VERSLAG: Pukkelpop 2018 - Zaterdag

Festivalinfo was aanwezig op Pukkelpop 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 46 foto's.

Naar het Pukkelpop 2018 - Vrijdag verslag
Bekijk de Pukkelpop 2018 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Jasper Wognum

Zaterdag

De laatste dag van Pukkelpop 2018 alweer en ondanks de matige voorspelling hebben we vrijwel alleen goed zomerweer gehad. Zo ook vandaag en de temperatuur in de Marquee is hoog opgelopen tijdens het eerste nummer van $uicideboy&. De tent puilt uit gek genoeg, want muzikaal stelt het weinig voor. Geweld, zelfmoord, narigheid, dat zijn wel de thema's van deze boys. Niet gebracht als einde van de wereld muziek zoals Ho99o9, maar rammelende trap. Waar gaat het heen met de jeugd van tegenwoordig..

Niet op de affiche, maar leuk genoeg voor vermelding is Nieuwegrond. Ze spelen op het podium in de Petit Bazar, waar jaarlijks de meest hilarische gekkigheid plaatsvindt. Leuk nederpop die bij vlagen doet denken aan een reïncarnatie van V.O.F. de Kunst.
Het thema van de Petit Bazar is dit jaar Under Construction. Een goede reden om van alles overhoop te halen met een grote dosis Belgische humor. Cora van Mora is ook weer terug, maar zonder Hollands thema een beetje misplaatst. En waar is Radio Topkaas? De mannen schuifelen rond in vermomming en er schijnt een geheime topkaaslocatie te zijn, maar volgend jaar graag weer prominent!

Een leuke verrassing is Mr. Macaille op hetzelfde veldje. Een rocker op leeftijd in zijn onderbroek op bassdrum en cello tegelijk die muziek speelt waar Motorhead bang van zou zijn geweest. Check zijn filmpjes op Youtube en hopelijk tref je hem een keer ergens.

Snel terug naar serieuzer werk. Jordan Rakei toont zijn uitzonderlijke talent door een mix van soul, jazz, pop en funk ten gehore te brengen. Muzikaal is het een van de beste optredens die ik tot nu toe hoorde deze pukkelpop. Het enige dat nog ontbreekt om van Jordan een hele grote artiest te maken is charisma. Met zijn petje op verscholen achter twee synthesizers en soms een gitaar oogt hij schuw. Een beetje lef en bravoure zou het helemaal afmaken.

De hoge verwachtingen die we van Gogo Penguin hebben worden altijd waargemaakt en gelukkig ook vandaag. Steevast aangekondigd als jazz cats is het trio virtuous in een mix drums, bas en piano die meer aan elektronische muziek doet denken dan aan jazz. Welk hokje je ze ook induwt, ze zijn helden in instrumentbeheersing en samenspel. Jammer dat veel toeschouwers keihard door de zachtere stukken ouwehoeren.

Roisin Murphy hebben we vaker gezien op Pukkelpop door de jaren heen. Ik moet toegeven dat ik het na de laatste keer wel gezien had. Gelukkig heeft Roisin haar repertoire opnieuw uitgevonden voor deze show. Waar het voorheen allemaal perfect en digitaal klonk is ze nu geswitched naar een analoge sound. De 303 bassline rammelt als een malle en raakt bij vlagen geheel de draad kwijt, haar 4 koppige band maakt aan de lopende band foutjes en dat maakt het lekker organisch. Al haar hits zijn bewerkt tot funky muziek en klinkt weer helemaal fris.

Wat een leuke band is King Gizzard & The Lizard Wizard! Er straalt een enorm aanstekelijk plezier vanaf. Het rockt en swingt en beweegt door alle subgenres heen met het grootste gemak. Dan nemen we de bandnaam op de koop toe. De Australiers laten horen dat je nog steeds groot plezier aan lekker rocken kunt beleven.

De Castello is goud gekleurd tijdens Jungle. De Beegees achtige samenzang met electrobeats werkt vanavond uitstekend. Elk nummer klinkt als een hit, 'Busy Earning' kende we al, maar ook tracks van het aanstaande album klinken nu al als hits. Ze zijn deze tent ontgroeid, dat is duidelijk. Een geoliede machine is het die van begin tot eind overtuigt.

The Black Angels vullen de Lift goed met hun psychedelische rock. In het beamerlicht met daarin de meest hysterische kleurentrips blinken ze uit in hun genre. Je waant je bijna in een hotel in Las Vagas ergens midden in de 70's. Pukkelpop bewijst weer eens dat overal plek voor is in Kiewit.

Dan het sluitstuk Kendrick Lamar. De prins van de hedendaagse hiphop heeft wat te bewijzen. Uiteraard laat hij eerst ruim een kwartier op zich wachten. Dat moet, want hij is een rapper natuurlijk. De spanning wordt gebroken door een Kung Fu Kenny cartoon. Een beetje zelfspot helpt prima tegen arrogante indrukken. Als Kenny opkomt draagt hij een Oasis t-shirt. Serieus? Hoe dan? Nou ja. Zijn stem klinkt opvallend helder. Het is vrij zeldzaam dat een rapper zo verstaanbaar is. Bij vlagen mag zijn band meedoen en als dat gebeurt vraag ik me steeds af waarom hij niet continu met deze muzikanten speelt. Het tilt het optreden ver boven de middelmaat. Compact, strak en professioneel. Overdonderend? Nee, maar wel heel goed.

Daarmee zit Pukkelpop 2018 erop. We zagen weer vele verbeteringen, zoals de boulevard, het looppad tussen Mainstage en Boilerroom, de nieuwe entree en de Beer Shack, de hangout voor volwassenen. Chokri bewijst dat Pukkelpop nog steeds elk jaar beter kan. We kunnen niet wachten tot de volgende editie.

FOTOGRAFIE: Joyce van Doorn

1234
Imagine Dragons foto Pukkelpop 2018 - Zaterdag Imagine Dragons foto Pukkelpop 2018 - Zaterdag Imagine Dragons foto Pukkelpop 2018 - Zaterdag Imagine Dragons foto Pukkelpop 2018 - Zaterdag Imagine Dragons foto Pukkelpop 2018 - Zaterdag Imagine Dragons foto Pukkelpop 2018 - Zaterdag Imagine Dragons foto Pukkelpop 2018 - Zaterdag Imagine Dragons foto Pukkelpop 2018 - Zaterdag Imagine Dragons foto Pukkelpop 2018 - Zaterdag Imagine Dragons foto Pukkelpop 2018 - Zaterdag

1234

LOWLANDS 2018 - VRIJDAGHet festival Lowlands strijkt dit weekend weer neer in Biddinghuizen en...

pukkelpop 2016