VERSLAG: Here Comes The Summer 2018

VERSLAG: Karst Jaarsma

123

Zaterdag

Gedurende het hele weekend zien wij veel sterke vrouwen op het podium. De zaterdag staat ook grotendeels in het teken van hen. Aan het begin van de dag staan afwisselend Robin Kester, Nana Adjoa en Anna Burch op het podium. Anna Burch leverde een prima debuutalbum af. Genoeg redenen om de Amerikaanse te boeken. Op het podium vertaalt dit zich in een indierock optreden dat geen moment beklijft. Een nummer als ‘2 Cool 2 Care’ is knap geschreven. De afwachtende, aarzelende houding maakt dat op Vlieland het nummer live geen moment haar potentie waar maakt.

Het relaxte karakter van Here Comes The Summer heeft bij Langhorne Slim waarschijnlijk iets te veel doorgeslagen. De zanger speelt solo prima liedjes, maar de lange en soms onsamenhangende verhalen tussen de nummers door doen vermoeden dat hij enige marihuana in zijn longen heeft zitten. Dit is erg jammer. De goede stem in combinatie met de Dylanesque liedjes die veel Lumineers potentieel hebben gaan er verder namelijk prima in.

De Sons Of Kemet nemen hun optreden daarna gelukkig wel serieus. Ze zijn zonder de twijfel de parel van de line-up. Terwijl de duisternis begint te vallen straalt de band steeds meer. De vier heren zijn afkomstig uit de spannende jazz scene die Londen momenteel kent. Met twee drummers, saxofonist en trombonist bouwen ze een swingend feestje. De drums leveren een stuwend ritme die alle heupen in beweging krijgen. De solo’s op het koperwerk maken dat de handjes in de lucht gaat. Alle muzikanten maken indruk. De longcapaciteit van de blazers is indrukwekkend, maar ook de drummers die onder andere hun ellebogen en benen gebruiken om het ritme te maken zijn ijzersterk. Sons Of Kemet is jazz, maar door de Caribische, blues en Afrikaanse invloeden is het stiekem een feestband.

De avond is in handen van de soul met niet waargemaakte potentie. Eerst betreedt Alexis Taylor met zijn elektronische soul het podium van de Bolder. De ex-frontman van Hot Chip zet het geluid van zijn band voort in een solo show. De langzaam stuwende beats zijn aangenaam. Zijn muziek wordt gekenmerkt door een lome elektronische soul en funkgeluid. De introverte zang alsmede de ingehouden uitstraling van Taylor maken dat het feestje er nooit komt. Iets waar ook Hannah Williams last van heeft. De zangeres werd plotsklaps bekend doordat Jay-Z een sample van haar gebruikte. Ze staat vanavond met een grote band inclusief blazers op het podium. Hannah haar stem is sterk, maar ze heeft een gebrek aan charisma. De euforie van het podium springt hierdoor moeizaam over.

123

BEVRIJDINGSFESTIVAL OVERIJSSEL - 05/05 - ZWOLLEFestivalinfo was natuurlijk ook op het Bevrijdingsfestival Overijssel. Samen...

Bevrijdingsfestival Utrecht logo