VERSLAG: Spot Festival 2018

Festivalinfo was aanwezig op Spot Festival 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 119 foto's.

Bekijk de Spot Festival 2018 foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Spot Festival 2018

Spot Festival is een Deens showcase-festival dat jaarlijks wordt gehouden in Aarhus. Het festival biedt een divers aanbod van Deense artiesten, aangevuld met wat acts uit de rest van Scandinavië. In het partner-programma waar Spot ruimte voor geeft spelen ook acts uit de rest van Europa zoals Ciel en Altın Gün uit Nederland. Spot festival wil een overzicht geven van export-waardige Deense en Scandinavische artiesten. Artiesten als Sigrid, MØ, Efterklang, Alex Vargas, The Raveonettes en Mew waren hier te bekijken lang voordat ze internationaal doorbraken. Spot kent voor muziekprofessionals ook een conferentie-programma. Hiermee lijkt het festival dus wel wat op Eurosonic Noorderslag dat jaarlijks begin januari in Groningen wordt gehouden. Op Spot spelen dit jaar maar liefst 262 artiesten. En dat is nog exclusief alle showcases die boekingsbureau's, platenmaatschappijen, cafe's en koffietentjes organiseren. Je kunt dus wel zeggen dat heel Aarhus een weekend in het teken van muziek staat.

Aarhus is de tweede stad van Denemarken. Het heeft iets meer dan 335.000 inwoners en is daarmee qua grootte vergelijkbaar met Utrecht. Aarhus ligt aan de kust en kent een grote haven. De stad wordt bevolkt door een grote populatie studenten. Maar liefst 12% van de inwoners studeert. Dit is voor Spot festival gelijk ook de grootste bezoekersgroep. Het festival trekt een jong en hip publiek. Achter het enorme Scandinavisch congres centrum ligt een industrieel terrein vergelijkbaar met de Spoorzone in Tilburg en aldaar genieten de bezoekers van hun biertjes, het heerlijke zonnetje en natuurlijk de muziek!

De optredens van Spot worden gehouden in een stuk of 20 podia, waarvan de meeste op of rond het centrale terrein liggen. Er zijn een paar podia in het Muziekgebouw (Musikhuset) en het congres centrum waar een paar duizend man publiek aanwezig kan zijn, maar de meeste concertlocaties in clubs en de open lucht zijn heel intiem. In tegenstelling tot veel andere showcase festivals komt het op Spot nauwelijks voor dat een zaal helemaal vol is. Dat is fijn plannen. Alle acts die we wilden zien, hebben we kunnen meepakken. En dat was nogal wat. In twee dagen zien we meer dan 40 artiesten aan het werk. Het gaat wat ver om al deze artiesten in dit verslag aan bod te laten komen, maar een aantal hoogtepunten van Spot festival 2018 willen we je zeker niet onthouden.

Allereerst is daar IAMJJ. Deze Deense band klinkt alsof Leonard Cohen uit de dood is opgestaan. Afgelopen januari was IAMJJ al te zien op Eurosonic Noorderslag en hier in het thuisland geeft de band een intens optreden.

Natjager tapt uit een ander vaatje. De band maakt een bizarre cross-over van metalcore en hiphop. Het lijkt soms een grap hoe de zanger met autotune over keiharde gitaren zingt, maar explosief en dynamisch is het wel. Voor een eventuele Europese doorbraak is het wel jammer dat ze in het Deens zingen.

De Zweedse singer/songwriter Albert af Ekenstam heeft al een aantal keer in Nederland gespeeld, maar is alleen nog bij fijnproevers bekend. Dit zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen, want hier op Spot heeft hij de vibe van The National goed te pakken. Nummer beginnen vaak rustig om op te bouwen naar een zware noise climax, waar een act als Mogwai zich niet voor zou schamen.

Voor Fool staat voor het eerst de zaal van het Scandinavian Congres Center vol. Het duo maakt overtuigende poppy R&B in het straatje van Justin Timberlake. De meisjes hier vinden het prachtig. Uptempo meedansers worden afgewisseld met balads achter de piano.

Ook Go Go Berlin is in Nederland geen onbekende. De band speelde al op Dauwpop en Eurosonic. Het is dan ook een van de grootste indiebands van Denemarken. De band combineert de hooks van Franz Ferdinand en met het grootse gebaar van Kensington, Kings of Leon en Editors. Dat gaat er hier in als koek. De grote zaal in het congrescentrum is ramvol.

