VERSLAG: Rock Werchter 2016 - Donderdag

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 31 foto's.

Naar het Rock Werchter 2016 - Vrijdag verslag
Bekijk de Rock Werchter 2016 - Donderdag foto's

VERSLAG: Jasper Wognum

Rock Werchter 2016 - Donderdag

Het is weer Werchter tijd! Dit wordt mijn zestiende editie. Ja ik wordt wat ouder, maar still going strong. Rock Werchter 2016 is wel een ander festival dit jaar. Als gevolg van hevige regenval zijn veel parkeerterreinen en campingvelden onbegaanbaar geworden. Ondanks de waarschuwingen van de organisatie zijn toch veel mensen met de auto gekomen wat resulteert in lange files. Op Facebook zijn horror verhalen te vinden van mensen die de hele nacht en dag in de file hebben gestaan om vervolgens alsnog geen plekje te bemachtigen.

De velden zijn inderdaad drijfnat. Een paar goede laarzen zijn vereist evenals een poncho. Op de festivalweide zelf is er alles aan gedaan om het terrein begaanbaar te houden, maar toch sta je af en toe tot boven de enkels in de modder. Naast de natheid wordt Werchter geplaagd door nog een groot probleem. Terrorisme en vooral de angst daarvoor. Er zijn metaaldetectoren bij de ingang en overal is zichtbaar beveiliging aanwezig. Een vreemde gewaarwording zijn de agenten met hun vinger op de trekker van een machinegeweer. Ik associeerde festivals altijd met een volkomen veilige vrijstaat. Zo voelt het nu helaas niet meer.

Door alle vertraging haken we pas aan bij de Kaiser Chiefs. Zij mogen vanwege een binnenkort te verschijnen album weer het podium op. Het is nog steeds een leuke festivalband met de bekende hits. Ricky Wilson gaat als een malle te keer en heeft nog energie voor tien. Toch doet het achterhaald aan. Ze stonden na vandaag even vaak op Werchter als Metallica, maar de leuke festival act heeft niet die iconische status. Ze staan dan ook als een van de eerste acts op deze druilerige middag geprogrammeerd.

Jake Bugg kan niet voorkomen dat de hemel maar weer eens open breekt. De jonge ster palmt moeiteloos de eerste rijen jonge meisjes in. Het is op een enkel rauw randje na vooral wat braafjes allemaal.

Hij kan zeker liedjes schrijven en een aardig moppie gitaar spelen, maar in The Barn staat Elbow zanger Guy Garvey en dat is van een heel andere orde. De goed gemutste knuffelbeer drinkt een verse pint en zingt zoals altijd loepzuiver. Wat moet het heerlijk zijn om een keer een avond met deze man door te zakken. Toch mis ik de gelaagde uitmuntend geschreven liedjes van Elbow. Het is wat kwetsbaarder en de mensen in de tent blijken de meeste nummers niet te kennen. Het lijkt erop dat veel mensen ook maar gewoon staan te schuilen voor de regen. Tegen het einde komt dat helemaal goed met een dansbare uitvoering van ‘Open The Door’. Volgend jaar weer Elbow en dan op het hoofdpodium alstublieft.

Walk Off The Earth neemt het stokje over in de KluB C tent. De Youtube viral van een paar jaar geleden waarin de bandleden met z’n allen Gotye’s ‘Somebody That I Used To Know’ op een gitaar spelen is plots gepromoveerd tot festival act. Een coverband dus. Het moet even op gang komen maar bij Pharrell’s Happy gaat de tent los. Een leuk tussendoortje dat zeker, maar wat mij betreft geen festivalwaardige act.

Festivalwaardig is Gotterdämmerung zeker wel. Een stevige rockband achter een grote zwartwitfilm. De beelden zijn prachtig en het verhaal onbenullig. Wat het geniaal maakt zijn de optredens van Josh Homme, Iggy Pop, Lemmy Kilmister en Grace Jones. Ieder van hen wordt onthaald met luid gejuich. Henry Rollins verschijnt zo nu en dan voor het scherm gekleed als priester. Zijn woedende blikken zijn ongeëvenaard en hij zet ze volop in als verteller. De band zelf speelt puike versies van rock klassiekers van Slayer, Black Sabbath, Metallica en Deftones. Het verveelt geen moment. Je zou het een rockopera met een knipoog kunnen noemen.

Dat Sir Paul McCartney een wereldster op leeftijd is hoeven we niemand te vertellen. Alleen het feit dat hij er staat maakt het al bijzonder. Zouden er jonge mensen op de wei staan die daadwerkelijk denken dat Kanye West hem groot heeft gemaakt? Vanaf de eerste noten van Beatles klassiekers als ‘Can’t Buy Me Love’, ‘A Hard Day’s Night’ en ‘Love Me Do’ is het meebrullen geblazen. Schijnbaar moeiteloos werkt de 74(!) jarige zich door zijn enorme muziekcatalogus. Is het altijd zuiver? Nee, maar het valt mij eigenlijk heel erg mee na alle verhalen over zijn optreden op Pinkpop. Ook alle instrumenten beheerst hij nog feilloos. Werkelijk een plezier om naar te kijken en luisteren. De ruime twee uur vliegen voorbij.

Hoe vreemd is het dat daar direct achteraan Disclosure staat geprogrammeerd? Heel vreemd. Paul klaagde tijdens zijn show regelmatig over de zware bassen van James Blake en zodra hij zijn hielen licht wordt het podium overgenomen door een elektronische act. Niets mis mee op zich, alleen mist de energie in de show die we kennen van eerdere optredens van de jonge Britten. Ze lijken te proberen om een popshow neer te zetten in plaats van een dance act. De vaart komt er daardoor niet lekker in. Snel weer terug naar de basis alstublieft!

En heel langzaam terug naar station Leuven.. Wij hebben de campingellende omzeild door op het laatste moment nog een villa te boeken in Lubbeek via Airbnb. De ruim ingezette pendelbussen zijn prima geregeld, alleen in Leuven zelf is geen taxi te vinden. Na een uurtje ronddwalen lukt het alsnog. Welterusten Werchter.

FOTOGRAFIE: Tineke Klamer

123
 foto Rock Werchter 2016 - Donderdag  foto Rock Werchter 2016 - Donderdag  foto Rock Werchter 2016 - Donderdag  foto Rock Werchter 2016 - Donderdag Years & Years foto Rock Werchter 2016 - Donderdag Years & Years foto Rock Werchter 2016 - Donderdag Years & Years foto Rock Werchter 2016 - Donderdag Years & Years foto Rock Werchter 2016 - Donderdag Years & Years foto Rock Werchter 2016 - Donderdag Years & Years foto Rock Werchter 2016 - Donderdag Years & Years foto Rock Werchter 2016 - Donderdag  foto Rock Werchter 2016 - Donderdag

123

SHARE A PERFECT DAY 2016Festivalinfo was aanwezig op Share A Perfect Day Festival. Zie hier het...

STRANGE SOUNDS FROM BEYOND 2016 Het Nederlandse festivallandschap is een festival rijker, en wat voor een!...