VERSLAG: Hello Festival 2019

Festivalinfo was aanwezig op Hello Festival 2019 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 95 foto's.

Bekijk de Hello Festival 2019 foto's

VERSLAG: Anjelica Hollen

Hello Festival 2019

Zaterdag 8 juni

Vanaf dit jaar gaat het Emmense festival dat voorheen bekend stond als ‘Retropop’ verder onder de naam ‘Hello Festival’. Het evenement, dat dit pinksterweekend alweer voor de 18e keer plaatsvindt, heeft inmiddels een programma dat twee volledige dagen beslaat. Met de nieuwe naam hoopt het een nog breder publiek aan te spreken. Op de affiche staan namen als Lenny Kravitz, Keane, Little Steven, Kraantje Pappie en Lil’ Kleine, dus aan de line-up zal het niet liggen. Festivalinfo is het hele weekend aanwezig en doet verslag.

Midden op de middag staat Bløf op de mainstage, die eerder die dag geopend is door Navarone. Het publiek bestaat inmiddels voornamelijk uit mensen in poncho’s, want het weer is wisselvallig en de bezoekers zijn vaker nat dan droog. Maar dat mag de pret niet drukken, want voor hun optreden in Emmen hebben de Zeeuwen al hun hits meegenomen. Dat zorgt dat de meeste bezoekers ondanks de vele buien koppig blijven staan op het modderige veld. Dat zo’n hitshow voor de band waarschijnlijk niet de meest interessante show is om te spelen, zie je er niet aan af. Routineus is het zeker, maar goed is het desondanks. Tijdens ‘Het Regent Harder Dan Ik Hebben Kan’ begrijpt moeder natuur de boodschap en breekt dan eindelijk onder hard applaus de zon door. Wanneer het tijd is voor de toegift en de donkere wolken voor de zoveelste keer hun inhoud over het doorweekte publiek uitstort, hebben de meeste mensen het opgegeven. Zanger Paskal Jakobsen ziet de bui ook hangen en is bang dat er niemand overblijft als de band het podium even verlaat om vervolgens terug te keren voor de toegift. Dat doen ze dan ook niet, maar toch kan Zouteland, die enorme hit van vorig jaar, het grootste gros niet overtuigen om nog heel even te blijven staan. Slechts een handjevol mensen houdt het vol tot het einde. Goed optreden, jammer van het weer. En dat laatste zal een terugkerend thema worden op deze eerste festivaldag.

De Limburgse band DeWolff is een live band in hart en nieren en met gemak een van de beste acts van de dag. Het is dan ook erg jammer dat er maar weinig mensen bij zijn om het mee te maken. De zwart-witgestreepte tent met de toepasselijke naam ‘Zebrastage’ staat nog niet halfvol. Niet dat het de jongens iets uitmaakt, ze spelen altijd alsof het hun laatste show is.

Zoals gezegd is het weer wisselvallig. En wie anders dan Drentenaar Daniel Lohues, die een thuiswedstrijd speelt in Emmen, kan er voor zorgen dat het definitief opklaart boven de overvolle festivalweide aan de Rietplas. Lohues, gekleed in een verwassen overhemd met korte mouwen en een Adidas-trainingsbroek, wordt bijgestaan door een sterke band en speelt afwisselend solowerk en de nodige Skik-klassiekers. Zijn teksten, met verwijzingen naar Drentse plaatsen, uitdrukkingen en gebeurtenissen zijn een feest van herkenning voor het publiek. Hoogtepunt is toch die ene grote Skik-hit ‘Op Fietse’. Het bekende mondharmonica-intro wordt met luid gejuich ontvangen en de tekst woord voor woord meegezongen en dat klinkt zoals het op geen enkele andere plek in ons land kan klinken: Drents op zijn best, of niet dan?

Vlak na het optreden van Lohues is het een stukje verderop de beurt aan Kraantje Pappie, die andere trots uit het Noorden die op de affiche prijkt. Zoals je mag verwachten is de (feest)tent voornamelijk gevuld met het jongere publiek dat aanwezig is op het terrein. Toch komen er ook heel wat oudere bezoekers af op het optreden van de Groninger. Het boeken van Kraantje was bij voorbaat al een goede zet van de organisatie. Want met een enorm scala aan confetti, vuurwerk, vuur en hits, is het feestje onvermijdelijk.

Later dit Pinksterweekend het ‘voorprogramma’ van The Cure op Pinkpop, maar vanavond dagafsluiter op het hoofdpodium van Hello Festival: Lenny Kravitz. De Amerikaan opent veelbelovend met een van zijn grootste hits: ‘Fly Away’. Daarna heeft hij de rest van de show moeite om de aandacht van de bezoekers, die wel massaal zijn toegestroomd, vast te houden. De hits zoals ‘Let Love Rule’ en ‘It Ain’t Over ’Til It’s Over’ komen langs, maar het zijn er niet genoeg. Goed is hij ook, maar de lange instrumentale intervallen krijgen niet de waardering die ze verdienen. Het is er de juiste plek ook niet voor. De beloofde 2 uur die hij zou spelen, maakt de zanger op ruim 15 minuten na niet vol. Aan het weer kan het niet liggen, want het is al uren onafgebroken droog. Toch geeft Kravitz het publiek, dat weer en wind heeft doorstaan om de show te zien, niet wat het verdient. Hopelijk doet hoofdpodiumafsluiter Keane het morgen beter. Het weerbericht ziet er in ieder geval veelbelovend uit.

