VERSLAG: Lowlands 2016 - Vrijdag

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 84 foto's.

Naar het Lowlands 2016 - Zaterdag verslag
Bekijk de Lowlands 2016 - Vrijdag foto's

VERSLAG: Gracia Visscher

Lowlands - Vrijdag

De eerste dag van Lowlands 2016 laat de groeiende behoefte aan elektronische muziek duidelijk zien. Van de Berlin Techno van Paul Kalkbrenner tot experimentele beats van Lido, de line-up staat er vol mee. Gelukkig waren er ook John Coffey, Biffy Clyro en het epische Muse om de balans een beetje te herstellen. Een beschrijving van de Festivalinfo route op Lowlands 2016.

De Britse Tom Odell is de eerste Alpha act van dit jaar. Prima keuze, zo blijkt. De tent staat toch al behoorlijk vol, zo om half 1 in de middag. Niemand een zware donderdagnacht gehad?

Tourlijk wel maar deze mensen weten gewoon heel goed wat Odell kan. In 2012 stond hij met zijn giga hit 'Another Love' al in de Alpha. Dit jaar keert hij met nieuw materiaal wat o.a al goed werd ontvangen op Pinkpop, eerder dit jaar. En dit doet hij goed. Zuiver, interessant om naar te kijken met goede afwisselingen tussen de kenmerkende piano melodieën en elektronische elementen. Ook al luister je Tom Odell niet van dag tot dag, een betere act om de dag mee te beginnen is er eigenlijk niet. Iedereen kan tevreden aan de rest van de dag beginnen.

De volgende stop is de Bravo om de benen eens goed los te schudden bij AlunaGeorge. Dat het een Brits duo is zou de gemiddelde festivalganger niet merken want zangeres Aluna Francis staat volledig in de spotlight. Toch heeft het optreden wat tijd nodig om de aandacht van het publiek volledig te trekken. Het laatste half uur komen oude samenwerkingen met Diplo en Flume uit de kast en gaat het diverse publiek volledig uit zijn dak. Precies zoals Lowlands moet zijn, verschillende mensen die losgaan met elkaar.

De warming-up met AlunaGeorge was gewenst maar een must om je voor te bereiden op het optreden van Die Antwoord. De gekte van de Zuid-Afrikaanse act krijgt wederom de Alpha tent vol en stelt ook zeker niet teleur. Maar net als voorgaande optredens op Lowlands waar Ninja en Yo-Landi bewonderenswaardig, net als nu, alles uit de kast trokken, voelt het toch een beetje 'geweest'. Zijn we niet een beetje klaar met de act? Blijkbaar niet want de energie krijgt Die Antwoord net zo hard weer terug van het publiek.

Waar we duidelijk niet klaar mee zijn is de volgende Alpha act, techno veteraan Paul Kalkbrenner. Eerlijk toegegeven, deze verslaggever heeft maar weinig met techno. Vooral het degelijke tijdstip waar Lowlands de DJ heeft geprogrammeerd. Dit lijkt de rest van de overvolle Alpha echter niet te deren. Hoewel de set niet heel netjes in elkaar zit (een aantal rare stiltes en overgangen doen zich zeker voor) is de sfeer in de tent optimaal en ronduit euforisch te noemen. Het had net zo goed een kleine club in Berlijn kunnen zijn waar we allemaal midden in de nacht staan los te gaan. Niks meer aan doen, Paul heeft het voor elkaar.

Terwijl DJ Paul Kalkbrenner de Alpha tot een hoogtepunt brengt, wil de Noorse producer Lido uitdrukkelijk niet gezien worden als DJ. Hij gaat je niet vertellen hoe je moet bewegen, of je in je handen moet klappen of verdomme moet dansen. Als jij met je moeder wil bellen, moet jij dat lekker doen. Leuke speech Lido maar laat eens even wat meer horen! Het optreden is op veel vlakken niet te vergelijken met zijn show als Trippy Turtle tijdens Lowlands 2015. Lido wil zijn skills laten zien, allemaal. Drummen, zingen, mixen en de X-Ray als een tropisch eiland laten voelen. En eerlijk, dat doet hij goed!

Terwijl de avond valt is er maar één vraag belangrijk tijdens het optreden van CHVRCHES: vind het publiek de show interessant genoeg om niet halverwege de Heineken te verlaten voor headliner Muse? Het antwoord is nee. Helaas niet. De muziek van de act uit Glasgow is tof. De jongens van het trio zijn ontzettend leuk om naar te kijken en laten zien dat ze live de sound op de albums kunnen laten leven. Het probleem is frontvrouw Lauren Malberry. Hoewel haar stem al stukken beter klinkt dan het eerder was maar de zangeres heeft nog veel te leren als het gaat om bewegen en entertainen op het podium. Per nummer lijken haar moves ingestudeerd, stijf en ronduit saai. Zelfs de cameramannen hebben speciale effecten nodig om het optreden interessant te doen lijken op het scherm. Goed maar niet goed genoeg. Op naar Muse!

Waarschijnlijk vonden de mensen die al tijdens Paul Kalkbrenner de eerste rij van de Alpha tent bewaakten het wachten wel waard. Ook zonder de drones en andere show elementen is het optreden van Muse ronduit episch te noemen. De band weet Lowlands als geen ander bij elkaar te brengen en geeft de festivalganger precies wat hij wil: hits na hits na hits. En nog meer hits. De afsluiter van de vrijdag maakt de verwachtingen meer dan waar.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso   Anne-Marie Kok

1234567
Highly Suspect foto Lowlands 2016 - Vrijdag Hollywood Undead foto Lowlands 2016 - Vrijdag Hollywood Undead foto Lowlands 2016 - Vrijdag Hollywood Undead foto Lowlands 2016 - Vrijdag Hollywood Undead foto Lowlands 2016 - Vrijdag Jake Bugg foto Lowlands 2016 - Vrijdag Jake Bugg foto Lowlands 2016 - Vrijdag Jake Bugg foto Lowlands 2016 - Vrijdag Jake Bugg foto Lowlands 2016 - Vrijdag Miike Snow foto Lowlands 2016 - Vrijdag Miike Snow foto Lowlands 2016 - Vrijdag Miike Snow foto Lowlands 2016 - Vrijdag

1234567

LOWLANDS 2016 - ZATERDAGZon en goede muziek. Dat maakte de zaterdag van Lowlands 2016 een van de...

pukkelpop 2016