VERSLAG: Eindhoven Metal Meeting 2018

Festivalinfo was aanwezig op Eindhoven Metal Meeting 2018 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 43 foto's.

Bekijk de Eindhoven Metal Meeting 2018 foto's

VERSLAG: Stefan Zegerius

Eindhoven Metal Meeting 2018

Het is alweer de 10e editie van de Eindhoven Metal Meeting. Ook dit jaar is de Effenaar wederom de plek om naar af te reizen voor metal liefhebbend Nederland. Het weekend is volledig uitverkocht en dit is met name te danken aan de affiche. De geboekte bands zijn weer om te smullen. Dit maakt het weekend bij voorbaat al geslaagd.

De vrijdag wordt geopend in de kleine zaal op het District 19 Stage. Het IJslandse Kontinuum bijt het spits af. Lichtelijk verdwaasd kijkt men echter om zich heen. De Pink Floyd –achtige passages komen hier en daar een beetje misplaatst over. Echter zijn de bij vlagen melancholische en opzwepende passages erg lekker. Voor de early birds fungeert Kontinuum voornamelijk als fijn achtergrond deuntje voor bij een biertje aan de bar.

Het is aan de lokale heldinnen van Sisters Of Suffocation om het publiek voor het Main Stage echt wakker te schudden. Het aanzicht is al stukken beter dan altijd maar die zwetende kerels op het podium. Maar goeiedag, wat kunnen deze chicks een pot metal maken zeg. De band blijkt direct de verrassing van de dag. De muziek is strak, energiek en wordt gebracht met volle overtuiging. Sisters Of Suffocation heeft alles in zich om een grote speler te worden binnen de scene. Als de dames nog iets meer van hun plek afkomen wordt het publiek optimaal vermaakt. Heerlijk optreden.

Gama Bomb timmert al iets langer aan de weg en mag het volgende optreden verzorgen op het hoofdpodium. Dit is duidelijk te horen. De old school thrashmetal wordt zeer sterk gespeeld. De combinatie van Ierse humor en de pyjama(?) waarin de zanger op het podium staat wekken helaas het vermoeden dat de band zichzelf wat minder serieus neemt. Daar doen ze zich echt te kort mee.

De show van Desaster die erop volgt is er een om in te lijsten. De combinatie van black en thrash spreekt de volledige zaal aan. Haast iedereen kan zich hier wel in vinden. Het snelle tempo brengt een lading energie met zich mee waar je alleen maar van kan genieten. Zeer sterk.

We verplaatsen ons naar de kleine zaal voor 40 minuten non-stop melodische black metal. Wiegedood speelt hier vanavond de sterren van de hemel. De intensiteit waarmee dit stukje kunst wordt gebracht is werkelijk prachtig. Geen gezwam, gewoon spelen, en hoe. De drie koppige band creëert een geluid waar menig muzikant jaloers op mag zijn. Wiegedood laat vanavond zien wat buitengewone klasse is.

Uiteraard mag ook de folk metal niet ontbreken dit weekend. Dit genre is dan ook vertegenwoordigd met het neusje van de zalm. Moonsorrow is niet van de simpele melodietjes. Dit bewijst de band vanavond maar weer eens. Ze zetten een show neer om je vingers bij af te likken. In een uur speeltijd is er de ruimte voor vijf nummers. Stuk voor stuk speelt de band een meesterwerk weg. Als hoogtepunt wordt het nooit eerder live gespeelde ‘Haaska’ de zaal in geblazen. Moonsorrow laat vanavond zien waarom zij een van de beste in dit genre zijn. Magisch.

Het Brabantse Urfaust mag zijn kunsten vertonen in een letterlijk propvolle kleine zaal. De pikzwarte metal imponeert altijd en ook vanavond klinkt het duo weer zeer indrukwekkend. Helaas is het voor een groot deel van het publiek niet te doen zo vol als de zaal staat en zien we ook veel mensen het optreden vroegtijdig verlaten. Zonde, want Urfaust speelt black metal vanuit de tenen.

Ook Sólstafir weet een bijzondere sfeer neer te zetten en gelukkig is er bij de Main Stage genoeg ruimte om ademend te staan. Deze IJslandse heren komen met lange passages die weinig met metal te maken hebben. Daar lijkt echter niemand zich aan te storen. Dit zijn geweldige muzikanten waar je als muziekliefhebber niets dan respect voor kan hebben. Intens genieten.

