Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 16 foto's.

Naar het Rock Werchter 2018 - Vrijdag verslag
Naar het Rock Werchter 2018 - Zondag verslag
Bekijk de Rock Werchter 2018 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Sjoert Bakker

Rock Werchter 2018 - Zaterdag

Op de derde dag van Rock Werchter stijgt één band er met kop en schouders bovenuit. Voor Pearl Jam zijn er duidelijk veel mensen afgereisd naar het festival. Toch staan er genoeg mooie acts op het programma om de tijd door te komen tot de grote headliner.

In The Barn start vandaag een Belgische band die onlangs een comeback maakte. Millionaire is weer helemaal terug met Tim Vanhamel aan het roer. Gekleed in voetbalshirts trapt de band af met een hoop gitaargeweld. Het klinkt fantastisch en het levert een heerlijke energievolle start van de festivaldag.

Om bij te komen kunnen we bij Jack Johnson op het hoofdpodium goed terecht. De Hawaiiaanse zanger heeft wel een zware klus voor de boeg: met zijn kleine liedjes de hele festivalweide voor zich winnen. Met zijn ukelele weet hij toch wat zieltjes te veroveren en uiteindelijk komt Eddie Vedder hem een handje helpen. Samen spelen ze 'Constellations'. Misschien is dit podium toch nog even te groot voor de sympathieke Johnson.

De gitaarkunstenaar Jack White staat vanavond primetime op het grootste podium. Zijn gitaren klinken ruig en hij is goed bij stem. Er komen verschillende nummers voorbij van zijn vele bands waaronder ‘Dead Leaves and the Dirty Ground’ van The White Stripes en ‘I Cut Like a Buffalo’ van The Dead Weather. Toch rommelt het hier en daar af en toe en zijn de toetsen soms minder goed te horen. De megahit 'Seven Nation Army' komt gelukkig wel stevig aan en maakt het allemaal goed.

Eerder in de tour was Eddie Vedder even zijn stem kwijt maar vanavond zijn de stembanden er weer helemaal klaar voor. Pearl Jam mag de dag afsluiten en het festivalpubliek heeft er zin in. De band speelt met overgave en de zanger is duidelijk in zijn element. Tussen de nummers door noemt hij Rock Werchter het beste festival van de wereld en predikt hij liefde en harmonie en verbinding door muziek. 'Jeremy' wordt meegezongen en een mooie cover van 'Imagine' van John Lennon kan rekenen op omhooggestoken aanstekers en smartphone-lampjes. De set eindigt met de hit 'Alive', dat opgedragen wordt aan Nick Cave, en een cover van Baba O'Riley van The Who. De show duurt kort voor een Pearl Jam-optreden maar in twee uur tijd heeft de band het publiek helemaal plat gespeeld. Pearl Jam heeft zich weer helemaal bewezen als gedroomde headliner en de muziekliefhebbers mogen met Eddies droom van saamhorigheid lekker slapen vannacht.

Daarmee zit festivaldag drie erop en is er nog één dag vol muzikale hoogtepunten te gaan.

FOTOGRAFIE: Robin Looy   Tineke Klamer

12
Jack Johnson foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag Khalid foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag Stone Sour foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag The Last Internationale foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag  foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag  foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag  foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag  foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag  foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag  foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag  foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag  foto Rock Werchter 2018 - Zaterdag

12

ROCK WERCHTER 2018 - ZONDAGOp de zondag mogen we nog één keer onze tent uit voor een fijne dag vol...

Rock Werchter 2018 logo