Festivalinfo was aanwezig op North Sea Jazz 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 99 foto's.

Naar het North Sea Jazz 2016 - Vrijdag verslag
Naar het North Sea Jazz 2016 - Zondag verslag
Bekijk de North Sea Jazz 2016 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

North Sea Jazz 2016 - Zaterdag

Op dag twee van North Sea Jazz voelt Ahoy drukker dan de eerste. Voor de kleinere zaaltjes staan rijen en het kost meer tijd om van het ene podium naar het andere te lopen. Toch blijft North Sea Jazz een comfortabel festival. Geen modder, veel keus aan eten en drinken en bij elk podium zitplaatsen. De festivalbezoekers van North Sea Jazz zijn dan ook wonderlijk divers. Jong, oud, uit binnen- en buitenland, alles loopt hier rond. Een logisch gevolg van de trend om North Sea Jazz steeds breder te programmeren. Zowel een jazzpurist, iemand die komt om te dansen als een hiphop-liefhebber komt op dit festival aan zijn of haar trekken.

Onze dag begint met Dr. Lonnie Smith met jazzorkest van het concertgebouw. Deze hebben al eerder samengewerkt en zelfs een liveopname uitgebracht. Dr Lonnie Smith gaat al lang mee en is weer mooi uitgedost in Indiaas gewaad. De dokter kan zijn jazzsolos op orgel meer prima kwijt op de swingende bigbandsound van het orkest. Orkestleider Dennis Macrel heeft bovendien gevoel voor show en begint over het feit dat het moeilijke tijden zijn in de wereld. Niemand beter dan Dr. Lonnie Smith kan hier wat verlichting geven! Daar zijn wij het helemaal mee eens.

In de de grote MAAS zaal staat tegelijkertijd Steven Wilson. Deze boeking bewijst maar weer hoe breed de programmacommissie van North Sea Jazz denkt. Steven Wilson is een progressieve rocker, die niet aarzelt stevige gitaarpartijen met dubbele bassdrum te laten horen. Virtuoos is het zeker, vooral bassist Nicolas Beggs op zijn Chapman Stick valt op. Helaas gaat het veel bezoekers van North Sea Jazz vandaag een brug te ver. Net als bij James Blake gisteren is de zaal nog niet eens voor een kwart vol. Erg jammer, want de meeslepende, melancholische progrock, met goede visuals, is echt de moeite waard.

De zon schijnt en buiten is het een stuk drukker bij bijvoorbeeld Avery*Sunshine. Zangeres Denise White vertelt trots dat ze tweemaal heeft mogen zingen voor Aretha Franklin, the queen of soul. Dit verdient natuurlijk een tribute. In Amerika is ze een gevestigde artieste. Ook op de inauguratie van Barack Obama mocht ze komen optreden. Gezien haar fantastische loepzuivere stem en makkelijk in het gehoor liggende soul / R&B zal Nederland waarschijnlijk ook snel warmlopen.

In de DARLING zaal is een stuk modernere soort soul en R&B te horen. De jonge band Gallant brengt met een flinke falset gezongen R&B. Geen zoetgevooisd geluid, maar pittige energieke songs met invloeden van rock en indie. Het geluid van the Weeknd is hierbij niet ver weg. Eerder was Gallant al te zien op Where the Wild Things Are en op basis van dit optreden lijkt het ons een zekerheidje voor de volgende editie van Pitch.

Een groots opgezette soulshow opzetten, dat kun je wel toevertrouwen aan Charlie Wilson (geen familie van de eerder besproken Steven). Er wordt flink uitgepakt met dansers, lichtgevende schoenen en pakken en natuurlijk de meerdere nummer 1 hits die Charlie Wilson op zijn naam heeft. Het feest slaat over naar het publiek en via een mobiele telefoon en een livestream op Facebook wil Charlie Wilson dit de hele wereld laten zien.

Wat goed is, komt snel. Dit geldt zeker voor Anderson .Paak en zijn band the Free Nationals. Net als op Pitch is de rapper ook op North Sea Jazz een van de hoogtepunten. Met zijn Curtis Mayfield achtige funk, zeer goede raps en drumpartijen en energieke liveshow werkt hij zich flink in het zweet. Dit tot groot genoegen van het massaal aanwezige publiek. Met muts en ring door zijn neus doet hij denken aan een jonge Lenny Kravitz. Ook al zo'n livebeest. Zijn show op Lowlands over een maand zal vast een enorme zegetocht worden.

Nederlandse rapper Fresku maakt er op het podium een heerlijke bende van. Ondersteund door een grote band met blazers en een aantal gasten, zweept hij het publiek op to springen en schreeuwen. Zelf geeft hij natuurlijk het goede voorbeeld. Hoewel North Sea Jazz bij uitstek een multicultureel festival is, laat hij het niet om zijn kritische boodschap op dit gebied te brengen. Nadat hij aan het blanke publiek vraagt zich te laten horen, merkt hij op: "Zo klinkt succes. Lekker he?". Hierna zet hij 'Zo doe je dat' in. Fresku's aanklacht tegen het feit dat er nauwelijks zwarte hiphop wordt gedraaid op de nationale radio. Gelukkig is hij in zijn teksten net zo kritisch op zichzelf en laat hij soms ook zijn gevoelige kant zien.

Afsluiter vanavond in de MAAS is Ibrahim Malouf. Hij is dit jaar artist in residence op North Sea Jazz, wat betekent dat hij elke dag een show mag geven. In de grote zaal laat hij vanavond zijn dansbare kant zien. Op het podium zeer innemend laat hij het publiek dansen en meezingen op zijn nummers die vol zitten van Arabische invloeden. Ondertussen strooit hij alsof het geen moeite kost met briljante trompetsolos. Knap dat Malouf net zo goed een serieuze jazzshow kan geven als dit.

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

123456789
Steven Wilson foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag Steven Wilson foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag Steven Wilson foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag Arturo O'Farrill & The Afro Latin Jazz Orchestra foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag Arturo O'Farrill & The Afro Latin Jazz Orchestra foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag Arturo O'Farrill & The Afro Latin Jazz Orchestra foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag Arturo O'Farrill & The Afro Latin Jazz Orchestra foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag Level 42 foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag Level 42 foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag Level 42 foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag Level 42 foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag Level 42 foto North Sea Jazz 2016 - Zaterdag

123456789

NORTH SEA JAZZ 2016 - ZONDAGAlweer de laatste dag van North Sea Jazz 2016 en er was zoveel te zien!...

NORTH SEA JAZZ 2016 - VRIJDAG Begin juli is North Sea Jazz het episch centrum van de jazz, blues, hiphop...