Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2019 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 76 foto's.

Naar het Eurosonic Noorderslag 2019 - donderdag verslag
Naar het Eurosonic Noorderslag 2019 - Zaterdag verslag
Bekijk de Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag

Aan de wallen onder de ogen van de meeste muziekprofessionals is te zien dat Eurosonic vandaag zijn laatste dag beleeft. Groningen is een stad zonder sluitingstijden. Zo lang het gezellig is in een club of cafe, gaat het niet dicht. Voor je het weet is het diep in de ochtend. Op de conferentie van ESNS wordt vandaag gepraat over onder andere Venture Capital in de muziekindustrie, gender equality in de muziek en de recente rechtzaken tussen grote dj's en hun muziekmanagement. Zaken die bijna nergens anders worden besproken. Slapen kan altijd nog.

Muzikaal begint Eurosonic vandaag met het Noorse girl in red. Over de versterkers hangen regenboogvlagen en de teksten gaan over de (vrouwelijke) relaties van de zangeres. Na 5 vijf minuten kijken en luisteren gun je haar het allerbeste. Nu eens geen commerciele pop uit Noorwegen, maar indie-liedjes met een dreampop-vibe. Op de King Princess cover 'Talia' na, kenden we nog geen enkel nummer van girl in red, maar dit optreden smaakt naar meer.

Door naar de volgende Noorse act: Amanda Tjenford. Kijk! Zo kennen we de Noren weer. Tjenford maakt muziek die precies in het verlengde van Sigrid ligt. Er staan sowieso dit jaar veel acts op Eurosonic in de categorie goed gezongen popsongs met een electronische vibe. Met haar kleine meisjespostuur ziet ze er ook nog eens vergelijkbaar uit. Tjenford overdondert niet zoals Sigrid dit vorig jaar deed, maar ook zij bezit een aantal hele fijne popnummers die zo door kunnen naar de radio of poppy playlists.

Eurosonic / Noorderslag heeft er dit jaar werk van gemaakt veel vrouwen op het podium te krijgen. Dat lijkt gelukt! Waar op menig festival maar 20% van de artiesten vrouw is, haalt dit jaar ESNS voor ons gevoel bijna de 50%. Hartstikke mooi! In de Vera zien we de all-female garagerockers Gurr. Het is een vrolijke boel met deze Duitse rockmeiden. Het enige puntje van kritiek is dat ze wat veel covers nodig hebben. Maar goed, leuk is het wel.

De act waar het vanavond om gaat is de Engelse rapper Octavian. Voor de tweede keer achter elkaar is het ESNS gelukt de winnaar van de Sound of BBC te boeken. Vorig jaar was Sigrid dit en dit jaar staat dus Octavian bovenaan in deze prestigieuze lijst. Petje af voor het team van boekers van dit festival! Octavian maakt een allegaartje van hiphop, grime, r&b en trap. De rapper heeft de nummers om wereld-hits te scoren, maar moet nog leren deze live ook tot een goed einde te brengen. Het ziet er allemaal al wel heel cool uit, verlegen is Octavian niet, maar soms is de vaart helemaal zoek en zijn de teksten nauwelijks te verstaan. Maar goed, de juiste nummers is een eerste vereiste, aan de live-presentatie kan altijd nog geschaafd worden.

Zo'n avond Eurosonic vliegt voorbij. Het is alweer tijd om de moeilijke keuze te maken naar welke afterparty je wilt (en kunt). Vanavond geeft Vice een feest met veel hiphop en Subbacultcha weet altijd een flink aantal indie-lievelingen op te trommelen. Over de top-feesten kan vanavond met Merol die 'Lekker met de Meiden' de Friendly (Fire) Fiesta op stelten zet. In News Cafe is Dries Roelvink de headliner op de AAAfterparty (Agents After All). In andere woorden: ook vanavond werd het weer laat!

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso   Anne-Marie Kok

1234567
Amanda Tenfjord foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag Amanda Tenfjord foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag Amanda Tenfjord foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag Amanda Tenfjord foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag Annabel Allum foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag Annabel Allum foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag Annabel Allum foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag Babé Sila foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag Babé Sila foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag Babé Sila foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag Babé Sila foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag Flèche Love foto Eurosonic Noorderslag 2019 - Vrijdag

1234567

EUROSONIC NOORDERSLAG 2019 - ZATERDAGLaatste dag ESNS, dus Noorderslag met uitreiking van de Popprijs 2018....

eurosonicnoorderslag