VERSLAG: North Sea Jazz 2016 - Vrijdag

Festivalinfo was aanwezig op North Sea Jazz 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 68 foto's.

Naar het North Sea Jazz 2016 - Zaterdag verslag
Bekijk de North Sea Jazz 2016 - Vrijdag foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

North Sea Jazz 2016 - vrijdag

Het eerste of tweede weekend van juli is North Sea Jazz het episch centrum van de jazz, blues, hiphop en tegenwoordig ook progresieve dance. Het festival trekt ook dit jaar weer mensen uit heel de wereld van alle soorten, maten en leeftijden naar Rotterdam. De stad zelf wordt al enkele weken in de stemming gebracht via North Sea Round Town, een gratis toegankelijk fringe-festival. Maar vanavond is het dan eindelijk tijd voor the real thing! North Sea Jazz gaat eindelijk beginnen.

Eerste act op hoofdpodium NILE is Vintage Trouble. De Amerikaanse band deed vorig jaar het voorprogramma van AC/DC in het Gelredome, maar trekt tegenwoordig zelf ook al volle zalen. Eerder dit jaar waren ze bovendien te zien op Pinkpop en Rock Werchter. Hier geen virtuoze fratsen, maar met veel overtuiging, expressie en bravoure gebrachte soulrockshow. Zanger Ty Taylor is werkelijk een genot om naar te kijken. North Sea Jazz is gelijk goed wakker.

Een stuk rustiger, maar met een stuk meer diepgang gaat het er in de YENISEI aan toe bij Identikit. Aandachtig wordt er op stoelen geluisterd naar de instrumentale jazz van het vijftal. Identikit maakt een knappe crossover tussen jazz en indierock. Makkelijk in het gehoor liggende (rock)-melodieen worden ingekleurd met traditionelere jazzsolo's van twee saxofoons en gitarist / bandleider Marzio Scholten. Uitstapjes richting funk en soms zelfs postrock houden het optreden interessant.

Buiten schijnt ondertussen een prettig avondzonnetje en het diverse North Sea Jazz publiek laat de BBQ, pizza en bier goed smaken. Op de achtergrond brengt James Hunter Six hun swingende vintage Soul en R&B. Muzikaal staat de tijd al een jaar of vijftig stil bij deze heren, maar wat gaan ze lekker! Geen wonder dat James Hunter net als drie jaar geleden op North Sea Jazz mag komen opdraven.

Dan blueslegende Buddy Guy in de grote NILE-zaal. Over een drie weken wordt hij tachtig, maar met een glimlach en het grootste gemak windt hij het publiek in Rotterdam om zijn vingers. Hij weet hoe je een bluesshow neerzet. Met een heerlijk raspend, schurend gitaargeluid en gevleugelde uitspraken als "I'm gonna play something so funky, you can smell it". Leuk wordt het helemaal als hij van het podium afdaalt en de hand van iemand van de security pakt om daarmee gitaar te spelen. Als er op je wikipediapagina staat dat je inspiratiebron was voor Jimi Hendrix, Eric Clapton, Jimmy Page, Keith Richards, Jeff Beck, John Mayer en Stevie Ray Vaughan, dan ben je natuurlijk ook gewoon een hele grote. Aan de eerste brengt hij in zijn set ook nog een mooi eerbetoon.

Kasami Washington is qua uitstraling ook zo'n baas. Ondersteund door het Metropole Orkest met koor is zijn show een overrompelende ervaring. Zijn jazz met veel invloeden van hiphop, R&B met Afrikaanse ritmes krijgt een haast soundtrack-achtige kwaliteit. Tegen het einde van de show loopt de zaal wel hard leeg. The Roots is natuurlijk ook wel een formidabele concurrent.

Drummer Questlove had al een dj-optreden gegeven, maar nu is het tijd voor The Roots zelf. Je kan de band altijd bellen voor een heerlijke funky live hiphopshow. Sinds 2003 is het alweer de vierde keer dat de band op North Sea Jazz te zien is. The Roots bestaat uit stuk voor stuk fantastische muzikanten die samen ook vanavond weer veel plezier hebben op het podium. Ze geven elkaar lekker veel ruimte om hun kunsten te vertonen. Naast eigen werk horen we onder andere een Prince tribute, Sweet Child O'Mine, Bad to the Bone, Move on up en de themesong van Rocky. Feest dus!

James Blake heeft het in de voor hem enorme MAAS zaal een stuk lastiger de aandacht van het publiek vast te houden. Al heel snel staat de zaal nog niet halfvol. Met zijn hypermoderne verstilde electronic soul is hij ook wel een buitenbeentje op de affiche. Te ver buiten de comfortzone van de gemiddelde North Sea Jazz bezoeker helaas. We gaan ervanuit dat James Blake in augustus op Lowlands op meer aandacht kan rekenen.

Nee, dan Pharrell Williams. Die trekt met zijn hitrevue wel een volle zaal. Hoewel hij zo goed als dezelfde show doet als vorig jaar op Pinkpop, wordt het optreden memorabel door een emotionele oproep tegen het rassengeweld in Amerika. N.E.R.D. nummer 'Provider' wordt hiervoor zelfs twee keer onderbroken. 'They are killing us back home'. 'Two men didn't make it home when taking a ride'. 'They were also providers'. Dat is wel even slikken. Natuurlijk en gelukkig is het feest snel terug met 'Lapdance' en 'She wants to move'. We merken wel dat stem van Williams het zwaar heeft met de lange show. Maar ja, als je nummers als 'Get Lucky', 'Blurred Lines' en 'Happy' op je naam hebt staan, dan maakt het niet zo veel uit als je een beetje schor bent.

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

123456
The Roots foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag The Roots foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag Maria Mendes foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag Maria Mendes foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag Maria Mendes foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag Maria Mendes foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag Ibrahim Maalouf foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag Ibrahim Maalouf foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag James Blake foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag James Blake foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag James Blake foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag Pharrell Williams foto North Sea Jazz 2016 - Vrijdag

123456

NORTH SEA JAZZ 2016 - ZATERDAGDag twee van North Sea Jazz voelt drukker dan de eerste. Anderson Paak,...

COULEUR CAFE 2016 Couleur Cafe biedt in het centrum van Brussel een mooi overzicht van...