan As Police Woman foto Rock Werchter 2007

123

WALDROCK 2007Een jaarlijkse verplichting voor elke metalfan. Dat mag Waldrock zich...

ELEKTRA'S TUINFEEST 2007 Elektra's Tuinfeest weet met het jaar grotere namen te programmeren. Dit jaar...