Septicflesh is de afsluiter op het hoofdpodium. Zij wisselen nieuw materiaal af met ‘classics’ en natuurlijk nummers van het briljante album Communion, met de titeltrack en ‘Anubis’ als hoogtepunten. Eerlijk is eerlijk, het optreden van de Grieken is bij lange na niet het beste wat ze ooit op de planken hebben laten zien. De energie is wel eens harder binnengekomen, maar al met al is het een prima show.

De tweede dag wordt geopend in de kleine zaal door het lokale Offerblok. De logge doom sound van deze band gaat vanaf de eerste noot door merg en been. Helaas zijn de solo passages van zowel de gitarist als de bassist hier en daar nogal uit de maat. Hierdoor valt de boel bij vlagen nogal in elkaar. Zonde.

Het tevens van eigen bodem afkomstige Izegrim kiest voor een andere aanpak om mensen uit hun kater te krijgen. Wanneer de zangeres het podium betreedt en laat horen dat ze geen gouden, maar een pikzwarte strot heeft is iedereen direct wakker. Wat een geluid! Izegrim speelt een strakke thrashy death metal set weg. Dit zet de toon voor de rest van de dag. Lekker!

De bombastisch symfonische intro waar Fleshcrawl vervolgens mee aankomt is eerlijk gezegd wat vreemd wanneer het wordt opgevolgd door old school death metal. Deze omschakeling slaat de plank een beetje mis. Het neemt echter niet weg dat de band zeer goed speelt. Recht toe recht aan ramwerk met hier en daar zeer toffe riffs. Goed optreden.

In de kleine zaal lijkt het de moeite waard om naar Attic te gaan kijken. Een gitzwart decor met kaarsen alom lijkt de perfecte setting voor een black metal optreden. In de praktijk blijkt het heavy metal, met een zanger met hoge stem. Hierdoor wordt het idee en daarmee het volledige optreden zeer lachwekkend en ook niet heel best.

Harakiri For The Sky mag op het hoofdpodium de avond voortzetten. Het begin is mooi en opzwepend. De blackmetal invloeden zijn duidelijk te horen en knap gecombineerd met melo-death en hardcore. Een goeie sfeer en al met al een prima set wordt er neergezet. Hier en daar zijn er echter iets teveel piepende gitaren wat soms storend wordt.

De uiterst boos kijkende mannen van Necrophobic schotelen ons een partij pikzwarte deathmetal voor waar je u tegen zegt. Wanneer een band over zulke goeie muzikanten beschikt die ook nog eens knappe nummers kunnen schrijven is de succesformule makkelijk geschreven. Het publiek wordt verwend met strakke ritmes en melodieën waar menig gitarist zou willen ze zelf te hebben geschreven. Necrophobic geeft een werkelijk briljant optreden weg.

De bekende sfeer die Niklas Kvarforth neer weet te zetten met zijn band Shining valt wederom niet tegen. Mensen die deze band live leren kennen zullen hier en daar wat fronsen. Echter zullen ook zij, zeker vanavond, de klasse van de frontman erkennen. De band wisselt de typerende blackmetal af met rustige melancholische stukken waarin de stem van Niklas in de spotlight wordt gezet en met recht. De beste man heeft een stem waar elke black metal fan de rillingen van krijgt. Kippenvel van top tot teen!

Eindhoven Metal Meeting is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een fenomenaal festival en zal ook volgend jaar weer worden voorzien van een fantastische line-up. Dit jaar heeft iedereen overduidelijk weer kunnen genieten van nagenoeg alleen maar toffe optredens. De eerste namen voor de editie van 2019 zijn al bekend en dit belooft wederom een van de betere weekenden van het jaar te gaan worden!

FOTOGRAFIE: Mark Kleijnen

1234
IXXI foto Eindhoven Metal Meeting 2018 IXXI foto Eindhoven Metal Meeting 2018 IXXI foto Eindhoven Metal Meeting 2018 Gama Bomb foto Eindhoven Metal Meeting 2018 Gama Bomb foto Eindhoven Metal Meeting 2018 Gama Bomb foto Eindhoven Metal Meeting 2018 Gama Bomb foto Eindhoven Metal Meeting 2018 Gama Bomb foto Eindhoven Metal Meeting 2018 Desaster foto Eindhoven Metal Meeting 2018 Desaster foto Eindhoven Metal Meeting 2018 Desaster foto Eindhoven Metal Meeting 2018 Desaster foto Eindhoven Metal Meeting 2018

1234

HELLDORADO 2018Muziek aangevuld met vuurspuwers, messenwerpers, showworstelaars,...

Night of the Proms logo