Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 81 foto's.

Naar het Lowlands 2016 - Zaterdag verslag
Naar het Met BlaBlaCar naar Lowlands verslag
Bekijk de Lowlands 2016 - Zondag foto's

VERSLAG: Gracia Visscher

Lowlands 2016 - Zondag

De laatste dag van Lowlands 2016 leek gedoemd onder te gaan in water. Dat was ook wel een beetje zo maar dag, dat kan de festivalganger natuurlijk niet deren! Muziek in overvloed en dat moet gecheckt worden.

De Noorse zangeres AURORA is dit jaar niet weg te denken uit de Nederlandse podia en festivals. Vorig jaar was ze al in de Melkweg te vinden en dit jaar heeft ze o.a. in Paradiso en TivoliVredenburg gestaan. Lowlands zou dan ook een thuiskomst moeten zijn voor de mensen die al eens van haar engelachtige stem hebben mogen genieten.

Die engelachtige stem was ook vandaag prachtig. De zangeres lijkt steeds meer te ontdekken wat ze met haar stem kan en maakt daar ook goed gebruik van. Toch valt het optreden een beetje in het niet op het festival. Het elektronische element is drastisch verminderd en de band lijkt vooral op de bombastische tour te gaan in een poging de tent op te vullen. Deze weg doet minder voor de sterkste kant van de act: die intens mooie stem! Jammer, misschien later dit jaar in TivoliVredenburg een herkansing.

Doordat we vroegtijdig AURORA verlaten kunnen we nog een stuk van de Amerikaanse BØRNS meepakken. Misschien ligt het een beetje aan ons maar de beste man lijkt er weinig zin in te hebben. In een naveltruitje achter zijn microfoon lijkt de muzikant vooral in zichzelf gekeerd en geen contact te maken met het publiek. Gelukkig is daar het bescheiden hitje 'Electric Love' en dan gaat het lekker. Het publiek zingt mee en BØRNS lijkt te voeden van deze energie. Een goede afsluiting, door naar Dua Lipa!

En daar komt de regen. De gehele weide rondom de Heineken tent probeert te schuilen waardoor de tent uitpuilt als de Britse zangeres het podium opkomt. Eerlijk, zou het zo vol zijn geweest als de zon nog scheen zoals de dag daarvoor? De dame zelf zit daar niet mee te zitten en rolt al dansend hitje na hitje uit. Hoewel er ook veel van back-up tracks gebruik wordt gemaakt zingt de diva in de dop live en dat klinkt absoluut niet slecht. Toch lijken een aantal mensen de regen een betere optie te vinden. Ik geef ze niet helemaal ongelijk want hoewel ik zelf heel wat nummers mee kan zingen is het optreden nou niet bepaald inspirerend te noemen.

Dat kan niet gezegd worden over Anderson .Paak. Ook deze artiest is dit jaar niet weg te denken uit het Nederlandse festival seizoen, waar hij eerder al PITCH en North Sea Jazz aandeed. Ook op Lowlands staat de tent goed vol en weet .Paak het publiek vanaf het begin in te pakken. Het nieuwe nummer 'Come Down' gaat heerlijk, 'Am I Wrong' is fantastisch en de energie van de zanger/rapper is een grote kers op de taart. Als iemand de gun factor heeft met 'swag'. is het Anderson .Paak wel.

Onze grote afsluiter van Lowlands 2016 is niet LCD Soundsystem maar het goeie, ouwe Foals. Na een wat teleurstellende show in de HMH zijn we benieuwd wat er vanavond gaat gebeuren. Ruim een uur later komen we high van energie de tent uit. Bij 'My Number' gaat de zaal uiteraard los maar ook de hardere songs worden gewaardeerd. Daar lijken veel muziekliefhebbers ook precies voor te zijn gekomen vanavond want de pit die ontstaat tijdens het optreden gaat hard. Het wordt nog mooier als frontman Yannis Philippakis zijn reputatie eer aan doet en zijn weg naar het publiek vindt. Zelfs die mensen die Foals hiervoor niet kenden willen graag toegeven: dit was een keiharde show en Foals heeft er opnieuw fans bij gekregen.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok   Irwan Notosoetarso

1234567
Klangstof foto Lowlands 2016 - Zondag LCD Soundsystem foto Lowlands 2016 - Zondag LCD Soundsystem foto Lowlands 2016 - Zondag LCD Soundsystem foto Lowlands 2016 - Zondag LCD Soundsystem foto Lowlands 2016 - Zondag Thee Oh Sees foto Lowlands 2016 - Zondag Thee Oh Sees foto Lowlands 2016 - Zondag  foto Lowlands 2016 - Zondag Thee Oh Sees foto Lowlands 2016 - Zondag Thee Oh Sees foto Lowlands 2016 - Zondag  foto Lowlands 2016 - Zondag  foto Lowlands 2016 - Zondag

1234567

ENCORE FESTIVAL 2016De NSDM-werf in Amsterdam Noord staat met Encore Festival helemaal in het...

Lowlands 2015