Naar het Eurosonic Noorderslag 2017 - Donderdag verslag
Naar het Eurosonic Noorderslag 2017 - Zaterdag verslag
Bekijk de Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag foto's

VERSLAG: Gracia Visscher

Eurosonic 2017: een singer-songwriter vrijdag

De vrijdag van Eurosonic 2017 stond voor ons in teken van singer-songwriters. Van rumoerige gigs in een cafe tot doodstille zalen; de singer-songwriter wint de vrijdag van deze editie!

We beginnen onze avond in het cafe The Dog's Bollocks waar de Nederlandse singer-songwriter Tolls al z'n derde Eurosonic show speelt deze week! Hoewel het rumoerig blijft in The Dog's Bolloks weet Tolls (Daan van Beijeren) zijn gevoelige nummers prachtig over te brengen. De recente keuze om voor Nederlandse teksten te gaan, in plaats van Engelse, is een geweldige keuze geweest. Tolls lijkt meer op zijn gemak en de emotie van zijn muziek komt nog beter tot zijn recht met dito songteksten. Prima begin met deze opkomende singer-songwriter!

Na Tolls blijven we nog even plakken in The Dog's Bollocks voor een speciale act: de singer-songwriter Mani Orrason. Op z'n 17e bracht hij al een debuutalbum uit waarmee hij al snel op de internationale radar kwam. Vanavond staat Orrason met een volledige band op het podium en laat hij zien waarom hij alle potentie heeft ver te komen. Naast de aanstekelijke refreinen met hoog meezing-gehalte is de singer-songwriter een plezier om naar te kijken. Gehuld in een grijs pak en dikke zwarte sokken stampt hij met ogen dicht over het podium, totaal verloren in zijn eigen performance. Een act om in de gaten houden.

In de Lutherse Kerk is de sfeer op z'n zachtst anders te noemen. Hier staat de Britse singer-songwriter Novo Amor met band de zaal compleet stil te spelen met zijn bijzonder kwetsbare muziek en kalmerende kopstem. De locatie had niet beter kunnen zijn, deze hemelse muziek past naadloos in het kerkelijke decor van de Lutherse Kerk. Ondertussen betovert Novo Amor solo de zaal nog wat meer met een prachtige bewerking van het Guns 'n Roses nummer 'Welcome to the Jungle', terwijl zijn band van de zijkant mee lijkt te genieten. Deze muzikanten zijn stuk voor stuk een verrijking voor de sound van de singer-songwriter. Vooral de producer Ed Tullett is een talent op zichzelf, met misschien wel een mooiere stem dan de frontman.

Na afloop is het meteen door naar de andere zaal van de Lutherse Kerk voor de Zweedse Adna, die de volle zaal betovert met haar donkere droompop. Spookachtig mooi, hoe haar bijna behekste stem gecombineerd wordt met haar intense blik die de zaal in staart. Adna is intens tot ze tussen nummers het publiek bedankt en giechelt terwijl ze de verkeerde beat inzet. De muziek is fragiel en tegelijk krachtig, versterkt door het bijzondere stemgeluid. Halverwege gaan we even in de kerkbanken aan de zijkant zitten om alleen te luisteren naar de diepe trip die Adna ons voorschotelt. Een krachtige singer-songwriter met een sterk eigen karakter, het is uitkijken geblazen naar haar nieuwe album die in maart uit gaat komen!

FOTOGRAFIE: Serge Hasperhoven   Anne-Marie Kok

1234
Jeangu Macrooy foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag Jeangu Macrooy foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag Jeangu Macrooy foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag Thomas Azier foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag Thomas Azier foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag Thomas Azier foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag Thomas Azier foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag Anna of the North foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag Anna of the North foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag Black Foxxes foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag Black Foxxes foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag Black Foxxes foto Eurosonic Noorderslag 2017 - Vrijdag

1234

EUROSONIC NOORDERSLAG 2017 - ZATERDAGTot slot de Noorderslag zaterdag! Met o.a. Jonna Fraser, Rob Dekay, Orange...

eurosonicnoorderslag