Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 101 foto's.

Naar het Lowlands 2018 - Vrijdag verslag
Naar het Lowlands 2018 - zondag verslag
Bekijk de Lowlands 2018 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Gracia Visscher

Le Freak, C'est Chic!

De zaterdag van Lowlands 2018. We kunnen terugkijken op een dag met een ode aan muziek, live shows en het echte festival gevoel. Helemaal opgaan in de muziek en blij zijn dat je het hebt mogen meemaken. Let's go!

Onze dag begint bij de Alpha, waar Bonobo de sprong waagt naar de grote tent. Vijf jaar terug stond hij nog in de toenmalige Grolsch-tent, maar met een album én show op Down The Rabbit Hole in 2017 moet die Alpha ook wel gevuld worden. Zonder probleem, zo blijkt. Lowlands is klaar om een nieuwe dag te beginnen en de eerste biertjes er weer in te gieten. Dat gaat goed met deze set! Bonobo zet de toon met heerlijke house waar we op wiegen terwijl we gehypnotiseerd naar de prachtige visuals kijken op het podium. Helaas geen Rhye tijdens 'Break Apart' want die staat in een andere tent te spelen. Kom op Lowlands, volgende keer wat beter plannen die hap. Vaste vocaliste Szjerdene doet het net niet.

Al jaren volgen we de zanger en muzikant BØRNS. Drie jaar geleden opende hij de zondag in de kleinste tent van Down The Rabbit Hole, dit jaar is het al tijd voor de India op Lowlands. Is BØRNS daar klaar voor?

Ook na het optreden is dat niet te zeggen. De artiest lijkt er niet helemaal goed in te zitten. Zijn stemgeluid is af en toe treffend, mits hij er echt gebruik van maakt. Het geheel komt voor een groot deel van de set over alsof hij een gezellige repetitie aan het spelen is met zijn band. Waar we overigens heel blij van worden! Drie vrouwelijke muzikanten rocken op het podium en maken een groot deel van de vibe in de India. Ook een speciale shout-out naar de vrouwelijke cameracrew, een van de weinigen die ik heb gezien op Lowlands.

We willen bijna vertrekken als de driekwart gevulde India 'Electric Love' voorgeschoteld krijgt. De wekker gaat, BØRNS lijkt eindelijk wakker! Een gelukkig einde, een geweldig kippenvel moment als de tent woord voor woord meezingt en we kunnen toch nog soort van blij vertrekken. ''I'm BØRNS, we are BØRNS, you are BØRNS'', hoor ik nog. Am I though?

Snel ren ik terug naar de Bravo waar het echte feestje van de dag bezig is. Fuck, wat maken Nile Rodgers & Chic er een legendarische dag van! Misschien wel het mooiste optreden van Lowlands waar daadwerkelijk heel het festival als één los ging op de disco klassiekers. Want die heeft Rodgers. Een groot meezing-festijn waarbij jong tot oud elkaar ontmoet in een viering van gewoon geweldige muziek. Die sfeer, we missen het al terwijl we naar de Alpha lopen.

Waar we James Bay ontmoeten, zonder hoed deze keer! Terwijl we het voorste vak inschuiven is het moeilijk om niet, net als alle tienermeisjes, zwoel naar de rockster te kijken. Bay staat met zijn gitarist op de trap los te gaan met zwaar gitaarwerk en heeft het publiek in zijn greep. Hij weet het, wij weten het. Helaas blijven de grootste meezingers zijn eerdere hits. Voor hem een uitdaging want die nieuwe moeten er nog komen, voor ons het zoveelste kippenvel moment tijdens 'Hold Back The River'. Het blijft magisch, een hele zaal dezelfde noten horen zingen.

Nadat Bay, tot spijt van de tienermeisjes, afscheid heeft genomen gaan we geen kant meer op. Hier hebben we op gewacht! Het is inmiddels tien jaar geleden dat deze recensent voor het eerst naar Lowlands ging, in de hoogtijdagen van N.E.R.D. en helemaal los ging aan de zijkant van het rechtervak. Wie staat er tien jaar later weer op dezelfde plek, klaar om net zo hard te gaan? Joe!

Was het net zo magisch? Nee. Komen we bezweet naar buiten met een grote glimlach? Zeker weten! N.E.R.D. balanceert vanavond op het randje met een parade aan hits waar de producers credits voor opeisen tegenover het straat, edgy gevoel waar we zo verliefd op waren als tieners. Hoe hard ze ook proberen, die N.E.R.D. is er niet meer. Visueel zijn ze zo on point dat het niet meer geloofwaardig is en de hitparade die Pharell Williams totaal moet dragen helpt zeker niet mee.

Maar wat is het een show! Dat het niet meer zo hard gaat als tien jaar terug wordt wel duidelijk als Pharell bijna om de circle-pits moet smeken. En dan nog springen mensen vrolijk weer naar elkaar toe. Niet omdat het publiek niet meer wil maar omdat N.E.R.D.'s tijd gewoon toch wel een beetje is geweest. Maar daar gaat deze recensent niet minder tevreden om de Alpha uit!

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok   Irwan Notosoetarso

123456789
Nile Rodgers & Chic foto Lowlands 2018 - Zaterdag James Bay foto Lowlands 2018 - Zaterdag James Bay foto Lowlands 2018 - Zaterdag James Bay foto Lowlands 2018 - Zaterdag James Bay foto Lowlands 2018 - Zaterdag The Lemon Twigs foto Lowlands 2018 - Zaterdag The Lemon Twigs foto Lowlands 2018 - Zaterdag The Lemon Twigs foto Lowlands 2018 - Zaterdag The Lemon Twigs foto Lowlands 2018 - Zaterdag The Lemon Twigs foto Lowlands 2018 - Zaterdag The Lemon Twigs foto Lowlands 2018 - Zaterdag Miles Kane foto Lowlands 2018 - Zaterdag

123456789

W-FESTIVAL 2018Het W-festival 2018 in Kluisbergen is het mekka voor synthesizers en new...

Lowlands 2018 logo