VERSLAG: Nouvelle Prague 2018

Festivalinfo was aanwezig op Nouvelle Prague 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 50 foto's.

Bekijk de Nouvelle Prague 2018 foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

12

Nouvelle Prague 2018 - dag 2

Praag is uitermate geschikt voor een weekendje weg. De stad is gebouwd langs de Vltava rivier en staat bekend om de mooie bruggen, kerken en paleizen. Wat ook erg fijn is, is dat het prijspeil is er vergeleken met veel Europese steden erg vriendelijk is. We betalen voor een halve liter bier in een van de podia slechts 1,50 euro.

Na de oude stad van Praag 's ochtends een beetje verkend te hebben, begeven we ons weer naar de muziekconferentie. Deze wordt gehouden in een van de vele brouwerijen die Praag rijk is. Hier wonen we een demo-panel bij waar nummers en clips van Tsjechische acts besproken worden. Ook is er een workshop over het creatieve proces van FRUM bij. Dit is een zangeres/kunstenaar uit de Faroer Eilanden, die later op de avond ook live zeer de moeite waard blijkt.

Vroeg in de avond mag duo Zabelov Group laten zien waarom ze uitgekozen zijn voor een showcase op Eurosonic. Roman Zabelov en Jan Šikl maken complexe electronische soundscapes met een accordeon en drums. De bezoekers van dit concert worden op scherp gehouden met jazzy improvisaties en heftige noisy climaxen. Makkelijk is het niet, maar zeker wel de moeite waard.

The Coathangers gooien het over een hele andere boeg. Het zijn drie vrouwen die arty garagerock maken. In Nederland waren ze afgelopen jaren al te zien op Le Guess Who? en Best Kept Secret. Nu laten ze ook in Praag zien hoe je een rauwe rechtdoorzee rockshow neerzet.

Door de bio van Lazer Viking worden we een beetje op het verkeerde been gezet. In plaats van 'The fifth rider of the apocalypse, last true anti-hero, mythical beast, living legend and one man army' staan er vier man op het podium met een toegankelijke Engelse rocksound. Lazer Viking heeft best aardige nummers. In de verte hoor je zelfs een beetje the Smiths. Als ze hun uitstraling op het podium nog iets kunnen opvijzelen, zou best een indie lieveling kunnen worden.

Tussen Noorwegen en IJsland liggen de Faroer Eilanden. Een van de 50.000 inwoners is Frum. 's Middags vertelde ze in een workshop dat ze met haar muziek 'Fearless as a Child' wil zijn. Live wordt duidelijk wat ze bedoelt. Frum maakt kunstzinnige, dromige pop en heeft op het podium een hele sterke uitstraling. In het halfdonker eist ze in haar rode jurk een half uur lang alle aandacht op. Om het plaatje compleet te maken, worden op de achtergrond beelden geprojecteerd van haar schitterende clips. Als je acts als Sigur Ros en Björk interessant vindt, doe je er goed aan om Frum ook eens uit te checken.

Het leuke aan showcase festivals is dat het voor onverwachte verrassingen kan zorgen. Het Engelse duo LeBrock is zo'n kers op de taart. Met de uitstraling van Andrew WK maakt LeBrock volledig over de top jaren '80 powerbalads. De meeste muziek en zelfs sommige gitaarsolo's zijn van te voren opgenomen, maar LeBrock brengt hun show met zo'n volledige overgave dat het allemaal niks uitmaakt. In een half uurtje speelt LeBrock de hele zaal plat. Heel fijn om daar bij te zijn.

Afsluiter van Nouvelle Prague 2018 is LIFE. In april staan deze post-punkers in het voorprogramma van Idles in Doornroosje. Een prima match, want net als Idles weet LIFE hun statement op het podium erg goed te maken. LIFE heeft een felle boodschap en brengt dit vol overgave. Het Praagse publiek weet dit duidelijk te waarderen want er ontstaan zo waar wat moshpits. Dat hadden we op dit festival nog niet gezien.

Al met al is Nouvelle Prague een fijne, intieme en hele diverse ondekkingstocht. We hebben kennis kunnen maken met flink wat acts uit de Tsjechische en Slowaakse muziekscene. Medio januari gaan we op Eurosonic in Groningen zien of deze acts ook Europees potten kunnen breken. Onder toeristen is het al een erg populaire bestemming, maar ook voor een showcasefestival is het een uitstekende locatie.

12

FOTOGRAFIE: Andrea Roell

12345
 foto Nouvelle Prague 2018 Acute Dose foto Nouvelle Prague 2018 Acute Dose foto Nouvelle Prague 2018 Acute Dose foto Nouvelle Prague 2018 Acute Dose foto Nouvelle Prague 2018 Acute Dose foto Nouvelle Prague 2018 Crumb foto Nouvelle Prague 2018 Crumb foto Nouvelle Prague 2018 Crumb foto Nouvelle Prague 2018 Crumb foto Nouvelle Prague 2018 FRUM foto Nouvelle Prague 2018 FRUM foto Nouvelle Prague 2018

12345

BIERPOP 2018Bierpop 2018 in de IJsselhallen te Zwolle was een succes. Volle bak en een...

TAKEROOT 2018 Het TakeRoot festival viert haar 20e verjaardag. Festivalinfo is aanwezig en...