Bisse lijkt qua uitstraling wel wat op Jett Rebel en maakt er in een enorme theaterzaal een flinke show van. Bisse is een jonge gast, maar beschikt over een enorm charisma. Hij schuwt het grote gebaar niet. Op het podium staat naast een band met twee drummers ook een enorm koor en in een douchecabine speelt hij een Hitchcockscene met ketchup. Hoewel hij in het Deens zingt, blijft zijn show door de gekte en intensiteit tot het einde interessant.

Voor over de top rock 'n roll kan je altijd terecht bij het Zweedse Scumbag Millionaire. In een kroeg met plakkende biervloer rocken deze langharige gasten in spijkerjasjes hun Orange versterkers op standje 11. Als ze dan ook nog Turbonegro's 'Wasted Again' spelen gaan alle vuisten in de lucht.

The Asteroids Galaxy Tour gaat al even mee. De band komt dit jaar echter met nieuw werk en dat is natuurlijk reden genoeg om Spot Festival te laten zien waar ze goed in zijn: feelgood pop van de bovenste plank! Zangeres Mette weet als geen ander een glimlach op je gezicht te toveren. Maar dat wisten we in Nederland naruurlijk al lang. Hopen dat ze komende tour Nederland niet overslaan!

Altin Gun gaat al een jaar of wat heel lekker op de Europese festivals. Ook in Denemarken slaat de Turkse folkpop goed aan. In de Roots & Hybrid zaal danst iedereen enthousiast mee op een vloer van Perzische tapijten. Heel toepasselijk wordt er door het publiek vloeistofdias live gemaakt. Er gaan Europees nog heel wat mensen veel plezier beleven aan deze Nederlandse act!

Of het komt door het succes van de Noorse Sigrid weten we niet, maar Spot Festival blijkt uit te blinken in popmeisjes die op het podium hun elektronische ding doen. In twee dagen zien we in deze categorie KING, Ea Kaja, Frum, Jada, Anya, Skylar Fri, Drew en Frida Dundemo aan het werk. Deze laatste is wat ons betreft het hoogtepunt. De Zweedse heeft echt een goede stem en lekkere nummers. Aangezien ze op het podium lekker meetrommelt is het live ook nog eens superaanstekelijk.

Kajsa Vala maakt indruk met haar country-nummers en gitaarspel. Met een Deense vader en IJslandse moeder is ze een echte Scandinavische, maar haar muziek komt rechtstreeks uit Nashville. Kajsa Vala maakt zeer goed uitgevoerde Americana. Als dit je genre is, dan zou dit zo maar een van je nieuwe favorieten kunnen zijn.

In het centrum van Aarhus is naast een groot warenhuis een podium opgetrokken. In een heerlijk zonnetje geniet het winkelende publiek hier samen met de bezoekers van Spot van Asbjørn, die samen met strijkorkest Who Killed Bambi optreedt. Gestoken in een opvallend kleurrijk trainingspak maakt Asbjørn zeer dansbare poppy R&B. Erg goed gemaakt!

Uit eenzelfde vaatje tapt Hugo Helmig. Getuige de grote hoeveelheid gillende jonge meisjes hebben we hier te maken met een waar tiener popidool in Denemarken. Hij heeft dan ook alles wat een mannelijke superster nodig heeft. Goede nummers, een prima uitstraling en een uitstekende band. Hugo Helmig kan een soulvolle ballad zingen, maar ook een uptempo dansnummer dragen. Niet verwondelijk dat hij miljoenen plays op Spotify binnensleept.

Spot festival is een mooie ontdekkingsreis langs de Scandinavische muziekscene. Je kan hier je hart ophalen in elk denkbaar genre. Het gemiddelde niveau van de optredende acts is hoog en de kans is aanzienlijk dat we een toekomstige ster in zeer intieme setting aan het werk hebben gezien.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12345678910
Jada foto Spot Festival 2018 Jada foto Spot Festival 2018 Jakob Ogawa foto Spot Festival 2018 Jakob Ogawa foto Spot Festival 2018 Kajsa Vala foto Spot Festival 2018 Kajsa Vala foto Spot Festival 2018 Kajsa Vala foto Spot Festival 2018 King foto Spot Festival 2018 King foto Spot Festival 2018 King foto Spot Festival 2018 King foto Spot Festival 2018 Mike Sheridan foto Spot Festival 2018

12345678910

FESTIVAL AANGESCHOTEN WILD 2018De 10e editie van Festival Aangeschoten Wild vond plaats op het sfeervolle...

BevrijdingsfestivalOverijssel2013