VERSLAG: Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag

Festivalinfo was aanwezig op Holland International Blues Festival 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 34 foto's.

Naar het Holland International Blues Festival 2018 - Zaterdag verslag
Bekijk de Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Holland International Blues Festival, Grolloo 2018

Johan Derksen en de rest van de organisatie van het Holland International Blues Festival in het Drentse dorp Grolloo hebben dit jaar groots uitgepakt. Niet alleen hebben zij namen als Ringo Starr & His All-Starr Band, Jeff Beck, Joe Bonamassa en Walter Trout weten te strikken, maar ook de grootste festivaltent van Europa. Het grote roze gevaarte is maar liefst 120 bij 65 meter groot en bevat o.a. een tribune met zitplaatsen voor maar liefst 1760 mensen. Indrukwekkend.

Op vrijdag staan op het programma: Joanna Connor, King Salomon Hicks, Walter Trout, Jeff Beck en Ringo Starr & His All-Starr Band.

Jeff Beck wordt beschouwd als één van de grootste rockgitaristen aller tijden. Hij heeft zijn eigen stijl gecreëerd sinds zijn debuut bij The Yardbirds in 1965. De band zocht destijds naar een opvolger voor hun gitarist Eric Clapton. Jeff Beck werd bijna gitarist in Pink Floyd, maar de band koos voor David Gilmour. Inmiddels heeft Jeff Beck acht Grammy Awards in ontvangst mogen nemen en is hij een van de grootste gitaristen ter wereld.

Hij experimenteert erop los en serveert het publiek een mix van blues, rock, soul en fusion. Beck is een man van weinig woorden, maar zijn muziek spreekt boekdelen. De band om hem heen bestaat uit drummer Vinnie Colaiuta, Rhonda Smith (ex-bassiste van Prince) en celliste Vanessa Freebairn-Smith. Zanger Jimmy Hall, van de jaren ’70 band Wet Willie, zingt vanavond de oudere bluesnummer zoals ‘A Change Is Gonna Come’ van soul-legende Sam Cooke.

Het gitaarspel is van onvoorstelbaar hoog niveau en bewijst dat Jeff Beck een virtuoos is. Vanavond staan er helaas geen nummers van The Yardbirds op de setlist, maar wel andere klassiekers zoals ‘Little Wing’ van Jimi Hendrix en Stevie Wonder’s ‘Superstition’. Voordat het stokje wordt overgedragen aan Ringo Starr speelt Jeff Beck ‘A Day In The Life’ van The Beatles en wordt hij bedankt met een daverend applaus. Het wordt een moeilijke opgave voor Ringo om dit geweldige optreden te overtreffen.

Ringo Starr & His All-Starr Band vormt de headliner van de vrijdag. De laatste keer dat de oudste Beatle met zijn All-Star Band in Nederland was, was tijdens Bospop 2011. Inmiddels is dit Ringo’s dertiende All-Starr Band en is de line-up veranderd. De line-up bevat zoals gewoonlijk zeer bekwame muzikanten die hun grootste hits in de jaren '70 en '80 scoorden. Zijn All Star Band bestaat dit keer uit gitarist Steve Lukather (Toto), gitarist Collin Hay (Men At Work), toetsenist Gregg Rolie (Santana, Journey), Warren Ham op saxofoon, dwarsfluit en percussie, 10cc bassist Graham Gouldmanen en vaste drummer Gregg Bissonette. Laatstgenoemde zit al vanaf 2008 bij de band.

De set wordt geopend met ’Matchbox’ van Carl Perkins, met Ringo op zang. Dit wordt gevolgd door een van Starr's grootste solo-hits: ’It Don’t Come Easy’. Elk bandlid krijgt een moment om te schitteren en de eerste is Graham Gouldman. Hij zingt ’Dreadlock Holiday’, waarbij Ringo plaatsneemt achter zijn Ludwig drumstel. Zijn drumspel wordt helaas overschaduwd door tweede drummer Gregg Bissonette. Op het laatst zingt Graham: “I don’t like Grollo. Oh no. I love it!”.

Steve Lukather vertolkt Toto-hits ‘Rosanna’ en ‘Hold the Line’. De Australische Colin Hay laat het publiek meezingen met de jaren tachtig hit ‘Down Under’. Gregg Rolie laat ‘Black Magic Woman/Gypsy Queen’ en ‘Oye Como Va’ door de festivaltent klinken, met geweldig gitaarspel van Steve Lukather. Tijdens 10cc’s ‘I'm Not in Love’ neemt Ringo even een korte pauze en geeft hij de band de tijd om zich te presenteren.

Ringo vertelt vol zelfspot: "Met The Beatles schreef ik een hoop nummers, maar ze werden nooit opgenomen." Ringo's Beatles klassieker ‘Don’t Pass Me By’ klinkt, gevolgd door meezinger ‘Yellow Submarine’. De overige Beatles-klassiekers die worden gespeeld zijn o.a. ’'I Wanna Be Your Man', en ‘With A Little Help From My Friends’. ‘Photograph’ mag natuurlijk niet ontbreken uit de reeks solo-hits van Starr, net als ‘You're Sixteen’. Bij bijna elk lied deelt Ringo zijn handelsmerk, ‘peace and love’, met de menigte.

De bandleden hebben gedurende de hele set veel plezier op het podium en lijken van elkaars gezelschap te genieten. Ze spelen hit na hit gedurende de avond. Afsluiter ‘With A Little Help From My Friends’ wordt uitgebreid met John Lennon's ‘Give Peace A Chance’, met Jeff Beck’s drummer Vinnie Colaiuta achter Ringo’s drumstel. Hierna brengt Sir Ringo Starr, in maart van dit jaar is pas recentelijk geridderd, nog eenmaal zijn boodschap van vrede en liefde over aan het publiek en verlaat vervolgens het podium. Helaas ontbreekt ‘Octopus's Garden’, maar dat mag de pret niet drukken.

Het bijwonen van een Ringo Starr-concert is meer dan het zien van de voormalige Beatle. Het publiek heeft namelijk een set vol topnummers voorgeschoteld gekregen, gespeeld door de grootste artiesten.

FOTOGRAFIE: Rob Sneltjes

123
Joanna Connor foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag Joanna Connor foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag Joanna Connor foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag Johan Derksen foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag King Solomon Hicks foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag King Solomon Hicks foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag King Solomon Hicks foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag King Solomon Hicks foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag Ringo Starr foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag Ringo Starr foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag Ringo Starr foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag Ringo Starr foto Holland International Blues Festival 2018 - Vrijdag

123

HOLLAND INTERNATIONAL BLUES FESTIVAL 2018 - ZATERDAGHet festivalterrein van Grolloo werd dit weekend overgenomen door Holland...

Retropop 2018