Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 90 foto's.

Naar het Eurosonic Noorderslag 2018 - vrijdag verslag
Bekijk de Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Sjoert Bakker

12

Eurosonic Noorderslag 2018 - zaterdag

Na drie dagen internationale artiesten in de Groningse binnenstad op Eurosonic staat de zaterdag geheel in het teken van muziek van Nederlandse makelij. Op Noorderslag worden vanavond alle zalen van De Oosterpoort gevuld door opkomende acts in verschillende genres.

Vroeg op de avond treedt zangeres Maan op in de kleine zaal. Gesteund door een strakke liveband zingt ze geroutineerd haar bekendste nummers. In de zaal staan groepjes jongens en meisjes die alle teksten uit hun hoofd geleerd hebben. Achter hen de bij behorende ouders. Maan leidt veel liedjes in met een verhaal over waar de tekst over gaat. Soms komt ze niet helemaal uit haar woorden maar dat draagt juist bij aan haar oprechtheid. Meerdere malen bedankt ze haar publiek en laat ze weten hoe blij ze is dat ze hier mag staan.

De jonge zangeres weet de show goed op te voeren door zelf het publiek in te stappen en later een man op het podium met haar te laten dansen.

Aan het einde van de show verschijnt er opeens een speciale gast op het toneel. Niemand minder dan Ronnie Flex is gekomen om zijn deel van het nummer ´Blijf Bij Mij´, dat ze samen uitbrachten, te komen zingen. Een goeie zet van Maan want het publiek gaat uit zijn dak.

Na afloop blijven de jongeren die goed in het programmaboekje gekeken hebben hangen bij het podium. De volgende act in de kleine zaal is namelijk de omstreden rapper Boef… Bij de ingang naar de kleine zaal wordt er nu gecontroleerd of er geen drankjes mee naar binnen genomen worden. Een goede tactiek om het gooien van bier tegen te gaan. De zaal vult zicht snel voordat het optreden begint. Vooraan staan de jonge fans, aan de zijlijn de ramptoeristen.

Boef opent met een nummer over de afgelopen controverse. Eerst klinken er quotes uit de media en dan worden op het scherm achter hem Snaps getoond van vrienden die aan hem vragen waar hij mee bezig is. Een vrouw vraagt hem waarom hij haar een kech noemde en Boef reageert erop. In het refrein legt hij uit dat hij en andere rappers vrouwen niet minder vinden en dat hij zich wil distantiëren van zijn eigen uitspraken. Het publiek gaat er grotendeels in mee. Na het nummer biedt de rapper opnieuw zijn excuses aan en sluit hij af met ‘ik zal nooit jullie ideale schoonzoon worden’. Een man die tijdens het eerste nummer continu ‘Fuck You, Fuck You’ riep lijkt die verontschuldiging te aanvaarden en bedaart.

Daarna zet Boef zijn bekende nummers in waaronder ‘Krantenwijk’. Af en toe is hij wat minder goed te verstaan maar dat deren zijn jonge fans niet. De rapper vuurt zijn teksten op de bezoekers af en laat bij het reffrein vaak het rappen en het zingen aan het ze over. Ook hier is Ronnie Flex even van de partij om een nummer mee te doen. Langzamerhand loopt de zaal wat leger omdat de ramptoeristen het wel gezien hebben. Hier gaat verder niks opmerkelijks meer gebeuren.

In de foyer speelt vanavond de nieuwe band Komodo. Gino Bombrini van SKIP&DIE en Tommy Ebben zijn de groep maar pas geleden gestart. Met behoorlijk wat ervaring op zak hebben de heren een bont gezelschap muzikanten om zich heen verzameld. Qua uiterlijk zouden ze zich zo bij My Baby kunnen aansluiten.

Het staat er behoorlijk vol en de menigte lijkt open te staan voor wat nieuws. Onder het genot van een biertje wordt er meegedeind op de muziek. Het rockt en heeft een psychedelisch tintje. Ook invloeden van wereldmuziek zijn te horen. Het voelt alsof deze band al wat langer mee gaat en het publiek al jaren platen thuis heeft liggen van Komodo.

12

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok   Irwan Notosoetarso

12345678
Kensington foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag Kensington foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag Kensington foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag Kensington foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag Kensington foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag Kensington foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag Kraantje Pappie foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag Kraantje Pappie foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag  foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag Kraantje Pappie foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag MY BABY foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag MY BABY foto Eurosonic Noorderslag 2018 - Zaterdag

12345678

GRASNAPOLSKY ZATERDAG 2018Dit jaar voor de 5e en laatste keer op Radio Kootwijk. Festivalinfo was...

eurosonicnoorderslag