VERSLAG: Here Comes The Summer 2018

VERSLAG: Karst Jaarsma  

123

Vrijdag

Here Comes The Summer is het kleine zusje van Into The Great Wide Open. In het eerste weekend van mei spelen verspreid over twee podia verschillende artiesten op Vlieland. Allen met het stempel van de programmeurs van Into The Great Wide Open. Het festival heeft hetzelfde karakter. Knus, toegankelijk en bovenal super aangenaam. Met drie dagen waarop geen moment de wolken haar gezicht laten zien maakt Here Comes The Summer haar belofte waar.

Het buitenpodium bevindt zich in het bos naast De Bolder, het restaurant van Camping Stortemelk. Hierbinnen vind je ook het tweede podium. Tussen de optredens door valt meestal een pauze van een uur. Genoeg tijd om te genieten van het strand, het terras van de Bolder of om in een van de vele hangmatten te liggen. Dit karakter trekt veel gezinnen met kinderen aan. Op sommige momenten klinkt het geluid van de bands net boven het geroezemoes van spelende en huilende kinderen uit. Dit stoort geen moment. Het geluid draagt gewoon bij aan het gemoedelijke karakter.

In deze ambiance betreden de rootsrockers van Hollis Brown als derde act vrijdag de planken. Echte rockers die ongetwijfeld moeten wennen aan deze opzet. Het optreden staat luid afgesteld, maar de zang van Mike Montali en de solo’s van gitarist Jonathan Bonilla klinken voortreffelijk. Rootsrock in de stijl van Neil Young, Drive By Truckers en Tom Petty. Van laatstgenoemde horen wij nog een aanstekelijke ‘American Girl’ cover. Het is Amerikaanse rock ‘n rol zoals veel bands deze spelen, maar een stijl die zelden verveeld.

De Mauskovic Dance Band krijgt de lastige plek om een half uur na de dodenherdenking er weer sfeer in te blazen. De euforie van Mauskovic vraagt een kleine omschakeling van gedachten. Het lukt de heren echter prima om met de mix van psychedelica, cumbia en afrobeat een feestje te bouwen. Terwijl de avond valt neemt het bos van Vlieland tropische temperaturen aan.

Binnen in de Bolder levert U.S. Girls vervolgens het hoogtepunt van de avond. Zangeres Meghan Remy draait al veel jaren mee. Met acht albums op zak lijkt ze met album In A Poem Unlimited eindelijk klaar voor het grotere werk. Jazz, pop en soul gaan moeiteloos in elkaar over. Ze zet een professionele show neer. Vooral dankzij de wat oudere saxofonist verrast de richting van het optreden continu. De saxofoon klinkt vaak net vals, maar jankt lang door. Daarmee combineert U. S Girls de pop van Madonna met de psychedelica van Pink Floyd.

Warhaus sluit de avond af. De Belgische frontman van Balthazar draait het volume luid open. In het optreden worden regelmatig tonen, van bijvoorbeeld de trompet, opgenomen om daarna op de achtergrond door te blijven lopen. Het doet wat af aan de live kwaliteit, maar komt de dansbaarheid zeker ten goede. Warhaus kenmerkt zichzelf door goede teksten. In de tekstuele diepgang snap je de Leonard Cohen verwijzing. Dankzij de elektronisch klinkende beats is stilstaan geen moment een optie.

123
 
festival logo

BEVRIJDINGSFESTIVAL OVERIJSSEL - 05/05 - ZWOLLEFestivalinfo was natuurlijk ook op het Bevrijdingsfestival Overijssel. Samen...

Bevrijdingsfestival Utrecht logo

BEVRIJDINGSFESTIVAL UTRECHT 2018 Zoals elk jaar is Festivalinfo weer aanwezig op een hoop...