VERSLAG: Rhythm & Blues Night 2019

Festivalinfo was aanwezig op Rhythm & Blues Night 2019 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

Bekijk de Rhythm & Blues Night 2019 foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Rhythm & Blues Night 2019

De Rhythm & Blues Night presenteert in Groningen dit jaar weer een mooi programma. Elk jaar vult het Groningse poppodium Spot (voorheen bekend als De Oosterpoort) zich voor een avond vol met blues en aanverwante muziekstijlen. Dit jaar viste de organisatie verschillende krenten uit de blues-pap, maar greep mis op de grote namen. Er spelen geen groepen die eigenhandig een grote zaal weten te vullen.

Deze lijken in eerste instantie niet te worden gemist. Want de blues is er in overvloed. Blues met een hoofdletter B. Want het gaat er hard aan toe. De hoofdtoon van deze editie wordt namelijk gevormd door verschillende muzikanten die een rauwe vorm van de blues spelen. Uit alle hoeken van de Spot klinken keihard jankende gitaren. Niet alleen op de podia, maar ook in de ruimte tussen de podia. Dat is positief want er zijn jaren geweest dat de blues minder vertegenwoordigt is op de Rhythm & Blues Night. De moddervette blues staat echter ook luid afgesteld. Dit hervormt het poppodium op sommige momenten tot een oorverdovend hok waar het lastig zoeken is naar enige kalmte. Aynsley Lister, Wilko Johnson en The Graveltones zijn mannen die graag laten horen hoe een gitaar kan janken. Dat doe ze ook prima, maar ze houden de aandacht niet lang vast vanwege het luide geluidsniveau. Meer onderscheidend, doch net zo luid zijn vanavond Catfish en Lucky Peterson.

Blueszanger en –gitarist Matt Long van Catfish won al verschillende onderscheidingen zoals de British Blues Award. Vanavond speelt hij stevig, maar pakt hij op enkele momenten echte bluesmomenten. De band speelt de blues niet zo fraai als op het EP’te waarin de band een eerbetoon brengt aan BB King, maar als Matt zijn gitaar op de juiste tonen jankt grijpen de klauwen van de blues de foyer. Hetzelfde kan gezegd worden van Lucky Peterson. De 54-jarige bluesmuzikant heeft een steengoede band waar vooral de gitarist indruk maakt. Na enkele funky en snelle nummers gespeeld te hebben komt de band – via onder andere een cover van ‘I Pity The Fool’- op de blues uit. Gezeten op een stoeltje op de vloer van de zaal speelt Lucky een fantastisch nummer om vervolgens te eindigen met swingende covers van Chuck Berry en Tina Turner.

Het luid afgestelde geluid maakt dat ook deze bands iedereen omver blazen en er geen ruimte is om de instrumenten de emotie van de muzikant te laten uiten. In het muur van geluid waar Catfish in speelt is geen ruimte voor een emotionele gitaarsolo die meer zegt dan duizend woorden. De enige band die dat vanavond voor elkaar krijgt is het Groningse Woodgrain. In een mix van eigen liedjes en covers van bijvoorbeeld John Hiatt en Walter Trout spelen de heren fantastische blues en tekenen daarmee vroeg op de avond voor het hoogtepunt voor echte blues-fans.

Dat geldt niet alleen voor deze luide gitaaracts, maar ook voor bijvoorbeeld The Weight Band. het gezelschap is ontstaan uit oude muzikanten van onder andere Levon Helm zijn band. Doel van The Weight Band is het repertoire van The Band nieuw leven in te blazen. Dat lukt ze vanavond prima. Naast nummers van The Band blijken eigen liedjes net zo sterk. Desondanks maakt ook hier het luide geluidsniveau dat de individuele uitstekende beheersing van de instrumenten moeilijk kan worden teruggeluisterd. En juist daarin maakte The Band zichzelf onsterfelijk.

Zoals het de Rhythm & Blues Night gewoon is spelen er vanavond ook weer enkele bandjes die zich door geluiden uit voorbije tijden hebben laten beïnvloeden. Erg leuk is Rob Heron die samen met zijn band een vrolijke warboel van country, blues en bluegrass speelt. Het is swingen met de energieke begeleiding en meer dan prima stem van Rob Heron. Mike Vernon is een oude producer die onder andere voor Eric Clapton, John Mayall en Fleetwood Mac heeft gewerkt. Met zijn eigen bandje oogt de man oubollig. Maar het keurig geklede groepje ouderen maakt er een feestje van. Bezoekers van alle leeftijden wagen zich aan een dansje. Nummers van Fats Domino, maar ook eigen liedjes maken dat men zich geen moment verveeld. De Spaanse gitarist Carlos tekent met zijn gitaarspel voor een hoogtepunt, met name tijdens twee traditionele bluesliedjes. Carlos brengt emotie in het spel dat eerder nog niet te horen viel.

De Rhythm & Blues Night is een festival dat elk jaar tekent voor een mooie weergave van wat er allemaal in de blues leeft. Ook vanavond zien we klassieke acts zoals Lucky Peterson en Wilko Johnson, opkomende talenten als Catfish en acts die nog weinig met de blues van doen hebben zoals Sass Jordan en DeWolff. Door het luide geluidsniveau komen de bands echter moeilijk tot haar recht en verdwijnt regelmatig de nuance in de muziek. Dat maakt dat Rhythm & Blues Night het moet hebben van spaarzame hoogtepunten terwijl het alle potentie had om de beste editie in jaren te worden.

FOTOGRAFIE: Filip Heidinga

12
Woodgrain foto Rhythm & Blues Night 2019 The Weight Band foto Rhythm & Blues Night 2019 Catfish (UK) foto Rhythm & Blues Night 2019 Roman Clarke foto Rhythm & Blues Night 2019 Nona foto Rhythm & Blues Night 2019 Rob Heron & The Tea Pad Orchestra foto Rhythm & Blues Night 2019 Lucky Peterson foto Rhythm & Blues Night 2019 Lucky Peterson foto Rhythm & Blues Night 2019 Mike Vernon foto Rhythm & Blues Night 2019 Joey Landreth foto Rhythm & Blues Night 2019 Pokey Lafarge foto Rhythm & Blues Night 2019 The Graveltones foto Rhythm & Blues Night 2019

12

SNIESTER FESTIVAL 2019Sniester is het gedurfde muziekfestival in de Haagse binnenstad. Festivalinfo...

Bevrijdingsfestival Zuid-Holland logo