VERSLAG: Pukkelpop 2018 - Donderdag

Festivalinfo was aanwezig op Pukkelpop 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 51 foto's.

Naar het Pukkelpop 2018 - Vrijdag verslag
Bekijk de Pukkelpop 2018 - Donderdag foto's

VERSLAG: Jasper Wognum

Pukkelpop donderdag

Pukkelpop beweegt langzaam maar zeker richting een 4 daags festival. Voorheen was er gelegenheid tot dansen in de Boiler Room op woensdagavond. Inmiddels worden er grote acts geboekt zoals De Jeugd Van Tegenwoordig. Zij openen het festival in stijl. De tent puilt uit en het lijkt alsof alle bezoekers voor komend weekend nu al op het terrein zijn. De show is leuk als altijd, maar wat kaal. Een groot doel met 'Luek' erop is de aankleding. Meer heeft de jeugd niet nodig voor een feestje. Grappig is dat het typisch Amsterdamse Geile beer, geile flikker, ouwe pik, ouwe pijp onmogelijk mee te zingen is voor het Belgische publiek. De tent krijgt het niet over de lippen.

Een uurtje daarvoor faalde Diablo Boulevard in de Castello. De soundcheck was het hoogtepunt van hun optreden. Dat is best pijnlijk want de verwachtingen waren daardoor hoog. "Dit zijn de enige gitaren dat ge hier godverdoeme gaat horen op dees heel festival" beloofd de zanger ons. Nou dat valt vies tegen. Het is een vrij suffe bedoening met verplichte circle pits.

Veel beter is Warhaus dat midden in de nacht optreed in de Castello. Het heeft de zwoelheid van een pornofilm uit de jaren 70. Een zeer geslaagd optreden en al hoor je dat je met een afsplitsing van Balthazar te maken hebt, het is andere muziek. Groovy, met sterke melodieen, blazers en zelfs een prominent aanwezige marimba!

Op donderdag, in daglicht, blijkt het terrein grondig onder handen genomen. Tenten zijn verplaatst, of compleet veranderd en er is nog meer loopruimte ontstaan. Vooral de entree is sterk verbeterd. Een hele slimme zet is de scheiding van de bandjesuitgifte en de inkom. De bandjes worden nu uitgedeeld aan de andere kant van de weg, samen met de drankvouchers. Dit zorgt voor aanzienlijk kortere wachttijden ondanks de uitgebreide security.

We beginnen de dag met Thunderpussy, niet te verwarren met Alabama Thunderpussy. Dit zijn geen metalmannen met baarden, maar gewaagd geklede dames van eh.. middelbare leeftijd? Hoe dan ook ze rocken stevig zo vroeg op de dag. Stoer, maar met zo'n geschoolde zangstem die eigenlijk te clean is voor rock & roll.

Flogging Molly maakt er een feestje van op de Main Stage. Lekker in de zon alsof het vandaag Saint Patrick's day is. Dat is het elke dag voor deze band. Blikken Guinness het publiek in smijtend en naar eigen zeggen flink katerig doen ze hun kunstje. De jaren beginnen zichtbaar te tellen en dat geven ze ruiterlijk toe met grappen over grijze haren en kale koppen.

In een uitgestorven Club lopen we even langs Wiki. Een talentvolle rapper die moeilijk weet te overtuigen in de lege tent. Het is zoals de meeste dj met rapper acts een beetje saai.

Overtuigen doet Rag N Bone Man wel degelijk. Hij heeft het zwaar met zijn stevige postuur in de hete zon, maar aan zijn muziek merk je dat niet. Zijn pop-soul wisselt hij af met korte raps en je ziet met regelmaat het kippenvel verschijnen op armen om je heen. Fijn ook dat hij zijn hit 'Only Human' niet als laatste nummer speelt. Het voelt alsof alles daarna een extraatje is.

Unknown Mortal Orchestra roept een beetje dezelfde sfeer op. De band kan duidelijk een styliste gebruiken en maakt een wat wereldvreemde indruk, maar daar hoor je helemaal niets van. De ideale sfeermaker voor een lome warme middag.

Hoofdact van de dag is Arcade Fire. Het is bij vlagen bombastisch en lijkt zelfs live wat overgeproduceerd. Daardoor wordt het soms een muzikale brij met zang. De kracht van de songs staat echter als een huis. Een waardige main act.

It's all downhill from here is de one liner die bij het vallen van de avond door mijn hoofd flitst. De alcohol doet zijn werk en we dansen tot we erbij neervallen op Charlotte de Witte en Ilse Liebens. De Boiler is weer een feest van licht en bas. Tot morgen.

FOTOGRAFIE: Joyce van Doorn

12345
Circa Waves foto Pukkelpop 2018 - Donderdag Circa Waves foto Pukkelpop 2018 - Donderdag Circa Waves foto Pukkelpop 2018 - Donderdag Circa Waves foto Pukkelpop 2018 - Donderdag Yung Nnelg foto Pukkelpop 2018 - Donderdag Yung Nnelg foto Pukkelpop 2018 - Donderdag Yung Nnelg foto Pukkelpop 2018 - Donderdag Walk off the Earth foto Pukkelpop 2018 - Donderdag Walk off the Earth foto Pukkelpop 2018 - Donderdag Walk off the Earth foto Pukkelpop 2018 - Donderdag Walk off the Earth foto Pukkelpop 2018 - Donderdag Walk off the Earth foto Pukkelpop 2018 - Donderdag

12345

PUKKELPOP 2018 - VRIJDAGPukkelpop is na de eerste editie in 1985 uitgegroeid tot het leukste festival...

Alcatraz Festival 2018 logo