Zondag 9 juni

Het is zondag en de lucht is blauw, de zon prijkt aan de hemel alsof gisteren niet gebeurd is en de poncho’s zijn verruilt voor t-shirts en korte broeken. Verder is het publiek wat ouder dan de dag ervoor en is het rustiger op het terrein. De modderige grond is opgedroogd en er staan rijen bij de drankstands. Het belooft een goede tweede festivaldag te worden.

Hello Festival zet de traditie van voorganger Retropop voort wat ‘retro’ coverbands betreft. Op de tweede dag van heet festival staat The Bowie Collective in een goedgevulde Zebratent. De band, waarvan de zanger in ieder geval van afstand op de ‘starman’. Alle hits komen voorbij en ook al is het amper half drie ’s middags, ze worden ook allemaal luidkeels meegezongen. Later die middag brengt de tributeband Rumours een eerbetoon aan, je raad het al, Fleetwood Mac.

Op de mainstage verbaast Paul Carrack het publiek niet alleen met zijn soul, maar ook met de hoeveelheid hits van zijn hand. Hoewel zijn naam of gezicht niet gelijk een belletje laat rinkelen, Mike & The Mechanics hits als ‘Over My Shoulder’ en ‘The Living Years’ doen dat natuurlijk wel.

Nielson speelt een stukje verderop in een snikhete, overvolle tent waardoor mensen die iets later naar zijn optreden willen komen kijken niets meer kunnen zien. Wat de bezoekers in de tent vooral bijblijft, is de warmte en dat is jammer want de zanger had vast meer in zijn mars.

Ongetwijfeld het coolste lid uit de E-street Band, de rechterhand van Springsteen tijdens zijn concerten, acteur, regisseur, radiomaker, die ene met die hoofdband: Little Steven neemt zijn Disciples of Soul mee naar de Rietplas en maakt het lijstje aan weersomstandigheden compleet: met de zon hoog boven het podium zorgt het gezelschap voor een wervelwind aan soul, plezier en saamhorigheid. Hit ‘Bitter Fruit’ zorgt pas echt voor herkenning, maar de andere twaalf nummers waarmee de Amerikaan zijn anderhalf uur op het hoofdpodium vult maken ook grote indruk op het Emmense publiek. Invloeden van Latin, Rock ’n Roll, funk, soul en alles er tussenin wordt met een blok energie uitgestort over de weide die steeds verder volloopt. Modern is het niet, maar als nostalgie zo goed klinkt, wat heb je dan nog meer nodig?

Direct nadat Little Steven zijn eerste noten heeft gezongen begint Golden Earring een stukje verderop met ‘When The Lady Smiles’ om vervolgens in een uur tijd hun hele repetoir aan hits erdoor te rammen. Herkenning alom, precies zoals het hoort.

Als afsluiter van het hoofdpodium maakt Keane duidelijk waarom het goed is dat ze terug zijn. Zanger Tom Chaplin staat relaxed op het podium en hij lijkt zijn unieke stemgeluid moeiteloos te produceren. Alle hits zoals ‘Bend & Break’, ‘Spiralling’, ‘Bedshaped’, ‘Somewhere Only We Know’ en ‘Everybody’s Changing’ komen voorbij. Daarnaast speelt de band ook een hoop nieuw werk van het album dat in september uitkomt. Het klinkt veelbelovend en wordt goed ontvangen. Tot de allerlaatste noten klinken, danst het publiek tot achter op het veld en op de heuvels om voor een laatste keer te proosten op een mooi weekend.

Tenzij je na het optreden van Keane nog energie over hebt voor de echte afsluiter van Hello Festival 2019: de feest/coverband Daredevils. Want energie heb je wel nodig om hun optreden te kunnen bijwonen. Met een geweld aan geluid, confetti en medleys bouwen ze een feestje waardoor iedereen wel met een voldaan gevoel naar huis moet gaan. Classics en actuele hits komen samen in in snelle covers waardoor het een groot meezingfeest wordt. Als je niet weet waar je bent lijkt het meer op een dorpsfeest dan een serieus festival, maar gezellig is het wel.

Om 23:00 is de eerste editie van Hello Festival, maar de 18e editie van hem Emmense evenement een feit. Uiteenlopende line-up, bezoekers en weersomstandigheden en een hele goede organisatie maken het tot een succes. Volgend jaar keert het festival terug, ongetwijfeld met nog bekendere namen. Het duurt waarschijnlijk niet lang meer voor het festival tussen de grootsten van ons land mag behoren.

FOTOGRAFIE: René Obdeijn

12345678
Lenny Kravitz foto Hello Festival 2019 Lenny Kravitz foto Hello Festival 2019 Lenny Kravitz foto Hello Festival 2019 Lenny Kravitz foto Hello Festival 2019 Lenny Kravitz foto Hello Festival 2019 Lenny Kravitz foto Hello Festival 2019 Lenny Kravitz foto Hello Festival 2019 Lenny Kravitz foto Hello Festival 2019 Lenny Kravitz foto Hello Festival 2019 Daniel Lohues foto Hello Festival 2019  foto Hello Festival 2019 Daniel Lohues foto Hello Festival 2019

12345678

PINKPOP 2019 - ZONDAGNa het debacle dat de afsluiter van de zaterdagavond bleek, waren we...

Pinkpop 2019