Festivalinfo was aanwezig op Best Kept Secret 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 48 foto's.

Naar het Best Kept Secret 2016 - Vrijdag verslag
Naar het Best Kept Secret 2016 - Zondag verslag
Bekijk de Best Kept Secret 2016 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Best Kept Secret - Dag 2

Audacity opent vandaag stage 5. Wat meteen opvalt is dat deze garagerockers uit California een flinke dosis humor bezitten. “We zijn vandaag met ons busje aangereden door een BMW, maar we zijn gewoon doorgereden, want we willen zo graag spelen.” Zanger/gitarist Matt Schmalfeld zegt random: “Let’s sing about subways!” Hij springt totaal van de hak op de tak en het publiek vindt het maar al te leuk. ‘Subway Girl’ klinkt en vervolgens ‘Dirty Boy’. Tussen de nummers door blijven de humoristische trekjes aanwezig. Ze zingen ineens ‘Tomorrow’ uit de musical Annie en dragen een nummer op aan Jerry Garcia. “Because we love Ben & Jerry’s”, grappen ze. Jerry Garcia is uiteraard niet de Jerry van Ben & Jerry’s, dus wederom een geslaagde grap. Het is duidelijk: het publiek houdt van deze band. Niet alleen om haar humor, maar ook om de muziek. Bijvoorbeeld ‘Funspot’ zou zo een nummer van Ramones kunnen zijn. Ze spelen ‘He's A Whore’ van Cheap Trick en ook materiaal van hun meest recente album ‘Hyper Vessels’, waaronder ‘Awake’. Een show van Audacity bevat niet alleen garagerock van de bovenste plank, maar ook veel grappige elementen. Eén ding is zeker: een show van Audacity is alles behalve saai.

Dit jaar viel de vijfkoppige band Blossoms uit Stockport in voor DIIV op Motel Mozaïque en waren ze eerder in ons land te zien als support-act van The Coral. Niet zo gek ook. Het werk van Blossoms lijkt namelijk op het oudere werk van The Coral. Ook zitten er elementen in van The Doors. Toetsenist Myles Kellock zorgt ervoor dat de band een onderscheidende sound neerzet. Ze creëren een klassieke, psychedelische sound met een moderne twist. ‘Charlemagne’ is de ‘pleaser’ van de set en wordt uit volle borst meegezongen door de menigte. Met ‘Blow’ sluiten ze de set af. Zorg ervoor dat je Blossoms ziet voor ze doorbreken. Hun populariteit zal ongetwijfeld worden versterkt door het spelen op festivals als Best Kept Secret. Onlangs stond de band op The Great Escape Festival in Brighton en binnenkort zijn Glastonbury, Hurricane, Rock Werchter en Reading aan de beurt.

De 20-jarige Jordan Cardy a.k.a RAT BOY gooit hoge ogen. Nummers als ’Wasteman' en ‘Left 4 Dead’ worden goed ontvangen. Jordan verschijnt op het podium met een eng masker op. Hij vraagt het publiek om ruimte in het midden te maken. Het publiek split zich en de eerste ‘wall of death’ van het festival is een feit. Bij het laatste refrein wordt dit tafereel nog eens herhaald. Stage 5 verandert in no time in een manische stormloop van zwetende en duwende mensen. Een fan springt op het podium en omarmt Jordan, een cameraman crowdsurft en legt de chaos vast. Met ‘Fake ID’ sluit RAT BOY de set af. In stijl; de gitarist springt het publiek in en alle andere bandleden verlaten via de voorkant het podium. Zelfs als ze later op het podium verschijnen om de boel af te bouwen, klinkt er gejoel. Eén van de beste optredens van Best Kept Secret 2016, en dat op het allerkleinste podium.

In 1995 maakte de wereld voor het eerst kennis met het Franse duo Air. Air staat voor Amour (liefde), Imagination (fantasie) en Rêve (droom). Het duo bestaat uit Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel, maar live spelen ze met een drummer en een extra toetsenist. De dromerige en hypnotiserende geluiden van dit tweetal komen voornamelijk uit synthesizers, vocoders en overige toetsinstrumenten. Vandaag staat er op het podium ook een moderne versie van de mellotron. Van het legendarische album ’Moon Safari’ spelen ze o.a. ‘Sexy Boy’, ‘Kelly Watch The Stars’ en ‘Remember’. De instrumentale tussenstukken lijken een ​​verhaal te vertellen en je waant je als toeschouwer even in een andere wereld. Helaas verloopt het optreden niet helemaal vlekkeloos, want de toetsenist slaat meerdere malen verkeerde akkoorden aan. Gelukkig corrigeert hij deze missers snel. Ze spelen het bekende ‘All I Need’, een nummer dat op de plaat wordt gezongen door zangeres Beth Hirsch, niet. Wellicht had dit door middel van sampling live waargemaakt kunnen worden. Ze sluiten af met misschien wel het bekendste nummer van ‘Moon Safari’, namelijk ’La Femme d'Argent’. Ondanks de vele apparatuur waardoor de Fransozen zijn omringd, klinkt het niet zo vol als op het album. De ruim zeven minuten durende instrumental laat je nog eenmaal wegdromen in de wondere wereld van Air.

Tijd voor de grote headline van vandaag: Editors. Ze trappen af met 'No Harm’, afkomstig van het meest recente album ‘In Dream’. Tom Smith's stem is verbazingwekkend goed. Editors heeft inmiddels een rijke catalogus aan hits. ‘Smokers Outside The Hospital Doors’ en ‘An End Has A Start’ passeren de revue. De menigte op het overvolle veld danst, zingt, schreeuwt en lacht. Wat een sfeer! Al gauw knalt er spectaculair vuurwerk uit het podium. Vuur schiet naar boven en even later valt er een vuurregen naar beneden. Na ‘Munich’ volgt ‘Open Your Arms’, die de band volgens Tom al tijden niet heeft gespeeld. Vervolgens klinkt recent materiaal als ‘All the Kings’ en ‘Ocean Of Night’. Met ‘Papillon’ worden we teruggebracht naar ‘In This Light And On’ uit 2009. Het publiek springt en klapt mee met het aanstekelijke ritme. Editors sluit hun briljante set af met ‘Marching Orders’. Met een grijns van oor tot oor bedankt Tom Smith het publiek, dat zelf maar al te blij is om de zaterdagavond door te hebben gebracht met Editors. Bedankt!

FOTOGRAFIE: Tineke Klamer

1234
Audacity foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag Audacity foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag Audacity foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag  foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag Audacity foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag Audacity foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag  foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag  foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag Black Box Revelation foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag Black Box Revelation foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag Black Box Revelation foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag Black Box Revelation foto Best Kept Secret 2016 - Zaterdag

1234

BEST KEPT SECRET 2016 - ZONDAGDe laatste dag van Best Kept Secret 2016, wij waren erbij! Zie hier een...

Best Kept Secret